Příkladem tohoto trendu je model Yangwang U9 společnosti BYD, který předstihl Bugatti a stal se nejrychlejším vozem světa. Již dříve McMurtry Spéirling prokázal, že elektromobily mohou překonat jakýkoli spalovací vůz. Navzdory těmto úspěchům si sportovní elektromobily zatím nedokázaly získat představivost široké veřejnosti. Možná, že modely jako budoucí Renault 5 Turbo 3E toto vnímání změní a stanou se okamžitě klasikou. Než se tak stane, spalovací vozy stále nabízejí smyslový zážitek, kterému se elektromobily nemohou rovnat.
Pro mnohé jsou tyto vjemy odlišné. Pro jiné jsou jednoznačně lepší. Ať už je úhel pohledu jakýkoli, skutečnost je taková, že sportovní elektromobily trh zatím plně nepřesvědčily. To vedlo ke zpoždění plánů na elektrifikaci těchto modelů. Jasným příkladem je budoucí Porsche 718, které mělo být plně elektrické, ale nyní je potvrzeno, že bude mít i spalovací verzi. To zase ovlivní vývoj budoucích sportovních modelů Audi, které budou rovněž vybaveny spalovacími motory. Generální ředitel společnosti Porsche Oliver Blume řekl:
„Chceme vyjít vstříc nové realitě na trhu a měnícím se požadavkům zákazníků. Zaznamenali jsme jasný pokles poptávky po speciálních bateriových elektromobilech a bereme to v úvahu.“
Tato slova, o nichž informoval The Autopian, potvrzují změnu strategie. Budoucí Porsche 718, což jsou klasické sportovní vozy střední třídy a základní modelová řada společnosti, budou i nadále nabízet spalovací motory ve svých nejdražších verzích. Potvrzuje se tak to, co se již tušilo: budoucí Porsche 718 nebude výhradně elektrické, jak se dříve tvrdilo.

Zdroj: Youtube.com
Tato změna směru se shoduje s rozhodnutím, že Porsche Cayenne nebude výhradně elektrické. Porsche Taycan sice dobře odstartovalo a posloužilo k posílení elektrické strategie značky, ale čínský trh se stal významným kamenem úrazu a donutil Porsche přehodnotit svůj přístup. Navíc bylo zjištěno, že bohatí zákazníci, kteří vlastní spalovací vozy, nejsou ochotni přejít na elektromobily. A to do té míry, že Porsche Macan, které bylo plánováno jako plně elektrický model, by podle Jalopniku mohlo mít do roku 2028 spalovací verzi. Současná platforma PPE modelu Macan však podporuje pouze plně elektrické modely, což představuje technický problém.
Když jsme recenzovali nové elektrické Porsche Macan, poznamenali jsme, že se jedná o opravdu zajímavý vůz s působivým hrubým výkonem a překvapivými jízdními vlastnostmi v zatáčkách. Přesvědčit nové zákazníky značky Porsche o tom, že se jedná o model s benzinovým motorem V6 a elektrickým pohonem, je však náročné.
Zásadním problémem sportovních elektromobilů je, že tyto vozy jsou mnohem víc než jen čísla. Na sociálních sítích se opakuje mantra, že „elektromobil si koupí každý, kdo umí řídit Excel“. To může být pravda pro ty, kteří hledají „cenově dostupný“ vůz pro každodenní použití, s nižšími náklady na „palivo“, úsporami na údržbu a daňovými úlevami. Tyto úvahy však nejsou relevantní pro ty, kteří si kupují dvoumístný sportovní vůz s motorem uprostřed.
Proto Mazda MX-5 stále nabízí jedinečné pocity s výkonem jen o málo vyšším než 100 koní. Tento typ řidičů si cení zvuku vozu, tahu při zvyšování otáček a pocitu z manuální převodovky. Je to podobné jako upřednostňování automatických hodinek před quartzovými nebo analogového fotoaparátu před digitálním. Tyto automobily jsou pouhými hračkami rozmaru a jako takové se neřídí logikou.

Zdroj: Youtube.com
Tváří v tvář tomuto dilematu čelí značky, které jsou neodmyslitelně spjaty se zážitkem z jízdy, značné výzvě. Zejména ty, které jsou více „zemité“. Ferrari nebo Lamborghini mají větší prostor k tomu, aby případné pokuty v budoucnu přenesly na své zákazníky, ale Porsche má v tomto směru menší prostor, zejména u svých „dostupnějších“ modelů.
Proto se počítá s dvourychlostní budoucností. Není náhodou, že spalovací modely Porsche 718 jsou ztotožňovány s exkluzivnějšími verzemi. To pomůže prodeji dražších verzí, protože nabídnou jízdní zážitek nedostupný většině řidičů. Dokonce i pro ty, kteří si Porsche mohou dovolit.
Toto budoucí Porsche 718 nabízí společnosti určitý prostor k nadechnutí. Společnosti pracovaly na vývoji solidní řady s horizontem do roku 2035 bez spalovacích motorů. Potřebují však zůstat ziskové a v Evropě zákazníci nepřijali elektromobil očekávaným tempem. V této tržní nice jsou problémy o to závažnější, že, jak bylo zmíněno, nepřevládá racionalita.