<p>Kraj vydá příští rok na dopravní obslužnost 2,258 miliardy korun, meziročně o čtyři procenta více. „<em>Na provozování regionální drážní dopravy půjde 1,436 miliardy korun, o 66 milionů korun více. Na autobusy to bude 822 milionů korun, o 22 milionů více než letos</em>," uvedl vedoucí krajského odboru dopravy <strong>Dušan Pakandl</strong>. Podle něj je nárůst dán smlouvami s dopravci, v nichž jsou meziroční valorizace, tedy vliv inflace, mezd řidičů, cen pohonných hmot i náhradních dílů a dalších. Podle náměstka hejtmana <strong>Pavla Čížka</strong> (STAN) nejde o dramatický nárůst.</p> <p>Kraj nemusí příští rok vyhlašovat soutěž na nového dopravce na žádnou linku. „<em>Dramatické změny neděláme. Přidali jsme čtyři nové autobusy, které pořídila Arriva (zajišťuje pro kraj autobusovou dopravu do roku 2030), protože nám nejvíce roste doprava hlavně od Nové Hospody a Stříbra (obě lokality jsou na Tachovsku). Tam potřebujeme nasazovat větší autobusy," </em>řekl náměstek.</p> <h3>Kraj příští rok jízdné nezdraží</h3> <p>„<em>Ale počítá se, že někdy budeme muset zdražit jednotlivé jízdenky. Dlouhodobým výhledem ale je, že předplatné zůstane stejné," </em>uvedl. Důvodem plánovaného zdražení je, že jednotlivé jízdné v regionu je stále nízké, ale inflace za pět let výrazně vzrostla. „<em>Ostatní veřejní dopravci všude v republice zdražovali, ale my jsme ceny krajského jízdného nezvýšili," </em>uvedl náměstek. Podle Pakandla se nezměnily od roku 2020 a úpravy jsou pouze "kosmetické".</p> <p>Kraj začne příští rok na jaře jednat s městy a obcemi o tom, jak vylepšit dopravu v regionu. Diskuse, kterou kraj zorganizuje po oblastech, potrvá zhruba rok. <em>„Protože za pět let musíme mít vysoutěženého nového autobusového dopravce," </em>řekl Čížek. Už v roce 2027 musí kraj vyhlásit soutěž, protože nová dopravní firma musí mít dva roky na objednání a dodání vozidel.</p> <p>Kraji se podle Čížka povedlo vybrat autobusového dopravce Arrivu včas za nižší ceny než dnes. Zajišťuje veřejnou dopravu v celém regionu od června 2020. <em>„Také všechna města kromě Klatov (a Plzně) si objednala Arrivu pro městskou hromadnou dopravu. V kontraktu jsme měli nějakou opci kilometrů navíc, které jsme mohli doobjednat, což jsme zabrali dopravou ve městech,"</em> uvedl. Krajský organizátor veřejné dopravy POVED teď začíná koordinovat krajské a městské linky. <em>„I to bude předmětem diskuse v příštím roce: Tedy jaký autobus pustit přes město, aby fungoval jako městská doprava. A který by naopak jako městská doprava mohl vyjet také do okolí,</em>" dodal.</p>