Často se hovoří o tom, jak si uchazeči o práci při pracovních pohovorech rádi přibarvují své životopisy. Toto přikrášlování ale funguje i opačným směrem.
Průzkum společnosti Resume Builder zjistil, že náboráři nemají problém lhát uchazečům o práci. N ejčastější lži se týkají pracovních povinností , možností růstu a kariérního rozvoje. Čtyři z deseti manažerů uvedli, že tuto strategii praktikují.
Lži při pracovních pohovorech 36 % personalistů uvedlo, že během přijímacího řízení lhali kandidátům o pracovní pozici nebo společnosti. Z této skupiny 75 % lže při pohovoru, 52 % v popisu práce a 24 % v nabídkovém dopise.
„Resume Builder uvádí, že nejčastější lži se týkají odpovědnosti za práci, možností růstu a kariérního rozvoje.“
92 % respondentů uvádí, že se jim již stalo, že lhali kandidátovi, aby přijal nabídku práce, zatímco 36 % personalistů lže kandidátům obecně . Šest procent z nich tvrdí, že lžou pořád, zatímco 24 procent tvrdí, že lžou většinou.
Zdroj: Youtube.com
Na druhou stranu 45 % uvádí, že lžou jen někdy, a 25 % tvrdí, že lžou zřídka. Naprostá většina (80 %) náborových manažerů tvrdí, že lhaní je v jejich společnosti „velmi přijatelné“ (14 %) nebo „do jisté míry přijatelné“ (66 %).
Proč společnosti lžou Manažeři říkají, že lžou, aby ochránili důvěrné firemní informace. Dalším důvodem je zakrytí negativních informací o firmě či je snaha přilákat talenty a získat požadovaného kandidáta. V průzkumu tedy dotázaní vedoucí pracovníci uvádějí, že lžou, aby přilákali uchazeče o zaměstnání přeháněním o některých výhodách; záměrně říkají věci, které uchazeče potěší; nebo se snaží, aby práce vypadala lépe, než ve skutečnosti je. Cílem je v mnoha případech přilákat více kvalifikovaných kandidátů .
Lži fungují Z personalistů, kteří kandidátům lžou, 92 % uvádí, že oklamaný kandidát nabídku práce přijal, takže to zřejmě funguje. Časem to však přestane fungovat: 55 % uvádí, že zaměstnanec odešel po přijetí s nepravdivými informacemi v důsledku zjištění, že mu při přijímacím řízení lhali. A v mnoha případech odešli do tří měsíců.
Dlouhodobý dopad lží při náboru Dopad těchto lží ovlivňuje nejen vztah mezi zaměstnancem a společností, ale může také dlouhodobě poškodit pověst společnosti. Platformy pro hodnocení zaměstnavatelů, jako je například Glassdoor, umožňují současným i bývalým zaměstnancům sdílet své zkušenosti, což může ovlivnit vnímání společnosti veřejností. Negativní pověst může odradit budoucí kvalifikované uchazeče od podání přihlášky, což ovlivní schopnost společnosti přilákat talenty v budoucnu.
Kromě toho mohou mít lži v náborovém procesu negativní dopad na morálku týmu. Zaměstnanci, kteří zjistí, že byli oklamáni, se mohou cítit demotivovaní a méně oddaní své práci, což může ovlivnit celkovou produktivitu společnosti.
Transparentnost a upřímnost v náborovém procesu nakonec prospívá nejen uchazečům, ale je také zásadní pro dlouhodobý úspěch společnosti. Podpora kultury upřímnosti a otevřené komunikace může pomoci vybudovat důvěryhodný vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci, což následně může vést k pozitivnějšímu a produktivnějšímu pracovnímu prostředí.