Příběh firmy Supramedex obchodující s extrakty z dřevokazných hub ukazuje, jak se v Česku také dá marketingově prorazit. Stačí k tomu správné kontakty na pomezí médií a šoubyznysu, přístup k některým známým tvářím včetně bývalých prezidentů a přivřené oči nad porušováním novinářské etiky nebo nad propagací na konspiračních webech. Zviditelnit tento soukromý byznys však navzdory svým kodexům pomohly i veřejnoprávní Česká televize a Český rozhlas v pořadech Jiřiny Bohdalové a Alexandry Mynářové. Firma i díky tomu téměř zpětinásobila své tržby.
Značku Supramedex předloni v Česku ještě prakticky nikdo neznal. V roce 2024 už ale databáze Newton Media eviduje 364 počet mediálních zmínek o této firmě a za letošek je to prozatím více než 600 zmínek.
Většinu z tohoto množství tvoří články na platformách jako Nezavislamedia.cz nebo Pravdive.eu, překlápějících obsah konspiračního serveru Protiproud, který značku Supramedex propaguje. K nim se dostaneme níže.
Nejprve ale k menšímu počtu článků a rozhovorů, které daly zmíněné firmě relevanci, protože se díky nim majitel společnosti dostal do klasických médií.
Mezi ně pro účely tohoto textu řadíme i server Parlamentní listy, který je navzdory vžitému označení „dezinformační“ spíše politickým bulvárem usilujícím o co nejvyšší čtenost na základě záměrně vyhrocených titulků.
Spolupracovníci firmy, nebo novináři?
Firmu Supramedex, jejího majitele a její výrobky – zejména medy s příměsí extraktů z dřevokazných hub – pomáhali ve „svých“ médiích od začátku zviditelňovat zástupce šéfredaktora Parlamentních listů Radim Panenka a moderátor spolupracující s deníkem Blesk a Rádiem Prostor Luboš Procházka.
V Rádiu Prostor pořídil Procházka s podnikatelem a medařem Danielem Fialou hned dva rozhovory v rozmezí několika měsíců, Supramedex zmiňoval i ve svých textech pro Blesk. Parlamentní listy zase psaly o „zázračných medech z Česka“, které loni jako dar pro slovenské spřátelené politiky přivezl český exprezident Miloš Zeman.
Podobně se Daniel Fiala s tématem dřevokazných hub objevil i v pořadu Hobby naší doby, který vysílá Česká televize a moderuje ho herečka Jiřina Bohdalová. Ta podle společnosti Supramedex už před časem její výrobky vyzkoušela a „přišla s nápadem si o našich medech popovídat ve svém televizním pořadu“. A to se také stalo.
Podle fotografií, které společnost zveřejnila na svém Instagramu, medy na Slovensku předávali osobně i Procházka s Panenkou, které Supramedex označil jako „své spolupracovníky“.
Pro kontext je klíčové zmínit, že Procházka s Panenkou napsali společně dvě knihy včetně titulu „Spiknutí“ o hospitalizaci Miloše Zemana v roce 2021. Oba spisovatelé také coby „novináři“ jezdili se Zemanem již během jeho mandátu na zahraniční služební cesty a dlouhodobě mají se Zemanem přátelské vztahy.
Symbióza obchodních zájmů výše zmíněných osob dosáhla jednoho z vrcholů ve chvíli, kdy vydavatelství Olympia, kde se stal Luboš Procházka mezitím ředitelem, nabízelo dárková balení medů Supramedex a knihy Spiknutí v jedné společné krabici. Luboš Procházka na dotazy HlídacíPes.org nereagoval.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený Nakladatelství Olympia s.r.o. (@nakladatelstvi_olympia)
Při představení knihy Spiknutí v Arcibiskupském paláci loni na jaře měla firma Supramedex na místě rozvinutý roll-up s vlastním logem a na místě byl i majitel firmy Fiala. Akce s velkým mediálním pokrytím, od níž se mimochodem následně distancovali čeští biskupové, tak znovu pomohla zviditelnit firmu i jejího majitele.
