Nepříjemné chvíle si zažila posádka i cestující letu Wizz Air, který letěl z Londýna, na Letišti Václava Havla. Konec nebyl úplně hladký.
Cestující mířící z Londýna do Prahy mohou hovořit o štěstí, přestože neprožili právě hladké přistání. V závěrečné fázi letu totiž Airbus A321XLR narazil ocasem do přistávací dráhy, část trupu se poškodila, ale naštěstí se to celé obešlo bez zranění, informoval web Z dopravy. Tato událost, i když byla bez fyzických následků, otevírá debatu o celkové bezpečnosti vzletů a přistání a o provozních standardech na rušných letištích.
Co se v Praze stalo
Airbus společnosti Wizz Air, nasazený na pravidelné lince spojující Londýn a Prahu, během přistání zasáhl ocasem ranvej. Trup letadla se při druhém kontaktu sedřel o beton. Podle mluvčího letiště Jiřího Hannicha se však incident obešel bez jakýchkoli následků pro cestující a provoz nebyl nijak narušen, jenom zpáteční let měl být kvůli technickému stavu stroje zrušen. Ranveje byly po události zkontrolovány a žádnou vadu na nich technici neobjevili.
Ani moderní letecká technika a prověřené aerolinky nejsou 100% zárukou bezchybného provozu. Experti se proto shodují, že je potřeba klást ještě větší důraz na přípravu pilotů, a to zejména na kritické fáze letu, jakými jsou přiblížení k letišti a přistání. Simulace nečekaných situací, jako je špatně zvolený úhel nebo nesprávná výška při dosednutí, by se měly stát běžnou součástí výcviku. Stejně důležitá je i technická stránka, tedy přístroje hlídající sestupovou dráhu a výšku musí být pečlivě kontrolovány, stejně tak i samotné ranveje.
Na palubě letadla vznikla vyhrocená rvačka mezi cestujícími. Jedna z přihlížejících vše natočila
Podobné případy z jiných letišť
Takzvaný tailstrike, kdy se ocas letadla dotkne ranveje, není tak úplně výjimkou. Například 11. května 2025 došlo v Praze při přiblížení A320neo turecké společnosti k podobnému incidentu. Tehdy došlo k neshodám mezi kapitánem a prvním důstojníkem během přistávání, což způsobilo právě tailstrike. Naštěstí také nikdo nebyl zraněn a let skončil dobře.
Další případ ale vyvolal větší znepokojení. V prosinci 2024 stroj ATR 72 společnosti Caledonie na ostrově Ouvea při přistání dost poškodil ocas stroje. Letiště nahlásilo poškození ranveje, ale opět se to obešlo bez zranění cestujících.
Proč k tailstrike dochází a jaká jsou rizika
Tailstrike nastane, když kuželovitá příď letadla stoupá nebo se nakloní víc, než je to bezpečné. Snadno pak může dojít ke kontaktu ocasu s ranvejí. Při přistání bývá příčinou příliš nízký sestup, moc malá rychlost, nevhodná poloha trupu, nebo když pilot špatně odhadne výkon, výšku či rychlost. Také vlivy počasí (boční vítr) či technické poruchy mohou situaci ztížit.
Přestože většina těchto případů nekončí nikterak tragicky, následky zůstanou – poškození trupu vyžaduje opravy, letadlo může být vyřazeno z provozu, mohou se objevit zpoždění, storna letů a další náklady. V některých případech také bezpečnostní orgány nařídí audit nebo se změní postupy pilotů a řízení. Na SvětěKreativity jsme psali také o nedávném případu, kdy letadlu začal hořet motor a muselo nouzově přistát.
Zdroj: ZDopravy, Wikipedie, FlightGlobal, sociální síť X Davida Záveského
The post Cestující v letadle během přistání v Praze mysleli, že je s nimi konec. Obrovská chyba je málem stála život appeared first on Světkreativity.