Patří Češi mezi dobré, nebo špatné řidiče? A obyvatelé jakého kraje jsou na tom v Česku nejhůře? Máme odpovědi na základě statistik i diskuzí od samotných řidičů. Pravdou je, že chování některých Čechů za volantem není ideální a stávají se kvůli nim zbytečné nehody.
Vůbec největší množství nehod se podle policejních statistik pravidelně stává v důsledku nedodržení bezpečné vzdálenosti a nedání přednosti v jízdě.
Jací jsou Češi jako řidiči? Už jste někdy zažili ten pocit, kdy jste projížděli v klidu po rakouské silnici nebo dálnici a kolem vás se nad rychlostním limitem a těsně za sebou předjížděla vozidla s českou a polskou SPZ? To není jen pocit, ale fakt. Češi se i v extrémně hlídaném zahraničí, jako je právě Rakousko, dopouštějí zbytečných přestupků , přestože jim zde hrozí mnohem vyšší tresty než v Česku.
A možná je to právě proto. Naše legislativa totiž není dostatečně tvrdá a dokonce zatím ani neumožňuje zasílání pokut na zahraniční adresy, jak to dělají právě Rakušané. Podle policistů v terénu chybí počet hlídek, ale i kvalitní kamerový systém.
Čtěte také : V jaké značce auta jezdí agresivní řidiči? Není to BMW ani Mercedes. Je to překvapivě lidová značka
Vezměme si příklad z evropských statistik smrtelných nehod za rok 2024 , které počítají počet takových nehod na 1 milion obyvatel. Česká republika totiž z této statistiky nevychází úplně nejlépe a je lehce nad průměrem EU. Tradičně lépe jsou na tom naši sousedi z Německa a Rakouska a severněji položené státy (kromě Polska) .
Rakouské dálnice a silnice jsou bezpečnější než ty české, protože se tu více dodržují dopravní předpisy. Zdroj: Shutterstock Nejhorší statistiky mají jako vždy státy v oblasti Středozemního a Černého moře , kromě Španělska , kde je průměr smrtelných nehod pod průměrem EU, stejně jako v případě Slovinska .
Srovnání ČR se státy pod průměrem EU:
Průměr EU (44) ČR (45) Belgie (37) Rakousko (38) Německo (33) Španělsko (35) Slovinsko (32) Litva (42) Švédsko (20) Finsko (31) Holandsko (31) Srovnání ČR se státy nad průměrem EU:
Čtěte také : Při cestě do zahraničí si zkontrolujte na pneumatikách tento údaj. Automaticky znamená pokutu v řadě evropských zemích
Slovensko (47) Polsko (52) Francie (48) Itálie (51) Chorvatsko (62) Bulharsko (74) Maďarsko (52) Rumunsko (77) Jaké neduhy české řidiče trápí nejvíce Dle Centra dopravního výzkumu může za 40 % nehod v Česku nepřiměřená rychlost , kterou pravidelně překračuje zarážejících 86 % řidičů. Neznamená to ovšem, že by Češi jen nedodržovali rychlostní limity v daném úseku. Nepřiměřená rychlost totiž mnohdy souvisí i s tím, že si řidič vozidla nedá pozor na povětrnostní podmínky a stav vozovky.
Časté přestupky českých řidičů:
Nedodržování bezpečné vzdálenosti Nevěnování se řízení Nedodržování rychlostních limitů Předjíždění v nepřehledných místech a přes plnou čáru Zbytečné problikávání pomalejších vozidel na dálnicích Zmatečné chování v nenadálé situaci Nedodržování povinnosti reflexní vesty při vystoupení z vozidla České silnice a dálnice se potýkají s nedostatečnou legislativou a nízkým počtem policistů a kamer v terénu. Zdroj: Shutterstock Ve kterém kraji je největší pravděpodobnost nehody Rozdíly v nehodovosti jsou napříč českými kraji. V počtu dopravních nehod celkem pravidelně vítězí Středočeský kraj. Stejně tak tomu bylo i v roce 2024. Za ním následuje Hlavní město Praha a druhý konec republiky, tedy Moravskoslezský kraj. Nejméně nehod se celkově stalo v krajích Zlínský a Karlovarský .
Středočeský kraj (16 343) Hlavní město Praha (11 524) Moravskoslezský (10 804) Ústecký (8 816) Olomoucký (6 555) Jihomoravský (5 758) Liberecký (5 336) Jihočeský (4 801) Plzeňský (4 709) Královéhradecký (4 080) Pardubický (3 980) Vysočina (3 452) Zlínský (3 426) Karlovarský (2 633) Proč jsou Středočeský kraj a Hlavní město Praha na špici žebříčku? Není to ani tak o tom, že by řidiči v tomto kraji neuměli řídit . Ten zásadní faktor je větší množství obyvatel a jejich vysoká mobilita. Jednoduše je zde větší množství řidičů různých věkových kategorií , kteří využívají vozidlo pro různé účely. Od každodenní cesty do práce, přes nákupy a rozvoz dětí do školy, až po přepravu zboží. A mezi ně se navíc připlétají občasní řidiči, zejména senioři, kteří na řízení ve vysokém provozu nejsou zvyklí.
Riziko, že se tu stane nehoda, je tedy mnohem větší než v jiných krajích. Také proto mají mimochodem řidiči v Praze a Středočeském kraji jedno z nejdražších povinných ručení v republice .