Ačkoli hnutí SPD trvá na tom, že prodej potravin s nízkými cenami na svých předvolebních „jarmarcích“ nedotuje, firmě svého vlastního člena za tyto akce zaplatilo už miliony. Jarmarky hnutí Tomia Okamury sleduje také Česká obchodní inspekce a Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Ty zatím na akcích našly jen drobné nedostatky. Do mezí zákona se podle kontrolních orgánů vejde i vágní označení „česká brambora“ nebo „česká cibule“, které je na akcích SPD k vidění.
„V souvislosti s ‚jarmarky SPD‘ jsme dosud podání spotřebitelů neobdrželi,“ řekl minulý týden na dotaz HlídacíPes.org mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) František Kotrba.
Nad praktikami SPD se nedávno ve svém newsletteru pozastavil novinář David Klimeš: „Kupující nejen že nezná původ potravin, což je neuvěřitelné, že obchodní inspekce dovolí, ale kupující je především klamán ohledně motivu pro obchodní praktiku – myslí si, že jde o tržní cenu a neví, že jde o dotovaný stranický prodej.“
A pod čarou dodal: „Proč Česká obchodní inspekce nekoná? Bojí se příštího nadřízeného ministra průmyslu, který by klidně mohl být z SPD?“
Inspekce: Jen drobné nedostatky
Podle mluvčího České obchodní inspekce může ČOI kontrolovat podle zákona především povinnost prodávajícího informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků a ceny při prodeji výrobků správně účtovat.
Dále zjišťuje například to, jestli se prodávají výrobky ve správné hmotnosti, míře nebo množství a zda má spotřebitel možnost překontrolovat si správnost těchto údajů.
„Za správný způsob bychom považovali i označení ‚ČR‘ nebo jiné nezavádějící a srozumitelné označení místa, kde byly brambory vypěstovány. Také označení brambor jako ‚české‘ by bylo tolerováno, ačkoli by prodejce byl inspektory edukován o vhodnějším uvedení plného názvu země původu,“ doplňuje mluvčí SZPI Kopřiva.
Kvalitu prodávaných výrobků či potravin a dodržování podmínek pro jejich skladování a prodej Česká obchodní inspekce z titulu své funkce neřeší.
Jarmarky SPD kontroluje i Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI). Ani ta zatím na vážnější problémy nenarazila:
„Podle dosavadních zjištění SZPI v oblastech jako například jakost zeleniny a brambor, označení původu potravin, vyznačení povinných údajů pro informovanost spotřebitele, kontrola způsobu prodeje na tržních místech z pohledu bezpečnosti potravin a hygienických podmínek prodeje, nebyly zaznamenány závažné nedostatky. Drobné nedostatky byly řešeny na místě,“ shrnuje mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.
„Česká“ zelenina se do zákona vejde
Z dostupných fotografií či videozáznamů z „jarmarků“, které SPD pořádá od května až do voleb ve městech po celé České republice, vyplývá, že konkrétně s označováním původu zeleniny si prodejci na těchto akcích příliš hlavu nelámou. Na papírových cedulkách pod střechami stánků stojí většinou jen nápis „české brambory“, případně „česká cibule“.
„Za správný způsob bychom považovali i označení ‚ČR‘ nebo jiné nezavádějící a srozumitelné označení místa, kde byly brambory vypěstovány. Také označení brambor jako ‚české‘ by bylo tolerováno, ačkoli by prodejce byl inspektory edukován o vhodnějším uvedení plného názvu země původu,“ doplňuje mluvčí SZPI Kopřiva.
Zákazníkům však vágní ujištění, že jde o českou zeleninu, zjevně stačí. „Já si koupil jen brambory, jsem zvědavý, jestli do neděle vydrží. Jestli jsou české? To jsem si neověřoval, cedule tam nebyla,“ citoval server Novinky.cz jednoho ze zákazníků květnového jarmarku SPD v Jihlavě.
Konkrétní dodavatele produktů SPD nezveřejňuje, údajně proto, aby kvůli spolupráci se stranou nebyli vystaveni šikaně. Faktem je, že přímo na jarmarcích se lze z etiket nabízeného baleného zboží dočíst, kdo ho vyrobil. Letos to jsou například firmy Maso Třebovle, družstvo Bohemia Apple, Moravia Lacto nebo Olma.
„Tak levně bych jim mrkev neprodal“
Před čtyřmi lety se na jarmarcích SPD objevila i mrkev, jejíž pěstitel z Piletic u Hradce Králové o tom vůbec netušil a nesouhlasil s tím. O případu informoval HlídacíPes.org.
„Já bych jim samozřejmě tak levně mrkev neprodal,“ řekl v září 2021 jednatel firmy VH Agroprodukt, pod kterou zmíněné Odbytové družstvo Piletice spadalo. Mrkev se tehdy na akcích SPD prodávala za cenu 7,90 Kč za kilo. I tenkrát, stejně jako dnes, to Okamurovo hnutí označovalo za „férovou cenu“.
[souvisejici]
Jednatel firmy Jan Věcek však podle svých slov zeleninu za podobnou cenu prodává jen některým velkým odběratelům. Ti si však pro ni musejí sami dojet a doprava náklady dále zvyšuje – i proto byla podle něj cena avizovaná SPD nereálná a tedy nutně dotovaná. A stejné podezření provází jarmarky SPD i letos.
Za pořádání těchto akcí dosud strana vyplatila zhruba čtyři a půl milionu korun firmě Praha na vlastní oči, jak vyplývá z transparentního volebního účtu SPD. Firma patří pražskému funkcionáři strany Vítězslavu Novákovi. Samo hnutí SPD však trvá na tom, že ceny svých jarmarků nijak uměle nesnižuje.
„Můžu vám říct, že i při těchto cenách se nám taková akce vyplatí. Je to úplně něco jiného, než za co pak prodávají řetězce,“ řekl serveru Aktuálně.cz jeden z organizátorů prodeje na zmíněném jihlavském jarmarku SPD.