Není žádným tajemstvím, že léto letounu F-35 společnosti Lockheed Martin nebylo zrovna nejlepší. Po měsíčním uzemnění v Indii, odstoupení Španělska od objednávky (ke kterému se přidaly další země), druhém selhání stíhačky, tentokrát v Japonsku, a zprávě zpochybňující letoun a jeho sofistikovaný software kvůli námraze se bouře pravděpodobně přehnala. Spojené státy mají skutečně poselství: F-35 bude výkonnější než kdykoli předtím.
Technologický hazard
Ano, společnost Lockheed Martin udělala rozhodující skok ve vývoji letounu F-35 Lightning II tím, že přidala pokročilé schopnosti řízení roje dronů pomocí umělé inteligence. Díky investicím ve výši zhruba 100 milionů dolarů (asi 2,1 miliardy Kč) do programů, jako je projekt Carrera, se společnost snaží stíhačku přeměnit nejen na víceúčelový stealth stíhač, ale i na skutečné vzdušné velitelské centrum schopné řídit bezpilotní prostředky při průzkumu, elektronickém boji nebo koordinovaných úderných misích.
Cíl: udržet vzdušnou nadvládu USA tváří v tvář stále složitějším hrozbám a spoléhat se na součinnost pilotovaných letounů a autonomních systémů v síťovém bojovém ekosystému.
Součinnost člověka a stroje a dálkové ovládání
Integrace umělé inteligence umožňuje letounu F-35 komunikovat v reálném čase s bezpilotními letouny, zpracovávat velké objemy dat a přijímat okamžitá rozhodnutí, která rozšiřují jeho operační dosah daleko za hranice jeho vlastních senzorů. Nedávné testy ukázaly, že letoun F-35 může přímo ovládat dron, což otevírá dveře operacím, v nichž letoun může „vidět“ a zasahovat cíle prostřednictvím zprostředkujících platforem, aniž by byl pilot vystaven přímému riziku.

Zdroj: Youtube.com
Lockheed navíc navrhuje, aby samotný F-35 měl volitelný bezpilotní režim, což by snížilo náklady ve srovnání s vývojem stíhačky šesté generace od nuly a umožnilo využít již vyrobené buňky s vyšším stupněm autonomie.
Autonomní éra
F-35 se zrodil z programu Joint Strike Fighter, který v roce 2001 přinesl společnosti Lockheed vítězství nad Boeingem. Od té doby se vyvinul do tří variant (F-35A s konvenčním vzletem, F-35B s krátkým vzletem a svislým přistáním a F-35C s výsadkem) a stal se klíčovou součástí několika složek amerických a spojeneckých ozbrojených sil.
Očekává se, že do roku 2025 bude dodáno až 190 kusů, což odráží rozsah programu a důvěru společnosti v jeho dlouhodobou životnost. Složitost systému však představuje riziko, jak dokazuje incident na Aljašce, při němž se pilot musel katapultovat po téměř hodinovém řešení problémů s inženýry společnosti Lockheed, a který zdůrazňuje potřebu rozsáhlého testování před nasazením autonomních schopností v plném rozsahu.
Vize integrované vzdušné nadvlády
Břemeno tohoto vývoje leží z velké části na divizi Skunk Works společnosti Lockheed, která předkládá koncept „integrované vzdušné nadvlády“, v němž bude F-35 využívat technologie šesté generace, včetně pokročilé autonomie, interoperability roje a vylepšení stealth.
Partnerské společnosti, jako jsou Northrop Grumman a BAE Systems, posilují schopnosti elektronického boje a dohledu a rozšiřují síť propojených úloh. Průmysloví analytici tuto strategii interpretují jako promyšlený tah proti rivalům, jako je Boeing, zejména po ztrátě kontraktu na stíhačky nové generace, a jako způsob, jak prezentovat F-35 jako most k plně autonomním flotilám.
Zrod dronu Vectis
Je to zařízení, které vysvětluje modernizaci F-35. Společnost Skunk Works nedávno představila dron Vectis, velký (skupina 5) bezpilotní bojový systém koncipovaný podle filozofie Agile Drone Framework. Tento rámec upřednostňuje modularitu, interoperabilitu a rychlou přizpůsobivost měnícím se hrozbám, takže Vectis není definován uzavřeným hardwarem, ale schopností integrovat užitečné zatížení, architekturu řízení a rozmanité mise podle potřeb každého provozovatele.