Píše Rok 4 DBY (po bitvě o Yavin). Galaktické impérium napadne měsíc Endor, domov přátelských Ewoků, a postaví na zem AT-ST a kluzáky 74-Z. Na konci roku se objevují na obloze letouny, které jsou v provozu. Tyto létající skútry, pilotované průzkumnými vojáky a veskrze cool, nestačily na to, aby zabránily Alianci povstalců ve zničení druhé Hvězdy smrti. Přesto se zdá, že jejich odkaz žije dodnes. Důkaz? Volonaut Airbike, kuriózní létající motocykl, který je nyní k dispozici ke koupi a který by se mohl velmi dobře vydávat za dopravní prostředek z „Hvězdných válek“.
Volonaut
Možná vám název nic neříká. Možná to neříká ani jméno jeho zakladatele, Tomasze Patana. Ale pokud se bavíme o Jetson One, mohlo by vám to něco říct. Jetson One je jednomístný eVTOL alias elektrické létající auto, které se před několika lety postaralo o velký rozruch. Volonaut je něco jako Jetson, ale v podobě motorky. Za oběma společnostmi stojí Patan a jeho návrh s Volonaut Airbike je přinejmenším poutavý.
Jak Volonaut vysvětluje na svých webových stránkách, tento „superbike“ je určen pro přepravu jedné osoby (vážící do 95 kg). Využívá proudový motor schopný vyvinout rychlost 200 km/h, nemá žádné točící se vrtule a podle firmy je sedmkrát lehčí než běžná motorka „díky použití pokročilých materiálů z uhlíkových vláken, 3D tisku a minimalistickému přístupu“.
Létající motorka pro vyvolené
Vidět ho v pohybu je působivé a opravdu to připomíná sci-fi filmy. Problémem je, že jeho dolet je poměrně krátký. Volonaut Airbike používá naftu, bionaftu, Jet-A1 nebo parafín a je schopen letět pouze deset minut. Musí to být velkolepých deset minut, ale jen deset minut. Na druhou stranu? Doplňování paliva je rychlé: méně než minuta.
Zařízení se vyvíjelo několik let a teprve nyní se dostalo do prodeje. Pokud byste o něj ale měli zájem, musíte složit nevratnou rezervační zálohu 2 000 dolarů (49 300 korun). Další záloha 80 000 dolarů (1 972 000 korun) je pak závazkem ke koupi a garantuje vám, že vám bude stroj dodán. Jakmile bude motocykl připraven, budete muset doplatit zbývajících 798 000 dolarů (19 671 700 korun. Celkové náklady tedy činí v přepočtu více než 21 692 000 korun. Ve Spojených státech pak není pro pilotování stroje vyžadována žádná zvláštní licence, protože spadá do kategorie ultralight FAA. Něco jiného by ovšem bylo provozovat stroj v České republice, kde potřebná legislativa stále chybí.
A co bezpečnost?
Volonaut Airbike je vybaven balistickým padákovým systémem, což je u osobních vzdušných dopravních prostředků zásadní bezpečnostní prvek. Tento systém je navržen tak, aby se v případě nouze rozvinul a zajistil bezpečné přistání. Kromě toho je vznášedlo vybaveno počítačem podporovaným systémem řízení letu, takže je snadno ovladatelné i pro piloty bez předchozích zkušeností s létáním. Společnost však důrazně doporučuje, aby uživatelé před zahájením provozu vozidla absolvovali řádné školení.

Zdroj: Youtube.com
Vývoj osobních vzdušných vozidel, jako je Volonaut Airbike, představuje významný pokrok v oblasti městské mobility. Zatímco jejich cena a dojezd v současné době omezují jejich dostupnost a funkčnost, pokrok v technologii baterií a motorů by mohl v budoucnu učinit tato vozidla praktičtějšími a cenově dostupnějšími. Vize efektivní a bezpečné osobní letecké dopravy je stále blíže tomu, aby se stala každodenní realitou.