<p>Nechceme vás strašit, ale měli byste se připravit na slušnou studenou sprchu. Evropská unie totiž <strong>přitápí pod kotlem a pro naftové motory </strong>chystá takovou polízanici, že nad ní i zkušení řidiči mnohdy kroutí hlavou. Připravte se, že budete brzy u tankovacího stojanu nadávat ne jako špaček, ale rovnou jako ten nejsprostší kamioňák, kterého jste kdy potkali.</p> <h2>Co se vlastně děje? Inu, hodně věcí</h2> <p>Unie si vzala do hlavy, že už bylo nafty zalevno dost (podle nás se do toho všeho stále motá onen slavný Green Deal). A tenhle názor vyústil v to, že se v rámci takzvané směrnice o zdanění energie (Energy Taxation Directive) připravuje vyrovnání daní mezi benzínem a naftou. Protože<strong> pokud vám to z nějakého důvodu uteklo</strong>, připomínáme, že doteď byl diesel daňově zvýhodněný – a v některých zemích ne právě málo (mnohdy až o 5 nebo 6 korun na litr). Jenže tomu má být brzy konec. Plán je totiž nad slunce jasný: postupně zvednout daň z nafty, a tím samozřejmě i její cenu.</p> <h2>Na levného nafťáka můžete zapomenout</h2> <p>Takže ať už jezdíte starým Passatem, nebo novým SUV, připravte se na to, že nafta zkrátka a dobře přestane být výhodná. Pokud totiž návrh projde, měly by daně skákat v letech 2025–2028 nahoru po třech eurocentech ročně, od roku 2029 pak dokonce po pěti. A když to sečteme, tak <strong>do roku 2033 může nafta zdražit až o 9 korun na litr</strong>. A to jen kvůli vyšší dani – a kde máme zdražování pohonných hmot jako takové, které se na nás každý rok valí stále naléhavěji a naléhavěji. No řekněte sami, to už není pár drobných. U běžného dieselaře, co najede 15 tisíc kilometrů ročně, to může znamenat zásah do peněženky klidně o 6 až 8 tisíc ročně. A to už je opravdu pořádná pálka.</p> <h2>A zase ta eko divize</h2> <p>Evropská komise v tom však zásadní problém nevidí. Argumentuje totiž – jak jinak – ekologií. Prý totiž diesel vypouští víc CO₂, víc oxidů dusíku a víc jemných částic než benzín. <strong>Do karet jí přitom hraje i nejnovější zpráva WHO</strong>, podle níž právě zplodiny z nafty mají na svědomí v EU až 71 tisíc předčasných úmrtí ročně. A možná právě tohle bude oním posledním hřebíčkem do rakve, který diesely definitivně vytlačí z evropských cest. Předtím to však bude naše peněženky ještě pořádně bolet.</p>