Přítomná byla i řada Zemanových přátel a sympatizantů, včetně moderátorky a manželky bývalého Zemanova kancléře Alexandry Mynářové a herečky Jiřiny Bohdalové, která knihu také křtila. Nezmiňujeme je náhodou.
Veřejnoprávní propagace soukromého byznysu
Alexandra Mynářová loni v září pozvala Daniela Fialu do svého pořadu Alex a host na regionálních stanicích Českého rozhlasu. V rozhovoru sice nepadlo jméno značky Supramedex, Fiala ale dostal desítky minut na to, aby svůj byznys zpropagoval. Rozhovorem se pak pochlubil na sociálních sítích.
[souvisejici]
Podobně se Daniel Fiala s tématem dřevokazných hub objevil i v pořadu Hobby naší doby, který vysílá Česká televize a moderuje ho herečka Jiřina Bohdalová. Ta podle společnosti Supramedex už před časem její výrobky vyzkoušela a „přišla s nápadem si o našich medech popovídat ve svém televizním pořadu“. A to se také stalo.
Během rozhovoru Bohdalové s Fialou ležely na stole skleničky s výrobky Supramedex s přelepeným – ale při bližším pohledu přece jen slabě viditelným – logem firmy. Zbytek etikety s charakteristickým písmem i grafikou nijak zakrytý nebyl. Také tento rozhovor firma na svém webu vykázala jako úspěšný mediální výstup.
Kodexy veřejnoprávních médií však podobné situace striktně zakazují. „Český rozhlas je povinen pečlivě posuzovat, zda pořady či jejich části nesměřují, ať již otevřeně nebo skrytě, k prosazování určitých obchodních nebo politických zájmů,“ stojí v pravidlech ČRo. A obdobné ustanovení najdeme i v Kodexu ČT:
„Pochyby o nestrannosti nebo předpojatosti vznikají zejména, když určitá osoba je nebo byla spojena se subjektem, o němž má být informováno, rodinným, přátelským, pracovním, členským, smluvním nebo konfliktním poměrem, případně od takového subjektu přijímá nebo přijímala určité výhody či požitky nebo se jinak účastnila na jeho činnosti.“
Ačkoli šlo v případě obou zmíněných rozhovorů o podobnou propagaci respondenta i oboru jeho podnikání, každé z veřejnoprávních médií zvolilo po dotazech HlídacíPes.org zcela odlišný postup.
Pokuta pro Mynářovou a benevolentní ČT
Český rozhlas přiznal pochybení moderátorky Alexandry Mynářové i dramaturgyně pořadu a rozhovor stáhl. Mynářová i dramaturgyně navíc dostaly finanční postih.
„Došlo k odklonu od profilového rozhovoru k zaměření na jedno konkrétní téma a vzhledem k jeho kontroverzi bylo jeho pojetí nevhodné. Zároveň byla nevhodná prezentace hosta v popisku jako ‚léčitele‘,“ řekl na dotaz HlídacíPes.org tehdejší mluvčí Českého rozhlasu Jiří Hošna.
Prodej podobných výrobků pomáhá financovat web, který dlouhodobě šíří konspirace ve zdravotnických tématech, o rusko-ukrajinském konfliktu a dalších oblastech i prostřednictvím překladů textů ruské propagandy.
Naopak Česká televize ve vystoupení Daniela Fialy v pořadu Jiřiny Bohdalové, která podle firmy Supramedex užívá či dříve užívala výrobky svého televizního hosta, problém nevidí.
„Pořad Hobby naší doby je lifestylový magazín, který dlouhodobě a pravidelně přináší rady, zajímavosti a trendy v oblasti životního stylu nebo také praktické návody a inspirace. To jsou oblasti, které se neobejdou bez respondentů, kteří často ve svém oboru aktivně podnikají,“ tvrdí Radek Konečný z tiskového oddělení ČT.
A přelepené lahvičky s medem na stole během rozhovoru? „Zmiňovaná reportáž nebyla product placementem, nešlo o placenou propagaci a žádný produkt nebyl umístěn viditelně se značkou. Konflikt zájmu moderátorky v tomto případě Česká televize nespatřuje,“ dodává ČT s tím, že téma dřevokazných hub do pořadu zařadila jeho dramaturgie spolu s moderátorkou – tedy Jiřinou Bohdalovou.
