Povodeň v září u Malých Hoštic narušila stabilitu pilíře mostu v korytě řeky Opavy, poškodila násep a vyplavila železniční svršek. "Trať v této části je naprosto degradována a není možnost ji nadále využívat pro bezpečný provoz," konstatoval generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Zvažují se dvě varianty opravy trati: buď obnova trojmostí, tedy mostu přes Opavu, náspu a dvou propustků, které jsou v něm pro případ povodní, anebo nové, ale dražší řešení v podobě třísetmetrové estakády.
"I na základě odezvy vodohospodářů se kloníme spíše k variantě estakády, která by zajistila i v případě povodní lepší průtočnost, tak aby nedošlo ke vzdutí hladiny za samotným mostem. Tohle se v tom území ukazuje jako vhodnější řešení právě pro případ povodní. Bude to ale znamenat vyšší náklady, odhad se bude pohybovat někde kolem 700 milionů korun," řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Nutný rozsah stavby má upřesnit hydrotechnická studie. "Já bych byl rád, aby rozhodnutí na základě té studie padlo do dvou měsíců a na základě toho pak už začne příprava samotné investice. Zatím informace, které máme dneska k dispozici, směřují poměrně jednoznačně k řešení formou estakády," doplnil Kupka. Práce na obnově trati by podle něj mohly začít příští rok a provoz na trati by se mohl obnovit na podzim 2027.
Ve stejném místě trať poškodila i povodeň v roce 1997. "Otevřelo se téma, jak zabránit k tomu, aby nedošlo k degradaci opět tělesa dráhy a výstavba či oprava byla v takovém rozsahu, aby do budoucna, když stoupne voda, už nedošlo k narušení. Proto to trvá delší dobu na rozdíl od jiných desítek tratí," vysvětlil Svoboda.
Podle Kupky musí nové řešení obstát 100 let. "V okamžiku, kdy dvakrát v poměrně krátké době za sebou povodně ukázaly, že to dosavadní řešení neobstálo, že právě násep se ukázal tím kritickým bodem, tak hledíme opravdu k estakádě jako k řešení vhodnějšímu a trvalému," řekl Kupka.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) řekl, že peníze na stavbu půjdou pravděpodobně z rozpočtu roku 2027. "Když si uvědomíte, že to je úsek 300 metrů, tak každý si může představit, jak drahá a náročná ta stavba je. Pak to vychází v průměru více než dva miliony korun na jeden metr. Ale myslím si, že to navržené řešení je správné, protože povodně jsou opakované a my hledáme i řešení nejenom, že to vrátíme do stavu před povodní, ale takové řešení, které by bylo odolnější pro případně příští velkou vodu. Nikdo z nás si to nepřeje, ale vyloučit to prostě nemůžeme," řekl Stanjura.
Více než dvacetikilometrová trať vede z Opavy přes Kravaře do Hlučína, z Kravař pak vede desetikilometrová odbočka do Chuchelné. Kvůli zničenému úseku u Malých Hoštic jezdí od povodní místo vlaků po celé trase autobusy. V Moravskoslezském kraji jde o poslední železniční trať, která po loňských povodních ještě není opravená.
Povodně loni v září zasáhly především Moravskoslezský a Olomoucký kraj, částečně i další kraje. Vláda celkové škody vyčíslila na více než 70 miliard korun. Opavsko patřilo v Moravskoslezském kraji k nejvíce postiženým regionům, jen v samotné Opavě voda zasáhla plochu o rozloze deseti kilometrů čtverečních a 6500 staveb.