Má smysl se o něčem takovém bavit?
Napříč motoristickými šampionáty se využívá mnoho odlišných bodovacích systémů. Zatímco některé seriály, často pod deštníkem jednoho řídícího orgánu, je sdílí, jiné se opírají o odlišné filosofie správné a férové korunovace šampiona daného seriálu, ať už si ji ten daný šampionát vykládá, jak uznává za vhodné.
Všechny nicméně mají společné to, že jezdec s největším bodovým ziskem na konci sezóny se až na výjimky stává šampionem. Je samozřejmé, že každý z nich skrze své dojezdy v závodech hraje tu hru, kterou sám šampionát prostřednictvím svého bodového systému nastavil.
Jinými slovy, polemizování nad scénáři, co by kdyby se například ve formuli 1 užíval bodový systém z nejslavnějšího motocyklového šampionátu MotoGP, nemá takřka žádnou praktickou váhu.
Nejen, že příslušné systémy jsou mezi těmito seriály obdobné (a tudíž jsou celková pořadí jezdců mezi nimi vesměs totožná), jejich vzájemné ideologie jsou fundamentálně spojeny s DNA samotných sportů.
F1 si více cení vítězství a s ním spojenou slávu a renomé, zatímco bodový systém MotoGP více oslavuje konzistenci, tvrději trestá odpadnutí ze závodů a odměňuje i jezdce hlouběji v poli. Obě tyto myšlenkové koncepce jsou naprosto férové.
Přesto však tato nadsazená a odlehčená porovnání občas nabídnou pozoruhodné alternativní scénáře, která si zaslouží alespoň zmínit. Zvláště, když konečný bodový rozdíl mezi prvním a druhým místem v šampionátu dosahuje minuskulních rozdílů.
V alternativním vesmíru by slavil popáté v řadě Verstappen
Letošní mistr světa F1 Lando Norris předčil Maxe Verstappena o pouhé dva body napříč 24 velkými cenami. Pakliže by však F1 užívala systému z MotoGP, býval by to byl právě Verstappen, kdo by slavil titul šampiona. Co k tomu vede?
Nejdříve se sluší prozradit, jak funguje bodový systém MotoGP. Vítěz motocyklové velké ceny bere 25 bodů, druhý 20, třetí 16, čtvrtý 13, pátý 11 a od šestého místa sestupuje bodová křivka lineárním způsobem až do patnáctého místa, které bere 1 bod. Vítěz sprintu si přijde na více bodů v MotoGP než v F1, a to rovnou o 4.
| Pozice | formule 1 – závod | formule 1 – sprint | MotoGP – závod | MotoGP – sprint |
| 1 | 25 | 8 | 25 | 12 |
| 2 | 18 | 7 | 20 | 9 |
| 3 | 15 | 6 | 16 | 7 |
| 4 | 12 | 5 | 13 | 6 |
| 5 | 10 | 4 | 11 | 5 |
| 6 | 8 | 3 | 10 | 4 |
| 7 | 6 | 2 | 9 | 3 |
| 8 | 4 | 1 | 8 | 2 |
| 9 | 2 | 0 | 7 | 1 |
| 10 | 1 | 0 | 6 | 0 |
| 11 | 0 | 0 | 5 | 0 |
| 12 | 0 | 0 | 4 | 0 |
| 13 | 0 | 0 | 3 | 0 |
| 14 | 0 | 0 | 2 | 0 |
| 15 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| 16+ | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mnohé naznačí vybrané jednotlivé výsledky Norrise a Verstappena během letošní sezóny. Zatímco nejhorší dojezd skutečného šampiona F1 ročníku 2025 do cíle závodu pochází z VC Ázerbájdžánu, v níž bral sedmé místo, donedávna úřadující mistr světa zapsal dvojí nedostačující výsledky z VC Španělska (10. místo) a VC Maďarska (9. místo).
Okamžitě začne být nápadné, že právě tyto závody by zachránily Verstappena a umožnily mu přinejmenším mnohem lepší výchozí pozici minimálně do finále sezóny v Abú Zabí. V těchto dvou velkých cenách Nizozemec skóroval jen 3 body, ovšem při teoretickém užití systému MotoGP by po nich obdržel rovnou bodů 13!
Verstappenovi zároveň nahrává i fakt, že nedokončil pouze jediný závod, VC Rakouska, kdežto Norris zůstal naprázdno po konci třech závodů.
Jezdec McLarenu ovšem naopak vyčnívá nad jezdcem Red Bullu ziskem tří pódiových umístění navíc. I přesto, že Verstappen vyhrál o jeden závod víc než Norris, ten tento nedostatek kontruje větším počtem druhých a třetích míst (8 vs. 5; 3 vs. 2).
