Už takřka rok uplynul od zahájení stavebních prací na litovelské investiční akci nazvané Dopravně bezpečnostní opatření pro pěší a cyklisty podél silnice II/449. Stavební firma pracovala i průběhu mírné zimy a vybudovala nové smíšené stezky u značné části vytíženého průtahu Litovlí, zaměřila se i na autobusové zastávky, obnovila například stanici v Palackého ulici, kde byl už výrazně poškozený povrch.
Nákladný záměr město realizuje, aby chodci a cyklisté nemuseli vyjíždět do provozu na silnici a minimalizovala se rizika nehody. Navíc odkloněním na Litovelsku značně populární cyklistické dopravy mimo hlavní tah má dojít k navýšení plynulosti provozu na frekventované silnici, kterou využívá i přes 10 tisíc motoristů denně.
I když je naprostá většina z celkové délky nových smíšených stezek vydlážděná a až na drobné budoucí srovnání hotová, řada cyklistů jezdí zejména v části poblíž litovelského hobbymarketu či železniční stanice Litovel-předměstí po silnici. Cyklostezka totiž končí před drobnými vodními toky, kde dosud chybí doplnění stávajících mostů a lidé tak musejí s kolem vstoupit na silnici, přejít k dalšímu novému úseku stezky. O chvíli později se stejná situace znovu opakuje. „Město Litovel se v médiích chlubilo, že výstavbou nové cyklostezky na Dukelské ulici zvýší bezpečnost chodců a cyklistů. Ve skutečnosti se ale jedná o nedokončené, křivé a místy rozpadající se dílo, které je v současném stavu spíš hrozbou než ochranou,“ komentoval na Facebooku opoziční zastupitel Aleš Hubáček (Naše Litovelsko), který dále upozornil na nerovnosti stezky či na navýšení ceny díla o 1,5 milionu korun.
Podle starosty Litovle Viktora Kohouta (SNK) ale situace není tak dramatická. „Občanům pravidelně vysvětlujeme i prostřednictvím klipů na profilech města, jak to vypadá s různými investicemi. Mosty měly být v průběhu července a srpna, ale v praxi se ukázalo, že podle původní projektové dokumentace nejde takto mostky usadit. Musela se udělat úprava projektu, na kterou se čekalo tři měsíce, řešila se další nezbytná povolení. Firma i my jsme z toho byli nešťastní, už jsme chtěli, aby to bylo hotové. V pondělí proběhl další kontrolní den a už by se měly rozběhnout pilotáže pro založení stavby dvou mostků, které ještě chybí,“ vysvětlil starosta.
Přetrvávající pohyb cyklistů na rušné silnici či přerušenou návaznost prací na cyklostezce zaznamenali i občané, kteří o tématu diskutují nejen na sociálních sítích. „No to musí teprve řidiči pěkně nadávat, že chodíme s kolem po silnici. Bohužel to jinak nejde, když tam nejsou žádné lávky přes vodu,“ poznamenala v komentářích Romana. „Jsem zvědavá, kdy ty mostky budou, to nemuseli vůbec dělat,“ dodala Iveta.
Klíčové prvky celého záměru by se měly začít budovat podle upravené dokumentace v příštích týdnech. Komfort pro cyklisty a řidiče by pak měla podle Kohouta dokončená stavba nabídnout v průběhu podzimu.
„Všichni jsme se těšili, že už to v létě bude fungovat. Ale tak to někdy na stavbách bývá, do realizace vstupuje spousta faktorů. Zároveň chci lidi ubezpečit, že celé dílo se bude kontrolovat, vše je v zápisech a platíme si i odborný dozor. Dokud vše nebude v pořádku, tak si stavbu nepřevezmeme,“ doplnil starosta Kohout.