<p>Mezi českými automobily existuje jen málo jmen, která vyvolávají tolik vzpomínek jako Škoda Favorit. Vůz, jenž na konci 80. let změnil směřování celé mladoboleslavské automobilky, si získal srdce tisíců motoristů a zároveň <strong>přitáhl pozornost německého koncernu Volkswagen</strong>. Právě tento model byl pro Škodu vstupenkou mezi moderní automobilky Evropy. Možná právě proto se Škoda nedávno rozhodla vytvořit nový koncept tohoto legendárního vozu, velkou chválu ale nesklidila.</p> <h2>Nový Favorit</h2> <p>Škoda Favorit patří dodnes mezi ty nejlegendárnější vozy u nás. Jeho výroba začala už v roce <a href="https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Favorit" target="_blank" rel="noopener noreferrer">1987</a> a pokračovala až do roku 1994. Během těchto sedmi let se vyrobilo celkem 783 167 kusů a Formanu pak 219 254 kusů. <strong>Pro Českou republiku a náš automobilový průmysl</strong> to byl tenkrát neuvěřitelný krok vpřed. V zemích bývalého východního bloku se tento automobil stal druhým zástupcem aut nižší třídy s koncepcí předního pohonu. Brzy o něj dokonce začal projevovat zájem i motoristický sport a náš milovaný Favorit se tak brzy stal součástí závodů rallye.</p> <div class="related-post"> <a class="related-post__link" href="https://udalosti247.cz/spotrebitel/skoda-opousti-vw-a-vydava-se-vlastni-cestou/" target="_blank" rel="noopener noreferrer"> <div class="related-post__image"></div> <div class="related-post__title"><h1>Škoda se rozchází s koncernem VW a vydává se vlastní cestou. Češi jásají, klasická auta se spalovacími motory jen tak nevymizí</h1></div> </a> </div> <iframe width="750" height="500" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe> <p>Ačkoliv byl Favorit ve své době revolučním modelem pro Škodu, jeho design a technologie se staly v porovnání s konkurencí <a href="https://udalosti247.cz/komentare/majitelum-ojetin-se-vozy-prodrazi/" target="_blank" rel="noopener noreferrer">zastaralými</a>. Po převzetí automobilky koncernem Volkswagen bylo rozhodnuto o <strong>zavedení nových modelů a modernizaci výroby</strong>, což vedlo k ukončení výroby Favoritu. Když pak Volkswagen Group začal přebírat Škoda Auto, bylo od první chvíle jasné, že se bude chtít posunout dál, a tak přišla Felicia. Ačkoliv je Favorit dnes už jen dávnou legendou, stále se najdou tací, kteří volají po jeho návratu.</p> <p>Škoda Auto se proto pod vedením svých designérů rozhodla pracovat na <a href="https://www.skoda-storyboard.com/cs/skoda-svet-cs/ikona-v-moderni-podobe-elektrizujici-favorit/" target="_blank" rel="noopener noreferrer">projektech</a>, které mají legendární modely značky <strong>převést do současné podoby</strong>. Jedním z takových konceptů se stal právě Favorit. Na něm pracoval designér Ljudmil Slavov, jenž se věnuje návrhům interiérů a v automobilce působí od roku 2017. A jak to dopadlo? Na fotografie se můžete podívat níže.</p> <h2>Místo chvály spíše kritika</h2> <p>Nový Favorit mění kromě vzhledu i samotnou koncepci. Už to není klasický hatchback, jaký vyjel v roce 1987 z bran mladoboleslavské továrny, ale <strong>stylový crossover s elektrickým pohonem</strong>, který odpovídá dnešním nárokům trhu. To se však většině lidem nelíbí a místo chvály tak nešetřili ostrou kritikou.</p> <p>„<em>Design je dost subjektivní, ale v tomhle případě opravdu nechápu, co má tento paskvil společného s Favoritem,</em>“ komentoval Antonio P., <strong>jeden z uživatelů na Facebooku</strong>. „<em>Měl jsem kdysi Formana a tenhle nový kousek opravdu není Favorit. Spíš to připomíná autíčko z hračkárny, vypadá to jak Hot Wheels,</em>“ komentoval další z uživatelů.</p> <div class="related-post"> <a class="related-post__link" href="https://udalosti247.cz/spotrebitel/200-kc-za-1-den-jizdy-autem-novy-poplatek/" target="_blank" rel="noopener noreferrer"> <div class="related-post__image"></div> <div class="related-post__title"><h1>200 Kč za 1 den jízdy autem: Kdo nový poplatek nezaplatí, ten pojede autobusem, tramvají nebo pěšky</h1></div> </a> </div> <div class="article-image-wrapper"> <figure class="wp-block-image size-large"> <span><span class="article-image-wrapper-i">i</span><span class="article-image-wrapper-author">Zdroj fotografie: Škoda Auto</span></span></figure></div><figcaption><figcaption>Takto vypadá koncept nové Škody Favorit </figcaption></figcaption> <p>Pro mnoho Čechů byl Favorit prvním vozem, se kterým se naučili řídit. Nostalgie, kterou kolem sebe tento model stále šíří, tak není náhodná. A právě na tuto vzpomínkovou vlnu by mohl nový koncept navázat. I když je <strong>zatím pouze studií a do sériové výroby má daleko</strong>, už teď vzbuzuje pozornost těch, kteří s „fáčkem“ kdysi začínali svou řidičskou kariéru. Zda se však někdy opravdu dočkáme nového Favoritu a zda skutečně bude vypadat tak, jako na návrhu výše, je ve hvězdách.</p>