Porovnávání výsledků ze sprintů lehce nahrává čtyřnásobnému mistru světa. Norris získal ze sobotních závodů 29 bodů oproti Verstappenovým 30, zatímco po konverzi na systém MotoGP příslušná bodová konta činí 40 bodů pro Norrise a 43 bodů pro Verstappena.
Suma sumárum, Verstappen by v případě striktního dodržení každého výsledku z každého závodu získal celkem 461 bodů. Stále by se jednalo o těsný bodový rozdíl mezi ním a Norrisem, ten by však souboj o titul prohrál, tentokrát o 3 body.
| Pozice | Jméno | MotoGP – teoretický celkový stav | F1 – reálný celkový stav |
| 1 | Max Verstappen | 461 | 421 |
| 2 | Lando Norris | 458 | 423 |
| 3 | Oscar Piastri | 444 | 410 |
| 4 | George Russell | 365 | 319 |
| 5 | Charles Leclerc | 284 | 242 |
| 6 | Lewis Hamilton | 221 | 156 |
| 7 | Andrea Kimi Antonelli | 193 | 150 |
| 8 | Alexander Albon | 131 | 73 |
| 9 | Carlos Sainz jr. | 127 | 64 |
| 10 | Isack Hadjar | 119 | 51 |
Nápadně si lze všimnout, že díky lepšímu bodovému ohodnocení jezdců ve středu pole mají tito závodnici v celkovém pořadí v porovnání mezi systémy více bodů než ti na jeho čele. Pozice v top 10 však mimo první a druhé místo a posun Isacka Hadjara na desátou příčku před Fernanda Alonsa a Nica Hülkenberga zůstávají zachované.
McLaren by musel v Abú Zabí prohodit pozice
Všechny tyto výpočty se zakládají na konečném bodovém stavu a skutečně volném porovnání mezi systémy formule 1 a MotoGP. Co by ovšem hlásala průběžná mistrovská matematika do finálového závodu v Abú Zabí?
Norris by před závěrečným podnikem roku 2025 vedl o 6 bodů před Verstappenem a 18 bodů před Oscarem Piastrim. Souboj o titul by se tímto více oproti skutečnosti zdramatizoval alespoň mezi Britem a Nizozemcem. Australan by se paradoxně nacházel v ještě těžší matematické situaci, než jako tomu bylo v reálném světě.
| Pozice | Jméno | Před VC Abú Zabí (s užitím systému MotoGP) |
| 1 | Lando Norris | 442 |
| 2 | Max Verstappen | 436 |
| 3 | Oscar Piastri | 424 |
Systém MotoGP říká, že rozdíl mezi prvním a třetím místem, co se týče bodového ohodnocení těchto pozic, činí 9 bodů. Verstappen by tak v případě vítězství ve VC Abú Zabí a třetí pozice Norrise slavil pátý titul.
Lze si však bezproblémově představit scénář, ve kterém by McLaren v závěru závodu instruoval Piastriho, aby přepustil svou druhou pozici vůči svému kolegovi.
Zde už zbývá jen se dohadovat, jestli by tak Australan učinil a jestli by vůbec Norrise v prvním kole odvážně předjel, kdyby si býval uvědomoval bodovou situaci v případě, že by se užívalo systému MotoGP. Tak či onak, Norrisův případný titul by takto byl navždy mnohými zpochybňován, tudíž možná je v tomto případě dobře, že systém MotoGP neplatí i ve formuli 1.
Závěrečné prohlášení aneb Red Bull by předčil Mercedes
Vedle případného zisku titulu pro Verstappena by Red Bull také oslavoval i druhé místo v Poháru konstruktérů. Pozoruhodně taktéž o 3 body by stáj z Milton Keynes porazila Mercedes s celkovým počtem 561 bodů oproti 558 týmu z Brackley.
Zásluha by padla na ramena jak Verstappenovi, tak zvláště i Júkimu Cunodovi, jehož mizerné výsledky během roku mu i tak daly se systémem MotoGP v platnosti dostatek bodů, díky nimž by pomohl Red Bullu skončit celkově druhý.
Na závěr se sluší opět zdůraznit, že tyto propočty a spekulace slouží čistě jako nadnesená polemika nad schopnostmi vybraného bodového systému otočit příběh dané sezóny daného motorsportu na vlastní hlavu.
Nicméně se zároveň jedná o demonstraci, jaké hodnoty dotyčného seriálu daný bodový systém reprezentuje a jak vskutku umělé (a téměř až neobjektivní) jsou bodové systémy určující mistra světa obecně.