Malý elektromobil čelí zásadnímu problému: baterie mají omezenou velikost a kapacitu. Toto omezení ovlivňuje několik aspektů vozidla, což činí variantu čistě elektrického vozidla pro mnoho zákazníků méně atraktivní. Jedním z inovativních řešení, které Hyundai zkoumá, je zabudování spalovacího motoru, který by prodloužil dojezd vozidla. Tato strategie, kterou již přijalo několik asijských výrobců, by mohla změnit prostředí elektromobilů.
Co dělá Hyundai
Hyundai v prezentaci pro investory oznámil, že do roku 2027 uvede na trh elektrický model s prodlouženým dojezdem. Tento typ vozidla, známý jako REEV (range-extended electric vehicle), je v podstatě elektromobil, který využívá spalovací motor jako zálohu, když se baterie vybije. Vozidlo tak může po většinu času zůstat na elektrický pohon a spalovací motor používat pouze v nouzových situacích.
Plug-in hybridní elektrická vozidla (PHEV) kombinují elektromotor se spalovacím motorem, což umožňuje, aby vozidlo po omezenou dobu jezdilo v elektrickém režimu, než se přepne na spalovací motor. Na rozdíl od vozidel PHEV, která obvykle využívají oba motory k dosažení maximálního výkonu, jsou vozidla REEV navržena tak, aby jezdila především na elektřinu a spalovací motor používala pouze jako generátor k dobíjení baterií.
V posledních letech se technologie vozidel výrazně vyvinula. Rozdíl mezi spalovacími, hybridními, plug-in hybridními a elektrickými automobily se stal méně zřetelným. Částečně je to způsobeno politikami, jako je německý požadavek, aby plug-in hybridy měly elektrický dojezd delší než 80 km, aby měly nárok na státní pobídky. Tento trend vedl výrobce k vývoji větších a účinnějších baterií.

Zdroj: Youtube.com
Například Renault vyvinul systém, který umožňuje provozovat vůz jako sériový nebo paralelní hybrid. V tomto systému může spalovací motor pohánět kola přímo a zároveň fungovat jako generátor pro dobíjení baterie, která následně pohání elektromotory. Tato flexibilita nabízí podobný zážitek z jízdy jako elektromobil s přidanou účinností optimalizovaného spalovacího motoru.
Co je to REEV
Ačkoli se vozy REEV mohou zdát podobné plug-in hybridům, jejich primárním účelem je po většinu času fungovat jako elektromobily. Spalovací motor je záložním prostředkem, který je určen k zajištění výkonu pouze v nezbytně nutných případech. Díky tomu mohou být menší vozidla, do nichž nelze umístit velké baterie, každodenně používána v elektrickém režimu s klidným svědomím, že v případě potřeby mohou ujet delší vzdálenosti.
Příkladem této technologie je Mazda MX-30, která k prodloužení dojezdu využívá kompaktní rotační motor. Tento typ motoru je specialitou značky Mazda, která je známá svou kompaktní konstrukcí a schopností generovat výkon, aniž by zvyšovala hmotnost nebo vibrace vozidla.
Trendy z Asie
Zájem o vozy REEV se neomezuje pouze na Mazdu. V Evropě byl průkopníkem této technologie BMW i3 REX. Asijští výrobci jsou však v čele a společnosti, jako je Leapmotor, vyvíjejí modely, které kombinují to nejlepší z obou světů. V Číně jsou vozidla s prodlouženým dojezdem běžná a představují praktické řešení pro ty, kteří potřebují efektivní vůz do města, ale zároveň chtějí flexibilitu pro cestování na delší vzdálenosti.
Výrobci jako Li Auto, Aito a Changan tuto technologii zkoumají a proslýchá se, že i Xiaomi možná zvažuje uvedení modelu s těmito vlastnostmi na trh. Tento vývoj podtrhuje potenciál vozidel REEV změnit automobilový trh a nabídnout životaschopnou alternativu k čistě elektrickým vozidlům.
Proč je to zajímavé
Elektromobily se potýkají s problémem velikosti a ceny baterií. Pro ty, kteří hledají malé a cenově dostupné vozidlo, nabízejí REEV řešení, protože umožňují pořízení vozu s nižšími náklady a stejnou účinností jako čistě elektrický vůz, ale s menší baterií. Hyundai prokázal, že tato technologie může poskytnout zážitek z jízdy srovnatelný s konvenčním elektromobilem
Zavedení vozidel REEV společností Hyundai a dalšími asijskými výrobci by mohlo znamenat zlom v automobilovém průmyslu. Díky kombinaci účinnosti elektromobilů s flexibilitou spalovacího motoru nabízejí tato vozidla praktické řešení současných problémů elektromobility.