<p>Olomoucký kraj vyhlásil otevřený tendr nazvaný Poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou k zajištění dopravní obslužnosti vlaky regionální dopravy v rámci provozního souboru Haná 2. Informaci o důležité zakázce přinesl server Zdopravy.cz.</p> <p>Vítěz výběrového řízení získá smlouvu na patnáct let, která se bude týkat přepravy pasažérů na trojici linek: M4 Drahanovice – Olomouc s víkendovou obsluhou úseku až do Prostějova, M41 Senice na Hané – Litovel předměstí – Olomouc – Prostějov – Kostelec na Hané – Dzbel a M5 Olomouc – Hrubá voda.</p> <p>Rozsáhlé podklady k nabídkovému řízení veřejné zakázky obsahují i kompletní návrhy jízdních řádů, které by měl vybraný dopravce plnit. A to prostřednictvím nových vlaků akutrolejového typu, které nahradí starší vlaky s dieselovým pohonem. <em>„Hlavní novinkou je, že výkony by měla zajišťovat ekologická vozidla BEMU. Olomoucký kraj podal žádost o dotaci z dotačního programu TransGov. Do majetku je bude pořizovat dopravce. Počítá se v tomto provozním souboru s 11 jednotkami, kdy 9 je v oběhu a 2 jsou brány jako záložní vozidla. V rámci souboru Haná dojde i k navýšení rozsahu dopravní obslužnosti. Pokud jde o připravenost tratí, tak po vzájemné spolupráci se Správou železnic by nemělo dojít k problémům. Dobíjecí stanice jsou už odsouhlaseny,“ </em>sdělila mluvčí hejtmanství <strong>Eva Knajblová</strong>. Vlakové soupravy tohoto typu již jezdí například v sousedním Moravskoslezském kraji.</p> <p></p> <p>Změnou bude například přímý spoj mezi Olomoucí a Litovlí, kde dosud musí cestující přestupovat v Července. Jednotka BEMU (Battery Electric Multiple Unit) může jet po železničním koridoru přes Štěpánov a Střeň a dobíjet se z trakčního vedení, následně v Července přejede na neelektrifikovaný úsek trati a přes Litovel zamíří do Senice na Hané. Jízda mezi krajským městem a Litovlí by měla trvat přibližně 20 minut. <em>„Taková změna by byla skvělá, samozřejmě jako každý starosta vítám, když je dopravních spojů do obce víc nebo jsou komfortnější. Železnice zažívá nárůst obliby ze strany cestujících, konkrétně k této záležitosti jsme zatím s Olomouckým krajem ale jednání ještě neměli,“</em> uvedl starosta Litovle <strong>Viktor Kohout</strong> (SNK).</p> <p></p> <p>Nové vlaky budou muset být vybavené prvky evropského zabezpečovače ETCS, podle podmínek výběrového řízení dále musí mít kapacitu 121 až 150 míst k sezení, klimatizaci, Wi-FI připojení a další vybavení a plnit určené bezbariérové parametry. Maximální rychlost vozidel má být nejméně 120 kilometrů v hodině v elektrickém i bateriovém režimu, dojezd vozidla na baterie musí být alespoň 80 kilometrů. Dobíjení z trakčního vedení mají soupravy umožňovat při stání i jízdě.</p> <p>Předběžné nabídky do výběrového řízení přijímá Olomoucký kraj do poloviny prosince letošního roku, vybraný dodavatel by měl regionální dopravu v souboru s označením Haná 2 zajišťovat od prosince 2029. <em>„Změna by měla přinést ekologickou dopravu a také rychlejší obraty a tím zvýšení četnosti spojení,“</em> vyzdvihla mluvčí Knajblová.</p>