Zažil to asi každý. Auto jede po dálnici v levém pruhu, v pravém je volno. Dojede ho rychlejší automobil a čeká, že pomalejší vůz uhne. Nastat může několik možností. První auto skutečně uhne do pravého pruhu a rychlejší automobil pokračuje dál. Nebo neuhne, a řidič v druhém autě čeká. S větší či menší porcí trpělivosti. Možná se zenovým klidem s dostatečným odstupem, možná nalepený na nárazníku auta před sebou. Bliká troubí. Stále jsme relativně v mezích zákona. Problém takzvaného podjíždění už jsme v redakci AutoŽivě řešili mnohokrát.
Na dálnici platí pravidla provozu, ale i slušného chování
To je ta další, nejméně společensky přijatelná možnost, jak šneka před sebou vyřešit. Paradoxně člověk, který se z druhé pozice rozhodne předjet (podjet) pomalejší auto před sebou pravým pruhem, poruší předpisy. A to i kdyby jel povolenou rychlostí. Je to jistě jedním z nejdiskutovanějších témat, toto „předjíždění vpravo“, tedy situace, kdy se na víceproudé dálnici dostanete do pozice, že byste mohli předjet pomalejší vozidlo v levém pruhu zprava. Většina z nás má v hlavě zafixováno, že předjíždět se smí zásadně jen zleva, a že jakýkoliv manévr zprava je automaticky považován za přestupek. Je to tak, i když výjimka tady je.
iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz Osobně jsem se s tím setkal zejména při cestách po německých dálnicích. Vzápětí doplním, proč právě v Německu, ale i v Čechách mám tu zkušenost, jen jich není tolik. Pravidlo je v zásadě jednoduché, na dálnici se předjíždí zleva. Pojďme na náš oblíbený Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb., na § 17 Předjíždění, kde se v prvním odstavci píše, že se předjíždí vlevo. Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy. To ale není náš případ, mluvíme o dálnici s více pruhy.
Existují výjimky, kdy je legální předjíždět auta vpravo
Jedna z výjimek je, že při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu. Odbočovací pruh je přídatný jízdní pruh určený pro odbočování vozidel z průběžného jízdního pruhu. Důležité je, že se předjíždí vlevo. Jenže je tady ještě jiná situace, která může nastat. Situace, kdy je možné předjet i zprava, aniž byste riskovali pokutu nebo body. Klíčovým faktorem je rychlost, konkrétně rychlost v levém pruhu. A hustota provozu. Pokud se v levém nebo středním pruhu vytvoří kolona, která se pohybuje výrazně pomaleji než doprava v pravém pruhu, zákon umožňuje, abyste takovou kolonu předjeli zprava.
iZdroj fotografie: Depositphotos Proto Německo, abych se vrátil na chvíli nazpět. Tam jsou kolony na dálnicích na denním pořádku. Přesuneme se zpět do ČR, zpět k zákonu o silničním provozu, k § 17, který se jmenuje Jízda v jízdních pruzích. Každý musí vědět, že mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
V obci se může jet v libovolném pruhu, ale nesmí se blokovat
Další výjimka, a to že v obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu. Proč? Protože se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Tady si neodpustím poznámku pro ty lidi, kteří si myslí, že když mohou jet v libovolném pruhu, mohou levý pruh blokovat pomalou jízdu. Zákon říká, že pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit.
iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě Jistě, neplatí to, když řidič levý krajní jízdní pruh používá k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě. Co je souběžná jízda? A jsme u toho. Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně.
Souběžná jízda funguje v kolonách, ne mezi dvěma auty
To je souběžná jízda. Přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. V Německu platí zajímavost, a to že v kolonách vozidel, například v dopravní zácpě, se smí tedy jet vpravo rychleji než vlevo. Pokud provoz vlevo stojí, mohou řidiči předjíždět vpravo rychlostí až 20 km/h. Podobné pravidlo platí i v případě, že se provoz vlevo pohybuje pomalu, konkrétně do rychlosti 60 km/h.
V takových případech je řidičům opět povoleno předjíždět vpravo. Je tady povinnost nepřekročit rozdíl rychlosti maximálně 20 km/h. Dá se tedy jet nejvýše 80 km/h. Kdo překročí stanovené limity, riskuje pokutu. Takže je třeba sledovat rychlosti. Což v koloně nemusí být úplně snadné, je třeba pečlivě dávat pozor na odstupy mezi auty.