Čínské námořnictvo má za sebou rušné léto. Nebylo učiněno žádné oficiální oznámení, ale byly spatřeny dvě jeho nové námořní stíhačky letící ve formaci. A v posledních týdnech se objevily náznaky, že Čína již dokončuje dolaďování klenotu své vojenské výzbroje: letadlové lodi Fujian. Jak? Testováním elektromagnetických katapultů se skutečnými letadly. A pro ukázku síly je klíčové datum: 80. výročí porážky Japonska ve druhé světové válce.
Chlouba čínského námořnictva
Čína má největší námořní síly na světě, které jsou klíčové pro její strategii v Jihočínském moři. Z hlediska letadlových lodí však zaostává za svým hlavním rivalem, Spojenými státy. Ve srovnání s 11 letadlovými loděmi s jaderným pohonem v americké flotile měla Čína dvě (a žádnou s jaderným pohonem, což stále nemá). Třetí, postavenou výhradně s využitím její technologie, je typ 003, známý jako Fujian.
Je součástí námořní propagandy země, a přestože ještě nebyla dodána námořnictvu, byla několikrát přistižena při provádění manévrů na volném moři a s letadly na palubě. A Fujian vyniká tím, že je jednou ze dvou letadlových lodí na světě, které mají elektromagnetické katapulty.
Elektromagnetické katapulty
Přestože je dráha na letadlových lodích obrovská, není dostatečně dlouhá, aby z ní mohly letouny bezpečně vzlétnout. Proto je letadlo poháněno složitým mechanickým systémem sestávajícím z kabelů, potrubí a čerpadel hydraulického systému. Ten je drahý a vyžaduje náročnou údržbu, ale existuje alternativa: EMALS.
Tento systém, známý jako „elektromagnetický katapult“, je lineární indukční motor, který pomocí elektromagnetů pohybuje kusem, jenž letadlo zachytí a plnou rychlostí se pohybuje po kolejnici, přitáhne letadlo ke konci dráhy a v poslední chvíli ho uvolní.
Diskrétní pokrok
Tento systém nejenže umožňuje vypouštět těžší nebo palivově náročnější letadla, ale snižuje mechanické namáhání trupu samotných letadel, čímž prodlužuje jejich životnost, zabírá méně místa na lodi a také snižuje nároky na údržbu vypouštěcího systému. Je to systém, který byl bolestí hlavy pro jinou letadlovou loď, která jej používá, operační Gerald R. Ford, ale vyladěný, je to budoucnost letadlových lodí.
No, existují náznaky, že Čína již tento elektromagnetický systém testuje se skutečnými letadly. Úřady zatím neukázaly, že by z Fujianu startovala letadla, ale v posledních dnech se objevily snímky, na nichž jsou letadla se zapnutými přídavnými spalovači a ve startovací pozici na palubě Fujianu. Kromě toho se objevily snímky stínů letadel vrhaných na stejnou palubu.
To naznačuje, že Čína s největší pravděpodobností již z lodi Fujian vypouští a vyzvedává letadla, nebo je k tomu přinejmenším velmi blízko v rámci závěrečného testování před předáním lodi do aktivní služby koncem tohoto roku.
Ne až tak tajný projekt
Oficiální je, že Čína má dalšího nového člena flotily známého jako typ 076. Jedná se o obojživelnou loď, která by měla být světovým unikátem v tom, že má velkou palubu, jejíž jedna část ukrývá i elektromagnetický katapult.

Zdroj: Youtube.com
Loď byla slavnostně spuštěna 1. srpna s pompézním ceremoniálem a zajímavostí systémů EMALS je, že je lze použít nejen ke startu letadel. Protože zjednodušují proces vypouštění letadel a jsou univerzálnějším systémem než hydraulika, lze je využít i k vypouštění bezpilotních letounů neboli dronů, což je segment, o který má Čína rovněž velký zájem.
Styl útoku
Jedním z cílů asijského giganta je ovládnout Jihočínské moře. To je jednou z nejnapjatějších oblastí na planetě, protože se o něj dělí s Tchaj-wanem a dalšími zeměmi jako Vietnam, Filipíny, Malajsie a Brunej. A již víme, že země posilují své námořní pozice tváří v tvář možným čínským vojenským manévrům. Spojené státy rovněž pozorně sledují a vrcholící program modernizace loďstva znepokojuje i Japonsko, které před několika měsíci oznámilo nejambicióznější přezbrojení od druhé světové války.
A v této námořní oblasti hrají lodě s elektromagnetickými katapulty klíčovou roli při umožnění rozsáhlých vzdušných operací. V porovnání s hydraulikou umožňuje EMALS vypustit letadlo každých 45 sekund, což je o 25 % rychleji než konvenční katapulty. To podporuje přijetí taktiky, jako jsou „útoky roje“ nebo alfa údery, při nichž jsou letadla vypouštěna krátkou rychlostí, aby nasytila a překonala nepřátelskou obranu a dosáhla vzdušné převahy.
Soupeření Číny a USA
Kromě těchto výhod jde o systém, který umožňuje rozšířit akční rádius námořních sil tím, že je možné provozovat letouny včasné výstrahy a elektronického boje hlouběji v oceánech. A tuto technologii, jak říkáme, mají v současné době k dispozici pouze Spojené státy – kde již funguje – a Čína s loděmi, které se chystají vstoupit do služby.