Rimac Nevera R upoutal pozornost světa svou působivou rychlostí a výkonem. Tento elektrický hyperautomobil navržený inovativní chorvatskou společností Rimac Automobili překonal rychlostní rekordy, ale překvapivě se mu nepodařilo získat srdce (a peněženky) bohatších kupujících.
Vzniká tak zajímavý paradox: zatímco motorističtí nadšenci oslavují technologické pokroky jednoho z nejpůsobivějších elektrických hyperaut, jaké kdy byly vytvořeny, realita jeho prodejů tyto úspěchy na trati neodráží. Navzdory rekordní rychlosti se zdá, že trh není připraven plně přijmout elektrifikaci v segmentu hyperaut.
Světový rychlostní rekord nestačí
Rimac Nevera R překonal světový rychlostní rekord pro sériově vyráběné elektromobily, když dosáhl oficiální hodnoty 431,45 km/hod. Nevera R však nedokázala udržet svou dominanci na Nürburgringu, kde ji porazil Xiaomi SU7 Ultra, který se stal nejrychlejším elektromobilem, jenž projel Zelené peklo Nürburgringu, přestože se jedná o supersportovní vůz a nikoli o hyperautomobil jako Nevera R.
Mate Rimac, zakladatel značky a generální ředitel Bugatti, v prohlášení společnosti přiznal, že „překonávání rekordů je v naší DNA a my se nezastavíme“. Podle agentury Bloomberg však navzdory těmto úspěchům na závodní dráze nezaznamenal model Nevera R očekávaný komerční dopad.
Proč elity nechtějí Nevera R
Jednou z hypotéz společnosti Rimac je, že nízká poptávka může souviset s tím, že zámožní kupci dávají přednost hyperautům se spalovacím motorem. Podle Autocaru se Mate Rimac domnívá, že „trh s elektrickými hyperautomobily je velmi omezený. Většina kupujících v tomto segmentu stále touží po dramatu a vzrušení, které přináší spalovací motor“.
Tato neochota přijmout elektrifikaci v segmentu hyperaut omezuje potenciální trh pro Nevera R, jakkoli působivé mohou být jeho technické údaje. Chorvatská značka uznává, že „je nepravděpodobné, že bychom v krátké době vyrobili další elektrický hyperautomobil“, což odráží obtížnost přesvědčit milionáře, aby přešli z benzínu na elektřinu, i kdyby se jednalo o rychlost 431,6 km/h.
Pouze 40 kusů a rekordní výkon
Rimac Nevera R je limitovaná edice vycházející z původního modelu Nevera, ale s výkonem zvýšeným o 200 koní oproti původnímu modelu Nevera na celkových 2 017 koní. Jak je u hyperaut obvyklé, vyrobí se pouze 150 kusů původní Nevery, ale v případě modelu Nevera R bude výrobní série ještě menší, protože je omezena na 40 kusů, což podtrhuje jeho exkluzivitu na trhu elektrických hyperaut.

Zdroj: Youtube.com
Cena každého kusu se pohybuje kolem 2,3 milionu eur (56,7 milionů korun) plus daň, což jej řadí na špičku nejdražších elektromobilů světa. Tato kombinace výkonu a exkluzivity zatím nestačila přesvědčit bohatší kupce, kteří zřejmě dávají přednost jiným možnostem.
Porsche se obává nízkých prodejů
Porsche není spokojeno s prodejními čísly modelu Nevera R, a to z dobrého důvodu. Podle výroční zprávy Porsche vlastní německá značka 20 % akcií Rimacu, čímž se podílí na finančním úspěchu chorvatské společnosti. „Ziskovost našich investic do společnosti Rimac závisí na obchodním úspěchu jejích modelů,“ uvádí se ve zprávě společnosti Porsche.
Nízká úroveň prodeje vedla k 46% propadu zisku na 182 milionů eur (4,49 miliard korun). Podle Autocaru značka do května 2024 dodala pouze 50 kusů modelu Nevera ze 150, které měla vyrobit. V této situaci se neočekává, že by 200 koní navíc, které nabízí model Nevera R, bylo dostatečnou pobídkou pro mileniály, aby stáli fronty u dealerů značky, aby si jeden z nich pořídili. Možná ještě nenastal čas pro elektrické supersporty.