Technologie, kterou nosíme po kapsách, právě natočila film za 75 milionů dolarů, což je v přepočtu asi 1,6 miliardy korun.
Snímek 28 let poté konečně přichází do kin a znamená návrat zombie ságy, která před více než dvaceti lety definovala moderní horor. Film, který nejenže vzkřísí nakažené, ale učiní tak pomocí stejného modelu iPhonu, který mnozí z nás nosí v ruce. Kruh se uzavírá: od onoho revolučního Canonu XL-1, který používali v roce 2002, až po iPhone 15 Pro Max z roku 2025. Vývoj kinematografie v jedné sáze. A nemluvíme jen o zombících.
Od fotoaparátů za miliony dolarů až po iPhone
Film 28 let poté byl natočen převážně iPhonem 15 Pro Max. Ne jako experiment, ne jako laciný marketing: jako vědomé umělecké rozhodnutí pro film Sony Pictures s rozpočtem blockbusteru. iPhone 15 Pro Max natáčí ve formátu Apple ProRes LOG, který používají profesionální filmové kamery. Snímá 4K při 60 snímcích za sekundu s dynamickým rozsahem, který by byl ještě před pěti lety u zařízení za statisíce eur nemyslitelný. A to vše připojené k externímu SSD přes USB-C, protože při záznamu v LOG jedna minuta zabere 5 GB.
Režisér se však nespokojil s tím, že by iPhone používal jako tradiční kameru. To znamená: u produkčních společností velikosti Sony to není otázka rozpočtu. Bylo to proto, že to byla nejlepší možnost, jak film natočit. A jedním z příkladů jsou půlkruhové plošiny, na které umístil až dvacet iPhonů 15 Pro Max současně.
Výsledkem je něco, co nazývá „bullet time chudého člověka“: trojrozměrný pocit, který jsme znali z Matrixu, ale dosažený dostupnou technologií. V postprodukci může s naprostou tvůrčí svobodou přeskakovat mezi perspektivami, zpomalovat čas nebo zrychlovat děj.
Aaron Taylor-Johnson, který ve filmu hraje, se přiznal:
„Když vám dají iPhone do obličeje, je to invazivní, cítil jsem se zranitelný.“
Přesně tak. To nepohodlí, ta vynucená intimita mezi hercem a kamerou, je něco, čeho obří kamery nemohou dosáhnout. Herci se nemohou schovávat za technickou výbavu. Výsledkem jsou syrovější, opravdovější, lidštější výkony. Ideální pro příběh o přežití v postapokalyptickém světě.
Když filmování bylo jen pro pár vyvolených
Představte si dobu, kdy pro natáčení filmů neexistovaly téměř žádné digitální kamery. Nešlo jen o to pořídit si kameru: šlo o film, vyvolávání, všechny ty výdaje, které se hromadily s každým záběrem. To vše znamenalo, že většina lidí ani neuvažovala o experimentování s vlastními nápady.
Dnes je to jiné. S iPhonem nenatočíte skvělý film (i když je dokázáno, že to jde), ale alespoň víte, že s ním to můžete udělat a zažít vlastní tvorbu. Nemusíte být zrovna filmaři: možná začnete tím, že nahrajete TikTok, zjistíte, že se vám to líbí, pak zkusíte YouTube, a kdo ví, kde skončíte.
A jedním z takových lidí je i režisér Danny Boyle. Když se v roce 2002 natáčelo 28 dní poté digitálními kamerami Canon XL-1, byla to revoluce, která zpřístupnila profesionální nástroje více lidem. Nyní, o dvě desetiletí později, Boyle dělá totéž znovu. Tentokrát ale s iPhonem.
Apple a jeho strategie dobývání kinematografie
A tady přichází spojení dvou filmů. Příští týden bude mít premiéru film Brada Pitta o F1 a hádejte, co použili k natáčení scén uvnitř jednosedadlových vozů s rychlostí 300 km/h? Správně: upravené iPhony.
Ale nemluvíme jen o nalepení iPhonu na helmu řidiče. Apple doslova rozebral iPhone na součástky a vytvořil z něj úplně nové kamery: 48megapixelový snímač, čip, baterii – to všechno sestavil zvlášť, aby vydrželo brutální G-silí, neustálé vibrace a extrémní teploty motoru i silnice. Fotoaparát, který si nikdo nikdy nebude moci koupit, navržený výhradně pro tento projekt.
A používání iPhonu už není jedinou možností, která je k dispozici, pokud máte málo peněz. Stal se v mnoha případech tou nejlepší možností. Profesionální fotoaparáty jsou stále takové, jaké jsou, ale Apple už téměř dva roky používá iPhony na svých vlastních akcích. Kvalita mluví sama za sebe.
A tady přichází něco, co ví každý, kdo má zkušenosti s natáčením filmů: osvětlení je důležitější než mít dobrou kameru. Samozřejmě, že profesionální objektiv vám přinese větší uspokojení a větší snímač vám usnadní práci, ale výsledky jsou vidět na první pohled.
Dnes už žádný divák nerozezná, které sekvence filmu 28 let poté jsou natočeny iPhonem a které klasickou technikou. Demokratizace kinematografie je tady. Profesionální nástroje jsou v našich kapsách. Hollywoodské kodeky jsou v našich rukou.
Tento film navíc představuje milník ve vývoji mobilních technologií v kině. Nejen pro kvalitu obrazu, které lze dosáhnout, ale také pro dostupnost, kterou nabízí začínajícím filmařům. Možnost natáčet ve vysokém rozlišení a profesionální kvalitě je na dosah každému, kdo má moderní iPhone. To otevírá svět možností pro vyprávění příběhů způsobem, který byl dříve nemyslitelný.
Využití iPhonu ve filmové produkci také podtrhuje význam kreativity a inovací ve filmové tvorbě. I když tradiční kamery budou mít i nadále své místo, iPhone nabízí flexibilitu a bezprostřednost, které se jen těžko vyrovnají. Celý proces, od pořízení snímků až po jejich střih a distribuci, se zjednodušil, což filmařům umožňuje soustředit se více na vyprávění příběhu a méně na technická omezení.