Rusko tento týden představilo několikaminutové video. Ukázalo v něm vnitřek toho, co nazvali „největší tajnou továrnou na bojové drony na planetě“, která se nachází v Alabugě v Tatarstánu. Kousek ukazoval obrovskou armádu bezpilotních letounů a jejich dělníky, kteří sestavují jednotlivé díly. Bylo tu však něco jiného: většina z nich nebyli dospělí, ale teenageři.
Videohra a válka
Příběh je součástí vyšetřování a exkluzivity ruského exilového média The Insider. Podle všeho Rusko od léta 2022 pod rouškou vzdělávací a zábavní platformy nazvané Berloga („Medvědí doupě“) verbuje statisíce školáků do progresivního vojensko-technického výcvikového systému zaměřeného na vývoj a používání bezpilotních letounů, maskovaného za videohry, soutěže a akademické motivační programy.
Hra, kterou osobně schválil prezident Putin a která byla symbolicky představena v okupovaném městě Sevastopol, seznamuje děti s dětským příběhem, v němž „inteligentní medvědi“ brání životně důležitý zdroj hmyzu – „včely“, což je chabě zastřená alegorie, kde medvědi představují Rusko a včely Ukrajince. Od prvních úrovní hry až po účast v soutěžích tváří v tvář a fyzické sestavování dronů jsou děti vedeny cestou, která je má proměnit v užitečné techniky a operátory ruského vojenského komplexu, přičemž jsou po celou dobu ujišťovány, že „nesmí říkat, že je to pro válku“.
Berloga není izolovaná iniciativa, ale vstupní brána do širší vzdělávací sítě budované kremelskou takzvanou Agenturou pro strategické iniciativy (ASI), která sdružuje technologické kluby NTI, platformu pro sledování výsledků žáků Talant a národní intenzivní projekt Archipelag.
Tyto programy jsou vzájemně propojeny prostřednictvím soutěží, jako jsou Velké výzvy, v nichž tisíce studentů pracují na řešení technologických problémů (často se skrytými vojenskými účely) navržených ruskými partnerskými státními společnostmi.
Privilegované mozky do války
Média informovala, že vynikající studenti jsou odměňováni extra body ve státní zkoušce EGE, prezidentskými stipendii a přímým vstupem do obranných společností, jako jsou Geoscan, Jakovlev nebo Almaz-Antey.

Zdroj: Youtube.com
Úkoly, které jsou jim předkládány, sahají od zdokonalování navigace bezpilotních letounů až po navrhování bezpilotních prostředků vypouštěných z plovoucích plošin, automatizovaných systémů detekce dronů a laserových nabíječů pro taktické použití. Ačkoli se od nich vyžaduje, aby projekty zdůvodnili jako projekty pro civilní použití, sami studenti přiznávají, že jde o formalitu: skutečný účel je vojenský.
Teenageři, kteří se účastní těchto soutěží a školících sítí, nejen programují nebo navrhují prototypy, ale někteří (jak uvádí samotný výzkum) cvičí vojáky, sestavují FPV drony a pracují pro tajné vojenské laboratoře výměnou za pracovní smlouvy se souhlasem svých rodičů.
Součástky, které používají v soutěžích, jsou tytéž, které pak používají v operačních verzích svých výtvorů. Jinými slovy, znalosti se dostávají přímo do první linie.
Duální technologie
V jednom případě vyvinul mladík jménem Stas levný dron kamikadze, který má nahradit současné modely ruské armády, jež stojí více než 10 000 dolarů (210 tisíc korun) za kus. Další, Vladislav, spolupracoval se státní společností na testování zařízení pro elektronický boj na vlastní letecké platformě.
Společnosti jako Geoscan nebo Jakovlev rozdělují své aktivity mezi civilní a vojenské odvětví, což je běžná praxe, která jim umožňuje zachovat fasádu legality tváří v tvář mezinárodním sankcím. Tuto strukturu „duálních technologií“ oslavují úředníci, jako je náměstek ministra obchodu Vasilij Špak, který tvrdí, že již neexistuje jasný rozdíl mezi civilním a vojenským sektorem. Oficiální narativní linie ukazuje na budoucnost, v níž bude každá technologická inovace automaticky využitelná pro vojenský konflikt.
