Rostoucí prodeje elektromobilů se postupně blíží tržnímu maximu.
Elektromobily pokračují v boomu na světovém trhu a dosahují rekordních prodejních čísel. Podle analýzy společnosti Rho Motion dosáhl celosvětový prodej v květnu 2025 1,6 milionu kusů, přičemž v čele trhu stojí Čína, která zaznamenala jeden milion těchto prodejů. To odráží 33% meziroční nárůst v této asijské zemi, která si tak upevnila pozici lídra v zavádění elektromobilů.
Na druhém místě je Evropa, zatímco Severní Amerika vykázala stagnaci svých čísel. V období od ledna do května 2025 dosáhl celosvětový prodej elektromobilů 7,2 milionu, což představuje 28% nárůst oproti stejnému období loňského roku. Na Čínu připadá 61 % těchto prodejů, na Evropu 1,6 milionu prodaných kusů, což představuje nárůst o 27 % a podíl 22,2 %. V Severní Americe se prodalo 0,7 milionu elektromobilů, což odráží mírný nárůst o 3 %.
Tento exponenciální růst čínského trhu s elektromobily je nepopiratelný. Spotřebitelé však musí být ostražití, protože v blízké budoucnosti se očekává masivní zánik těchto vozidel. Důvodem této předpovědi je nasycení trhu a intenzivní konkurence, které toto odvětví čelí.
Blížící se zánik mnoha značek elektromobilů
Spotřebitelé by měli být při výběru svého příštího vozidla obezřetní, neboť se očekává masivní zánik značek v tomto odvětví. Dominance Číny na světovém trhu by mohla mít významný dopad na značky, které do země vstupují.

Zdroj: Youtube.com
Přestože Čína vede ve výrobě, inovacích a zavádění elektromobilů, do konce desetiletí by mohlo zaniknout více než 100 čínských značek. Vyplývá to ze zprávy Global Automotive Outlook 2025 poradenské společnosti AlixPartners. Zpráva zdůrazňuje, že čínský model růstu čelí největší výzvě: ziskovosti. V roce 2024 bylo v Číně 129 výrobců elektromobilů, ale odhaduje se, že pouze 15 z nich bude schopno finančně přežít po roce 2030.
Výzvy pro ziskovost čínských elektromobilů
Nasycenost čínského trhu, zpomalující se domácí růst, nová globální cla a geopolitické napětí představují významné překážky. Mnoho společností nemůže škálovat tak rychle, jak by si přály. Pokud se jim nepodaří přizpůsobit se globálnímu kontextu nebo se etablovat jako solidní společnosti, je jejich zánik jen otázkou času. Nástup čínského trhu nebyl náhodný.
Čínský model fungování umožnil mnoha výrobcům dodávat automobily na trh dvakrát rychleji a až o 50 % levněji než jejich západní konkurenti. Tento přístup zahrnuje strategické aliance, státní dotace, inteligentní továrny a flexibilitu, která způsobila revoluci v běžných procesech. Stejná rychlost však vedla k nadměrné nabídce na trhu, který nedokáže absorbovat všechny hráče.

Zdroj: Youtube.com
Cenová konkurence spolu s rostoucími vstupními náklady a vstupem nových konkurentů vedla k tomu, že menší firmy fungují s minimálními ziskovými maržemi.
Možný zánik tří známých značek elektromobilů
Čínská média AutoMarketHotTopics informovala, že tři známé společnosti, NIO, Xpeng a Li Auto, by mohly zaniknout, pokud nepřijmou rychlá opatření. Na základě rozhovoru s profesorem Zhu Xicanem z Fakulty automobilového inženýrství Univerzity Tongji zdůrazňuje, že tyto společnosti mají „nulovou šanci na další samostatnou existenci“.