Tesla čelí rostoucí konkurenci globálních hráčů, zejména z Číny a Velké Británie.
Tesla je se svými luxusními elektromobily a špičkovými technologiemi již dlouho dominantní silou na silnicích. Na trhu se však objevují noví účastníci, kteří nabízejí elektromobily, jež jsou nejen konkurenceschopné a vyspělé, ale také cenově dostupnější pro začínající spotřebitele.
Pevná pozice společnosti Tesla v USA a rostoucí globální konkurence
Tesla Model Y zůstává nejoblíbenějším elektromobilem na amerických silnicích. V prvním čtvrtletí letošního roku prodala společnost Tesla více než 64 000 vozů SUV Model Y a více než 52 000 elektrických sedanů Model 3. Celkově prodala Tesla na americkém trhu v prvním čtvrtletí více než 128 000 kusů, čímž překonala souhrnný prodej elektromobilů konkurentů, jako jsou Toyota (5 610), Hyundai (12 843), Honda (9 561), Ford (22 550), Kia (8 656) a Volkswagen (9 564).
Zatímco Tesla si v USA udržuje dominantní postavení, globální prostředí se mění. V roce 2024 vzrostl celosvětový trh s elektromobily o téměř 25 %, což odráží rychlý rozvoj řešení elektrických motorů v automobilovém průmyslu. Čínský výrobce elektromobilů BYD se stal silným konkurentem a od roku 2022 si drží první místo v celosvětovém prodeji elektromobilů.
V loňském roce společnost BYD získala 22,2 % celosvětového podílu na trhu s elektromobily, zatímco Tesla měla na trhu podíl pouhých 10,3 %. Ačkoli je společnost Tesla v USA stále populární, globální konkurence sílí. Aby si Tesla udržela náskok, zaměřuje se na další futuristické technologie, jako je autonomní řízení, a udržuje si tak náskok na stále nasycenějším trhu s elektromobily.
Strategická aliance Číny a Velké Británie
Čínská státní společnost SAIC Motor se stává významným globálním konkurentem v oblasti elektromobilů. Nedávno, v březnu letošního roku, měl v Thajsku premiéru nový elektrický vůz MG IM6. Ačkoli je MG automobilka britského původu, od roku 2007 je ve vlastnictví SAIC, přičemž většina vozidel se vyrábí v závodech SAIC v Číně.
MG IM6, na domácím trhu známý jako IM LS6, nabízí pohon zadních kol (RWD) i pohon všech kol (AWD). Pohon RWD zajišťuje elektromotor o výkonu 216 kW/450 Nm, 248 kW/500 Nm nebo 300 kW/500 Nm, spárovaný s lithium-železo-fosfátovou nebo ternární lithiovou baterií o kapacitě 75 kWh, 83 kWh nebo 100 kWh. Naproti tomu systém AWD poskytuje maximální výkon 579 kW/800 Nm s ternárním lithiovým akumulátorem o kapacitě 100 kWh.
Partnerství Číny a Německa
Kromě dlouholetého partnerství mezi SAIC a MG se SAIC spojil s německou automobilkou Audi a představil model AUDI E5 Sportback. Tato spolupráce byla představena na mediální noci koncernu Volkswagen v dubnu letošního roku. Nový elektromobil je prvním modelem vyráběným společností Audi v Číně pro její novou exkluzivní značku AUDI, která byla navržena speciálně pro čínské zákazníky ve spolupráci se společností SAIC.
„S naší novou výhradně čínskou značkou AUDI pokračujeme v posouvání hranic,“ říká Gernot Döllner, předseda představenstva společnosti AUDI AG. „E5 Sportback nabízí ty nejlepší vlastnosti značky Audi, nově pojaté a přizpůsobené zákazníkům v Číně.“
Nové AUDI E5 Sportback se může pochlubit působivým výkonem 787 koní ve verzi Quattro a zrychlením z 0 na 100 km/h za pouhé 3,4 sekundy. Je vybaven systémem ultrarychlého nabíjení 800 V, který dokáže přidat 370 kilometrů dojezdu za pouhých deset minut. Model má vstoupit na čínský trh v létě 2025, uvedení dalších dvou modelů a unikátních motorů je plánováno na roky 2026 a 2027. Rozšířená spolupráce mezi výrobci automobilů na celém světě je pozitivním krokem směrem k budoucnosti, které budou dominovat osobní vozidla na elektrický pohon.