Ponorky jsou neviditelnou figurkou na šachovnici, ale podmiňují každý tah. Jejich schopnost operovat skrytě a po dlouhou dobu pod vodou jim umožňuje monitorovat, odrazovat a v případě potřeby překvapivě zaútočit a zároveň chránit strategické oblasti, aniž by byly odhaleny. Právě jejich možnost nutí každého protivníka vynakládat neustálé prostředky na protiponorkovou obranu, senzory a hlídky, což prodražuje každý tah. Tato skrytá přítomnost spíše než efektní mění kalkul: ti, kdo je nemají, se jich mohou obávat, a ti, kdo je mají, mohou protivníka donutit, aby se kryl, i když si není jistý, že tam jsou.
Tato hra se s nástupem autonomních ponorek mění. Tyto platformy, určené k provozu bez posádky, rozšiřují rozsah citlivých misí tím, že eliminují lidské riziko a snižují logistické náklady. Jejich vývoj otevírá dveře k dlouhým a tichým operacím se schopností pokrýt větší území a plnit úkoly, které jsou pro plavidla s posádkou příliš nebezpečné. V této souvislosti se společnost BAE Systems výrazně angažovala s velkým autonomním podvodním vozidlem „Herne“, jehož cílem je posílit kontrolu nad podvodním prostorem a reagovat na hrozby rostoucí pod hladinou.
Autonomní podvodní operace na dlouhé vzdálenosti
Britská společnost BAE Systems a kanadská společnost Cellula Robotics podepsaly v září exkluzivní desetiletou dohodu o vývoji a uvedení autonomní ponorky „Herne“ na trh. Podle agentury Reuters britský výrobce očekává, že po zkouškách v roce 2024 ve Velké Británii a Kanadě bude mít produkt připravený k uvedení na trh do konce roku 2026. Během těchto zkoušek prototyp dokončil předem naprogramovanou zpravodajskou, sledovací a průzkumnou misi s využitím autonomního řídicího systému Nautomate společnosti BAE. Společnost zdůrazňuje, že projekt se dostal „z rýsovacího prkna na vodu“ za pouhých 11 měsíců, což odráží tempo vývoje.
Herne je mimořádně velké autonomní podvodní vozidlo (XLAUV) navržené pro flexibilitu a modularitu. Podle BAE jeho konstrukce umožňuje integrovat různé užitečné zatížení, zabudovat další části trupu a usnadnit údržbu. Může být vypouštěno z přístavů, lodí nebo dokonce ponorek a je vyrobeno z materiálů a technologií, které snižují jeho akustickou stopu. Platforma obsahuje osvědčené navigační systémy, zabezpečenou komunikaci a možnosti rychlé konfigurace pro plnění úkolů. A jak uvádí The Register, může dosáhnout hloubky až 5 000 metrů, urazit vzdálenost přibližně 5 000 kilometrů a fungovat až 45 dní v kuse, a to vše při velikosti, která se vejde do standardního 40stopého kontejneru.

Zdroj: Youtube.com
BAE si představuje Herne jako nástroj schopný pokrýt širokou škálu námořních operací. Patří mezi ně zpravodajské a průzkumné mise, boj proti ponorkám a ochrana kritické infrastruktury na mořském dně. Výrobce zdůrazňuje, že jeho autonomní provoz mu umožní udržovat stálou přítomnost v zájmových oblastech a spolupracovat s platformami s posádkou, aby se rozšířil dosah flotil. Tento přístup je v souladu se strategickou úlohou ponorek při odstrašování a potenciálem bezpilotních systémů rozšířit schopnosti bez vystavení lidských posádek.
Vývoj a udržitelnost systému Herne
Harmonogram je ambiciózní: BAE očekává, že Herne bude komerčně dostupný v roce 2026, a odhaduje, že do roku 2027 by mohl vyrobit 10 až 20 jednotek. Spolupracuje také s výše zmíněnou společností Cellula Robotics na pohonu Herne pomocí energie na bázi vodíku. Během testování však vozidlo jezdilo na baterie. Využití vodíku jako zdroje energie by mohlo zajistit větší autonomii a snížit dopad na životní prostředí, což představuje významný pokrok v udržitelnosti autonomních podvodních operací. Vodíková energie je čistá a účinná a její využití v autonomních vozidlech by mohlo znamenat změnu ve způsobu napájení prodloužených misí. To by mohlo nejen snížit emise uhlíku, ale také zlepšit efektivitu provozu tím, že by ponorky mohly zůstat na moři déle bez nutnosti doplňování paliva.
S rostoucím geopolitickým napětím a strategickým významem námořních cest by vývoj autonomních ponorek, jako je Herne, mohl změnit rovnováhu sil na moři. Tato vozidla nejenže rozšiřují možnosti dohledu a obrany, ale představují také významný technologický pokrok v oblasti automatizace a umělé inteligence aplikované na obranu.