Známých tváří, které pomohly šířit zmíněnou značku, je více. Se skleničkou medu stejné firmy se už dříve nechal vyfotit i exprezident Václav Klaus nebo zpěvačka Helena Vondráčková, s níž Luboš Procházka řadu let spolupracuje.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený SUPRAMEDEX s.r.o. ©️ (@czsupramedex)
Nákupem podporujete Protiproud
Celá věc má však kromě mediální a marketingové roviny také tu zdravotně-etickou. Letos v květnu server Seznam Zprávy zveřejnil text s titulkem „Podnikatel vydělává miliony na lidech s rakovinou. ,Léčil‘ i Annu Slováčkovou“ s odkazem na zpěvačku, která krátce předtím podlehla onkologickému onemocnění. V článku se k tématu vyjadřovali lékaři.
Po vydání textu vyrazil na obranu společnosti Supramedex v úvodu zmiňovaný server Protiproud Petra Hájka, který reklamu na její výrobky běžně vkládá do svých článků. V některých případech i s grafikou, kde je Daniel Fiala zobrazen jako lodivod na rozbouřeném moři.
[souvisejici1]
„Není náhodou, že na Supramedex právě zaútočila korporátní média. Stalo se tak vzápětí poté, co Daniel Fiala představil o velikonočním pondělí v rozhovoru s Petrem Hájkem úplnou novinku – korunu dosavadní cesty při prevenci a podpoře léčby i těch nejzávažnějších chorob pomocí přírodních látek uložených v medu,“ psal Protiproud v inforámečku vkládaném do textů.
„Útok samozřejmě přišel z míst, která se po léta neúspěšně snaží skandalizovat Protiproud a jeho zakladatele. A protože nákupem tohoto skvělého přírodního prostředku přes Protiproud současně pomáháte jeho další existenci, dříve či později to muselo přijít,“ stálo dále v textu a následoval link přímo na objednávkový formulář výrobků Supramedex.
Reklama vedle ruské propagandy
Protiproud kromě Supramedexu aktuálně podobným způsobem – tedy i se zmínkou o tom, že z prodeje těží i Hájkův web – propaguje i přírodní kosmetiku firmy Bewit Jiřího Černoty. Tu letos potrestala Česká národní banka exemplární pokutou dvanáct milionů korun za to, že bez bankovní licence a bez oprávnění přijímala vklady od veřejnosti, a to v celkové výši téměř 150 milionů korun.
Prodej podobných výrobků tedy pomáhá financovat web, který dlouhodobě šíří konspirace ve zdravotnických tématech, o rusko-ukrajinském konfliktu a dalších oblastech i prostřednictvím překladů textů ruské propagandy.
Server Seznam Zprávy také zmapoval, jak byznys Petra Hájka desítkami milionů korun dotovala firma napojená na ruskou banku Ural nacházející se na sankčních seznamech několika západních zemí kvůli blízkosti k Putinovu režimu.
Podobný obsah jako český Protiproud má i slovenský portál Infovojna, kde se Daniel Fiala také objevil v rozhovoru propagujícím jeho byznys. O to překvapivější je, že se s touto historií jako respondent dostal i do výše zmíněných pořadů v České televizi a Českém rozhlase.
Pohled do obchodního rejstříku každopádně ukazuje, že rostoucí počet zmínek v médiích, ať už těch standardních či ryze konspiračních, jde ruku v ruce s ekonomickým rozkvětem firmy Supramedex.
Zatímco za rok 2023 firma vykázala tržby za prodej zboží ve výši přes osm milionů korun, za loňský rok už to bylo téměř 38 milionů.
„Hodně jsem tomu na začátku pomohl, mediálně a marketingově, ale dnes už se ten produkt prodává sám a ta čísla jdou nahoru,“ řekl Daniel Fiala v jednom ze zmíněných rozhovorů s Lubošem Procházkou na Rádiu Prostor.