Když se řekne „auto pro VIP“, většině z nás naskočí obrněný Cadillac Beast amerických prezidentů nebo majestátní Rolls-Royce. Svět aut pro mocné, slavné a korunované hlavy je ale mnohem pestřejší. Skrývá klenoty, které ve své době definovaly luxus a moc, ale dnes na ně sedá prach zapomnění.
Jejich plechy přitom skrývají neuvěřitelné příběhy. Byly to tiché pevnosti, mobilní kanceláře i symboly národní hrdosti. Bránou do tohoto světa nám bude vůz, který dokonale ukazuje ten zvláštní mix veřejného života a soukromí: osobní Daimler Jejího Veličenstva královny Alžběty II.
Královnin soukromý Daimler skrýval tajné majáky Vztah britské koruny a automobilky Daimler byl dlouhý a pevný, ale jeden vůz vyčnívá. Nejednalo se jen o nablýskanou státní limuzínu, ale soukromý královnin Daimler Super V8, který měla upřímně ráda. Navíc byl tento konkrétní kus shodou okolností posledním vyrobeným kusem své modelové řady.
Nejvíce fascinující na něm jsou úpravy na míru, které si vyžádala. Ty nám dávají nahlédnout do jejího praktického života. Nejznámější je speciální posuvný držák ve středové loketní opěrce. K čemu sloužil? Pro její ikonickou kabelku. Když cestovala s dvorní dámou, neměla si ji kam pohodlně odložit. Je to nádherně lidský detail.
Čtěte také : Největší omyl Tesly: Achillova pata autonomního řízení může ohrožovat životy
Tohle auto ale dokonale ztělesňovalo její dvojí život. Zatímco držák na kabelku byl ryze osobní, jiné úpravy odhalovaly její roli hlavy státu. Původní popelník byl jen atrapa. Ve skutečnosti skrýval ovládací panel pro sofistikovaný systém bezpečnostních světel – modré stroboskopy v nárazníku a blikající světlomety, které ji identifikovaly pro ochranku. V současné době Daimler upoutá tím, že před několika lety propustil větší počet zaměstnanců.
Auta, která formovala národy Když se podíváme dál do světa, najdeme další zapomenuté legendy. Vezměme si Daimler DS420, globální standard. Ačkoliv ho milovala britská Královna Matka, tento model se stal „rozumnou“ volbou pro mnoho monarchií (Dánsko, Švédsko, Monako).
Proč? Nabízel důstojnost a prostor, ale za výrazně nižší cenu než Rolls-Royce. Byla to limuzína, která signalizovala prestiž, ale ne plýtvání. Nebo Lancia Flaminia, ztělesněná italská pýcha.
Čtěte také : Zapomeňte na Jacka a Rose. Co se ve skutečnosti stalo při evakuaci Titanicu
V roce 1961 se Italové chtěli blýsknout před návštěvou královny Alžběty II. a studio Pinin Farina tak postavilo čtyři nádherné kabriolety. Byly mistrovským dílem a symbolem národní hrdosti. Nejlepší detail? První rychlostní stupeň byl zpřevodován tak, aby vůz jel přesně rychlostí chůze koní prezidentské gardy při přehlídkách.
A pak tu máme Toyotu Century Royal, japonskou svatyni. Oficiální vůz japonského císaře je pravý opak evropské okázalosti. Interiér není v kůži, ale ve speciální vlněné látce, která je považována za tišší a uctivější. Stropnice je z rýžového papíru washi a prahy ze žuly. Pod kapotou je jediný japonský dvanáctiválec – nebyl postaven pro rychlost, ale pro nadpozemskou plynulost a ticho.
Pojízdné pevnosti a politická gesta Během studené války se z aut staly nástroje ideologie. ZIL-41047 byl sovětskou pevností, monolitický křižník a ztělesnění Sovětského svazu. Obrovský, těžký a paranoidní. Všechny klíčové systémy měl zdvojené (dvě baterie, dvě palivová čerpadla), aby jel za všech okolností. Byla to pojízdná pevnost, která ale technologicky zamrzla v čase.
Vozy IZIL-41047 byly populární roky. Zdroj: Art Konovalov / Shutterstock Naopak Hongqi L5 představuje moderní čínskou diplomacii. Čínská „Rudá vlajka“ L5 vypadá retro, ale je to moderní stroj. Prezident Si Ťin-pching udělal zásadní věc: začal ji používat i při státních návštěvách v zahraničí. Je to silné politické gesto, kterým světu říká: „Už nejsme ti druzí. Jsme si rovni a máme vlastní symboly moci.“
Hollywoodské sny a tragédie I ve zlaté éře Hollywoodu vznikaly legendy na čtyřech kolech. Příkladem je Duesenberg Clarka Gablea. „Král Hollywoodu“ si nechal svůj Duesenberg Model JN upravit na míru a vůz se stal němým svědkem jeho vášnivé romance s herečkou Carole Lombard. Když ale v roce 1942 tragicky zahynula při leteckém neštěstí, Gable se na vůz nemohl ani podívat. Okamžitě ho prodal s jedinou podmínkou: musí být odvezen z Kalifornie, aby ho už nikdy nepotkal na silnici.
I Duesenberg patří mezi legendy. Zdroj: Elliott Cowand Jr. / Shutterstock Jiným příběhem je Phantom Corsair, sen, co se rozplynul. Tohle je ultimátní auto z budoucnosti, která se nikdy nekonala. V roce 1937 ho postavil mladý dědic potravinářského impéria Rust Heinz. Aerodynamický vůz s elektrickými dveřmi předběhl dobu o desítky let. Heinz však v pouhých 25 letech tragicky zahynul a celý projekt zemřel s ním. Zůstal jediný prototyp jako připomínka nerealizovaného snu.
Duše ukrytá v plechu Tyto vozy jsou víc než jen dopravní prostředky. Jsou to kroniky lidských osudů. Ukazují nám lidskou tvář moci (držák na kabelku), národní hrdost (Lancia), paranoiu (ZIL) i tragickou lásku (Gable). Připomínají nám, že i kus plechu může mít duši a vyprávět příběh.
Zdroje: wikipedia , myds420 , thepeopleswheels