Státní podnik VOP CZ, s.p. zahájil nedávno úpravu haly na výrobu bojových vozidel pěchoty CV90, která si objednala česká armáda. Díky dohodnutým podmínkám posílí dosti i tuzemskou ekonomiku, jelikož je nejenom bude montovat česká firma, ale nabere k tomu také 200 nových zaměstnanců. Redakce Armádního Zpravodaje vychází z informací NatoAktual, podle nichž chce výrobce do konce roku připravit to nejdůležitější, aby mohla výroba začít.
Do výroby CV90 se zapojuje také český průmysl
Česká republika si objednala celkem 246 nových švédských bojových vozidel pěchoty CV90, jak potvrzuje ministerstvo obrany s tím, že je má armáda dostávat od roku 2026, a dodávky budou trvat až do roku 2030. Celkem za ně uhradí 59,7 miliard korun, jedno tedy vychází na zhruba 242 680 000 Kč. Armádní Zpravodaj ji pro zajímavost srovnal s jinými.
Takováto cena se totiž může zdát hodně vysoká, ale například Německo v roce 2023 oznámilo koupi 50 domácích BVP Puma za 34,75 miliard korun, uvádí Reuters, tedy jedno za 735 milionů korun. Výrazně levnější jsou např. rakousko-španělská BVP ASCOD, která se též ucházela o místo v Armádě České republiky, ale z různých důvodů neuspěla. TheDefensePost uvádí, že Litva koupila 42 kusů za 8,3 miliard korun, jedno tedy v přepočtu za 197 milionů korun.
VOP CZ, s.p. vráží do modernizace a přestavby výrobního závodu 80 milionů korun a aktuálně už probíhá transfer technologií ze Švédska. Největší investice se týká rekonstrukce výrobních hal a vybudování nové pro uskladnění BVP, do níž se jich vejde asi dvacet. Vůbec první CV90 pro českou armádu je potom plánováno na září 2026. Společnost také rekonstruuje venkovní polygon, na němž musí každé vozidlo odjezdit 10 až 15 kilometrů.
Na tom dojde k úpravě některých povrchů, vytvoření sklonů, nerovností apod., aby bylo co nejlépe simulováno reálné bojové prostředí. Přípravy na výrobu CV90 jsou v plném proudu i přesto, že Ministerstvo obrany ČR čelilo v dubnu tohoto roku nařknutí ze strany ANO, že se na výrobě málo podílí český průmysl – to však ministryně obrany odmítla.
Redakce Armádního Zpravodaje hodnotila CV90 již dříve s tím, že všechna vozidla určená pro naši armádu vychází z nejmodernější verze, a došla k závěru, že bude mít dokonce sílu, aby vyhrála boj s nejlepším ruským tankem a aktivní výzbroji, a sice s T-90M. Do toho by se ideálně dostat nemělo, ale pokud by to hrozilo, rozhodně by nezůstalo bezbranné.
| CV90 (Combat Vehicle 90) | ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) |
---|
Země původu | Švédsko (BAE Systems Hägglunds) | Rakousko a Španělsko (General Dynamics European Land Systems) |
Zavedeno do služby | 1993 | 2002 (v různých verzích od 90. let) |
Osádka + výsadek | 3 + 6–8 vojáků | 3 + 6–8 vojáků |
Hmotnost | 23–37 tun (podle verze) | 28–38 tun (podle verze) |
Délka / šířka / výška | cca 6,5 m / 3,2 m / 2,5 m | cca 7,4 m / 3,2 m / 2,5 m |
Výzbroj (základní verze) | 40mm automatický kanón Bofors | 30mm kanón Mauser MK 30-2 (ASCOD 1), 30/35 mm (ASCOD 2) |
Přídavná výzbroj | koaxiální kulomet, protitankové střely (volitelně) | kulomet, možnost integrace PTŘS (např. Spike-LR) |
Pancéřování | modulární, odolnost proti střelám ráže 14,5 mm (a vyšší s přídavným pancířem) | modulární pancéřování, úroveň STANAG až 6 (vylepšeno u ASCOD 2) |
Mobilita | motor Scania, 404 až 735 kW podle verze | MTU diesel, cca 529 až 588 kW |
Rychlost (silnice) | až 70 km/h | až 72 km/h |
Dojezd | cca 300 až 600 km (podle konfigurace) | cca 500 km |
Speciální vlastnosti | vysoce přizpůsobitelné varianty (průzkum, C2, sanita, dělostřelecké systémy), osvědčený v bojích (Afghánistán) | modulární platforma, základem britského Ajaxu a španělského Pizarro |
Srovnání některých parametrů švédského CV90 a rakousko-španělského ASCOD