V roce 1975 vznikla v Praze-Modřanech první ruční výroba čokolády obohacené o takzvaný studentský mix, tehdy šlo o ořechy, želé a sušené ovoce. Záhy už se ale centrem přípravy do té doby nevídaného spojení čokoládové hmoty a vybraných surovin stala Olomouc. Výrobní závod Zora poblíž hlavního nádraží produkuje 35 tisíc tun čokoládových výrobků ročně, výrazný díl z obrovitého množství patří právě Studentské pečeti.
64 procent čokoláda, 12 procent arašídy, 12 procent pomerančové želé a 12 procent rozinky. Osvědčený poměr shrnuje současnou podobu Studentské pečeti v nejtradičnějším pojetí. „Pro mnohé je víc než jen čokoláda – je to kousek historie, který nás provází už 50 let. Je to sladká odměna za vysvědčení, dárek k narozeninám nebo milá pozornost. Mix nejrůznějších ingrediencí s čokoládou je českým unikátem. Jde o výjimečnou sladkost, která drží krok s dobou. Proto jsme se k oslavě půlstoletí na trhu rozhodli přijít se zcela novou vizuální identitou. Od letošního podzimu budou v obchodech vidět první nové obaly. Vycházeli jsme z původního vzhledu, zjednodušili jej a celý design jsme zmodernizovali. Hlavní roli hraje chuť a ingredience, které jsou tím, co nás odlišuje od ostatních čokolád,“ říká Roman Tiefa, marketingový manažer pro tabulkové čokolády v Nestlé.
Jedno z balení má i speciální retro design s heraldickým prvkem. „Tento obal se historicky začal produkovat v době, kdy se výroba studentské pečeti přesunula k nám do Olomouce. Proto je na obalu i olomoucká orlice. Původní obal přitom nesl znak Univerzity Karlovy,“ vysvětluje vedoucí výrobní linky Studentské pečeti Jaroslav Novák.
Samotný obal ale stojí až na konci celého procesu, kterým suroviny na technologické soustavě dovezené do Olomouce v roce 1995 procházejí. Modifikovaná linka se 1428 formami, dvoufázovým chlazením či automatizovaným procesem balení i po skupinách do kartonů, zvládá za hodinu chrlit množství, které se v počátcích Studentské pečeti vyrábělo za celou denní směnu. V Nestlé Zora se Studentské pečeti za rok 2025 zatím vyrobilo 2363 tun.
I když má Studentská pečeť význačnou nostalgickou stránku, nežije jen z historie, specialisté se stále věnují i inovacím a vymýšlení nových příchutí. Uplynulých pět let bylo na nové kombinace nebývale bohatých, do prodejen tak zamířily i varianty jako Caramel&Cookies nebo například plněné verze hořká čokoláda s višní či mléčná čokoláda s pistáciemi. „Vidíme, že se novými příchutěmi daří oslovovat zákazníky. Chceme nabídnout variabilitu, která je důležitá. Studentská pečeť se prodává se na českém, slovenském trhu a v Polsku,“ upřesňuje vedoucí logistiky Jaroslav Mynář.
„Prvotní mléčná verze patří dodnes mezi nejoblíbenější příchutě. Za posledních 50 let vzniklo několik desítek nových příchutí a formátů, ve svém současném portfoliu má Studentská pečeť 16 různých chutí a dlouhodobě patří k nejinovativnějším značkám na trhu. Z netradičních příchutí vede pistáciová a malinová. Letos v srpnu značka uvádí na trh oblíbené příchutě i v menších 90 gramových formátech, které doplní nabídku velkých balení,“ přiblížila mluvčí společnosti Nestlé Tereza Procházková.
Postupně budou lidé v prodejnách nacházet různé druhy Studentské pečeti v obalech, jejichž design vychází z původního návrhu z roku 1975. Populární sladkost, která se řadí mezi TOP3 nejprodávanější značky čokolád v České republice i na Slovensku, už se neskrývá v balení ještě za hliníkovou vrstvou, obal už tvoří standardní plastová fólie. „Nové obalové materiály výrazně snížily celkovou spotřebu obalů a také používání hliníku, který je vysoce náročný z pohledu uhlíkové stopy. Studentská pečeť tímto přístupem zůstává relevantní pro současné spotřebitele a odpovídá na nové výzvy 21. století,“ dodávají zástupci olomouckého podniku Nestlé Zora.