Vojenský výcvik pro děti
Zapojení dětí do těchto programů přesahuje rámec technického vzdělávání. To je případ intenzivního Archipelagu, který původně zahrnoval různá odvětví a byl přeměněn na kurz zaměřený téměř výhradně na drony. Zahrnuje cvičení, jako je průzkum, elektronické vyhýbání, vypouštění dronů z pozemních stanic nebo vyhledávání cílů pomocí termokamer.

Zdroj: Youtube.com
Souběžně se Berloga v roce 2024 spojila s Zarnitsa 2.0, moderní verzí sovětské vojenské hry. Program, financovaný miliony rublů ze státního rozpočtu, vycvičil desítky tisíc školáků ve věku od 7 do 21 let v používání vzduchovek, rozebírání pušek AK-47, létání s drony a výběru vojenských specializací, jako je sapér, operátor bezpilotního letounu nebo politický instruktor.
Některé školy si stěžovaly, že k účasti byli nuceni jak žáci, tak učitelé. Zarnitsa je provozována mládežnickým hnutím Junarmija (Mladá armáda), které je napojeno na ministerstvo obrany a do roku 2025 obdrží dotace ve výši více než miliardy rublů (260 tisíc korun). Pro ruské úřady se zdá být cíl jasný: odhalit vojenské talenty v raném věku a nasměrovat je do obranného průmyslu.
Válečná pedagogika
Je toho mnohem více, protože vyšetřování zdůrazňuje, že tento masivní a tichý nábor nezletilých pro válečné účely je institucionalizován s výslovnou podporou Kremlu. Putin nařídil soutěže pro děti již od sedmi let s drony a nové školní předměty zaměřené na národní bezpečnost zahrnují výcvik bezpilotních letounů. Oficiálním cílem je dosáhnout do roku 2030 „technologické suverenity“, přičemž se očekává, že dnešní teenageři se stanou budoucími vojenskými operátory.
Úředníci, jako je náměstek ministra školství Dmitrij Afanasjev, obhajují výcvik dětí ve vojenských technologiích tím, že „neexistují žádné čistě civilní aplikace“. Podle jeho slov musí mít i operátor zemědělského dronu bojové dovednosti, jako je tomu v Číně. V Rusku se tak institucionalizuje válečná pedagogika, kdy dítě přestává být cvičeným občanem a stává se předpokládaným vojenským zdrojem.
Práva dětí
Využívání nezletilých při výrobě a vývoji výzbroje se zdá být nejen nemorální, ale představuje i hrubé porušení mezinárodního práva. Odborníci, jako je právník Sergej Golubok, v médiích upozorňují, že tyto programy porušují Úmluvu o právech dítěte a Úmluvu MOP č. 182, která zakazuje nejhorší formy dětské práce.
Zapojení dětí do úkolů souvisejících s útočnou válkou (což je podle ruského a mezinárodního práva zločin) navíc činí z organizátorů spoluviníky válečného zločinu. Právnička Jekatěrina Deikalo zdůrazňuje, že tyto programy nejen porušují mezinárodní smlouvy, ale také záměrně vystavují děti riziku tím, že ze vzdělávacích zařízení činí možné legitimní vojenské cíle Ukrajiny.
Obrana versus indoktrinace
Zatímco na Ukrajině se školní osnovy omezují na výcvik v oblasti civilní obrany, první pomoci a kurzy pro dospělé v oblasti bezpilotních letounů, v Rusku vyrůstá generace, která není schopna rozlišovat mezi civilní a vojenskou technikou a je od dětství cvičena k výrobě válečných nástrojů výměnou za akademické nebo pracovní výhody.
Ruský stát tuto technickou indoktrinaci nejen podporuje, ale normalizuje ji jako legitimní „vzdělávací praxi“. Ve jménu technologické suverenity a vojenské efektivity Kreml formuje budoucnost své mládeže jako pracovní sílu pro válku a mění dětské vlastenectví v montážní linku pro drony, které vyhlazují. A to, co začíná videohrou s medvědy a včelami, končí na ukrajinských bojištích.