Celé generace se traduje, že sedadlo smrti je místo spolujezdce vedle řidiče. Ano, původně to platilo, ale v moderních vozech to dávno není pravda. Současné technologie totiž pozici tohoto místa změnily a rizika se přesunula dozadu.
V posledních letech se přední sedadla vozů stala samozřejmě pomyslně „nedobytnou pevností“ a bezpečnou VIP zónou. V oblasti zadních sedadel už tomu tak bohužel není. Tam automobilky trochu usnuly na vavřínech. Ukážeme vám, proč se sedadlo smrti změnilo.
Nečekaný paradox technologické revoluce Právě zažité označení „místo smrti“ pro sedadlo spolujezdce vpředu vedlo automobilky k tomu, že na řidiče i spolujezdce čeká spousta chytrých řešení. Kromě toho, že jsou řidič i spolujezdec obklopeni čelními, bočními, hlavovými a někdy i kolenními airbagy i jejich bezpečnostní pásy jsou propracovanější.
V současné době se totiž pásy při nárazu bleskovou rychlostí utáhnou a poté kontrolovaně povolí. Předcházejí tak zranění hrudníku. Aktivní opěrky pak chrání krční páteř.
Vzadu je však situace jiná. Dokonce je možné říci, že to vypadá, jako by tam byl vůz o desítky let starší. Ve výsledku je tak připoutaný člověk při čelním nárazu vzadu v mnohem větším nebezpečí. Místa, která jsme tak považovali za bezpečná, se stala rizikovou zónou.
Místo vzadu uprostřed je skrytou hrozbou Může se zdát, že zadní prostřední sedadlo je ideální volbou. Je nejdále od případného bočního nárazu. Jenže to je jen teoretická výhoda. Prostřední zadní sedadla skrývají jiná rizika.
I když už to bývá jen výjimkou, stále můžeme najít na středovém místě jen zastaralý dvoubodový pás na břicho. Ten v případě nárazu přenese veškerou energii do této oblasti. To pak může mít fatální následky kvůli poranění vnitřních orgánů. Výhrou pak nemusí být ani tříbodový pás, protože vzadu zpravidla chybí integrace chytrých opatření z přední části vozu.
Vždy používejte bezpečnostní pás. Zdroj: Shutterstock Velkým problémem středového sedadla je i nedostatečná nebo zcela chybějící opěrka hlavy. Na jednu stranu to vylepšuje výhled řidiče dozadu, ale je to klíčový prvek, který brání zlomenině krční páteře. Pokud zde již opěrka je, bývá nevhodně tvarovaná a podstatná část rizik úrazu krční páteře tak zůstává.
Opomenout však nesmíme ani skutečnost, že pasažér na místě uprostřed není chráněn žádnými airbagy. Na toto místo totiž nedosáhnou ani čelní, ani boční airbagy, a člověk se tak ocitá v pomyslné „prázdné zóně“.
Krutá fyzika z nás může udělat projektil V případě nárazu pak vstupuje do hry fyzika, která je neúprosná. Všechny předměty, které v autě leží volně, se totiž stávají projektilem. Ať už se tedy snaží výrobci vozů o naši bezpečnost sebevíc, v tomto ohledu jsou zcela bezmocní. Dávejte si vždy pozor, co vše se tedy v autě nachází.
Největším nebezpečím je však člověk samotný. Když se nepřipoutáte tak už při pouhých 50 km/h se změníte ve zbraň, která má sílu jako při pádu ze třetího patra na beton. Vaše tělo je katapultováno vpřed. Pokud nesedíte uprostřed, narážíte tak neuvěřitelnou silou do sedadla před sebou. Tím zvyšujete riziko úmrtí řidiče o 137 %!
Vaše rozhodnutí se nepřipoutat tak neohrožuje jen vás, ale dělá z vás aktivní hrozbu pro ostatní v autě. Statistiky jsou v tomto ohledu alarmující. Každý osmý člověk se na zadních sedadlech nepoutá. Cítí se tam bezpečněji než vepředu, ale neuvědomují si, že se z nich stává potenciální zabiják.
Jak vyřešit dilema s autosedačkou? Když čtete tyto řádky, pravděpodobně váháte nad tím, kam je správné umístit dětskou autosedačku. Vždyť odborníci pravidelně doporučují právě umístění vzadu uprostřed. Má to však háček. Řada vozů není na středovém sedadle vybavena kotvami ISOFIX, které jsou pro bezpečnou instalaci klíčové.
Autosedačku vždy umístěte pomocí ISOFIXu. Zdroj: Shutterstock Závěr je tak jednoduchý. Správně a pevně nainstalovaná autosedačka na krajním sedadle pomocí ISOFIX je výrazně bezpečnější než sedačka ukotvená pásem uprostřed.
Zapamatujte si pravidla, která zachraňují životy Evidentní je, že mýtus o „sedadle smrti“ je dnes už překonaný. Za bezpečností už nestojí jen řidič, ale každá osoba v autě. Nejlépe sebe i své blízké ochráníte, když se budete poutat vždy a všude. Případně by na tom vždy měl trvat řidič. Jedno zacvaknutí pásu totiž nechrání jen vás, ale i lidi na sedadlech před vámi. Pamatujte na to, že bezpečné místo pro nepřipoutaného člověka v autě neexistuje.
Zdroje: auto.cz , tech.instory.cz , garaz.cz , NIH