Tesla ztratila loajalitu svých zákazníků v USA. Řidiči vozů Tesla přešli k jiným značkám elektromobilů a dokonce se vrátili i ke spalovacím motorům.
Společnost Tesla prohrává boj o loajalitu zákazníků v USA od doby, kdy Elon Musk zahájil své politické dobrodružství a Tesla se zasekla v obnově nebo rozšíření svého portfolia elektromobilů. Zpráva společnosti S&P Global odhaluje, že mnoho uživatelů vozů Tesla přechází k jiným značkám a někteří se dokonce vracejí k řízení vozů s naftovým motorem. Tento pokles loajality uživatelů Tesly je spíše teploměrem rozsahu reputační krize značky než změnou trendu na trhu elektromobilů obecně.
Jádro problému
Tesla neprožívá svůj nejlepší obchodní okamžik. Přestože její akcionáři ženou cenu akcií vzhůru díky nadšení vyvolanému miliardovým bonusem Elona Muska, prodeje Tesly se nezvedají. Údaje Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) ukazují, že Tesla zaznamenala 40% pokles prodejů a jen v červenci prodala v EU o 42,4 % méně.
Špatnou zprávou pro Teslu je, že tento pokles není všeobecný v celém odvětví elektromobilů. Pro srovnání, během července její hlavní konkurent BYD vyvezl na silnice o 200 % více vozů než v předchozím rekordním období a zajistil si v EU 1,1% podíl na trhu, zatímco Tesla zůstává na 0,7 %, což znamená pokles z 2,1% podílu, ke kterému se značka přihlásila v roce 2024.

Zdroj: Youtube.com
To znamená, že Tesla má na trhu elektromobilů stále důležitou váhu, ale už není prioritní volbou, protože trh se stal mnohem konkurenčnějším, pokud jde o ceny a modely.
Stagnace společnosti Tesla
Pověst společnosti Tesla dostala vážnou ránu poté, co se Elon Musk zapojil do politiky. Podle zprávy poradenské společnosti S&P Global klesla ve druhém čtvrtletí roku 2025 loajalita zákazníků v USA vůči společnosti Tesla o 9,4 % oproti předchozímu roku. Toto procento řadí značku pod Ford, ale stále nad Chevrolet, Toyotu, Hondu a Mercedes-Benz.
Tento pokles loajality zákazníků ke značce Tesla není ani tak způsoben ztrátou spolehlivosti jejích vozů, jak by tomu mohlo být v jiných případech, ale jejími rozhodnutími jako společnosti. Mnoho uživatelů vozů Tesla se rozhoduje, že si vůz Tesla již nekoupí a poohlíží se po konkurenčních značkách, které nabízejí širší sortiment a možnosti výbavy, které Tesla již nenabízí.
Jako relevantní skutečnost lze uvést, že s výjimkou modelu Cybertruck, který není k dispozici na všech trzích, společnost Tesla od roku 2019 s modelem Y nepředstavila žádný nový model. Během této doby se trh s elektromobily zaplnil možnostmi všech velikostí, cen a povrchových úprav, které skutečně splňují potřeby uživatelů vozů Tesla, a když nastane čas obnovy, rozhodnou se pro jiné značky.
Atypická automobilka
Problémem Tesly vůči těm, kteří již jsou jejími zákazníky, je to, že není výrobcem automobilů v obvyklém smyslu, ale v jádru spíše výrobcem softwaru a elektrické infrastruktury. Jinými slovy, její obchodní model není založen na vydávání nového vozu každé tři nebo čtyři roky jako u jiných výrobců, ale na vytváření platformy a aktualizaci jejího softwaru s cílem zlepšit její výkon po celou dobu životnosti.
Výsledkem je, že když chce uživatel Tesly upgradovat svůj vůz, nenajde v prodejně nový model, který by mu dával pocit, že si kupuje něco modernějšího a aktuálnějšího, ale spíše stejný vůz, který má zaparkovaný v garáži, maximálně s několika kosmetickými úpravami. A to i v případě, že byl mezitím vylepšen software a přidány nové funkce a vlastnosti.
Uživatelé elektromobilů nejsou věrní značce
Údaje ze studie S&P Global ukazují, že zákazník elektromobilu obecně není loajální k jedné značce, nebo dokonce k jednomu typu paliva. V letošním roce zatím pouze 58,7 % domácností s elektromobilem přešlo na jiný elektromobil, zatímco před dvěma lety to bylo 68 %. Na druhou stranu 84 % uživatelů vozů se spalovacím motorem zůstává při změně vozu na této platformě, i když studie poukazuje na to, že postupně ztrácejí podíl na trhu.
Pokud se zaměříme na uživatele vozů Tesla, v roce 2025 uskuteční opakovaný nákup u této značky pouze 52,1 % zákazníků, zatímco v letech 2022 a 2023 to bylo 67 %. Z těch, kteří se rozhodli nekoupit si znovu vůz Tesla, jich 68,9 % přešlo na elektromobil jiné značky, zatímco 31 % provedlo drastičtější změnu a přešlo na vozy se spalovacím motorem, přičemž 28 % přešlo na hybridy a 3 % na dieselové vozy.
Poslední údaj je zarážející, protože vozy s dieselovým motorem jsou v USA velmi nepopulární a jsou k dispozici hlavně v pick-upech a velkých SUV, čímž se Cybertruck ocitl ve velmi špatné pozici jako možnost nákupu v tomto segmentu.
Na trhu, kde jsou technologické inovace a aktualizace softwaru zásadní, je Tesla průkopníkem v mnoha oblastech, jako je autonomní řízení a aktualizace softwaru na dálku. Konkurence však postupuje rychle, nabízí podobné funkce a v některých případech Teslu překonává v oblastech, jako je kvalita konstrukce a zákaznický servis. To přimělo zákazníky, aby zvážili jiné možnosti, které dříve nebyly k dispozici.
Rostoucí zájem o elektromobily navíc přiměl mnoho tradičních výrobců k velkým investicím do vývoje nových elektrických modelů, což vedlo k širší a pestřejší nabídce pro spotřebitele. Značky jako Ford s modelem Mustang Mach-E a General Motors s řadou elektromobilů zaujaly pozornost kupujících, kteří hledají alternativu k vozům Tesla.
Ačkoli Tesla zůstává významným hráčem na trhu elektromobilů, nedostatek nových modelů a rostoucí konkurence ovlivnily její schopnost udržet si věrné zákazníky. Aby si Tesla udržela náskok, bude muset nejen pokračovat v technologických inovacích, ale také rozšířit svou produktovou řadu, aby vyhověla měnícím se požadavkům zákazníků.