Unavený národ To, že lidé v Jižní Koreji pracují mnohem více než běžný smrtelník, není žádnou novinkou. Korejci jsou velmi pracovitý národ a kvůli absenci osobního volna často nemají pomyšlení na koníčky, natož na rodinu. Jihokorejská vláda sice vypracovala programy na podporu porodnosti v podobě státní pomoci při péči o děti, ale situace se za poslední roky nelepší, naopak dál zhoršuje. I přesto, že se diskutuje o zavedení čtyřdenního pracovního týdne nebo jeho zkrácení, dramatická změna je zatím v nedohlednu.
Není tedy divu, že Jižní Korea je národem neustále unavených lidí, kteří se snaží všemožnými způsoby zůstat svěží. Možná i proto se z nápoje Eolbaksa, který původně vznikl v parních lázních, stal kulturní trend.
https://youtu.be/8H6XNuKMVNg?si=tPtFc7o0Rs8oS0-5
Název nápoje je slovní hříčkou složenou z korejských slov pro led (eol-eum), energetický nápoj Bacchus a oblíbený čirý perlivý nápoj v Jižní Koreji – Chilsung CIDER. Eolbaksa je domácí energetický mix, který byl po dlouhá léta stálicí v jjimjilbang (veřejných saunách). Lidé proto věří, že Eolbaksa vznikl jako povzbuzující nápoj po saunování – improvizovaný drink pro obnovení energie po vydatném pocení. Dnes ho najdete v nabídce lázní po celé zemi pod názvy „Eolbaksa“ nebo jednoduše „Baksa“.
Eolbaksa je jen jednou z několika improvizovaných směsí, které nyní kolují mezi chronicky unavenými lidmi. Známou variantou je „Bakgalbae“, kombinace energetického nápoje Bacchus s drcenou hruškovou šťávou prodávanou pod korejským názvem Galamandeun Bae. Přidáním trochy iontového nápoje Powerade vznikne „Power Bakgalbae“, jehož název slibuje vysokonapěťový příval energie. Standardní receptura je vyvážený poměr 1:1:1. Další běžnou směsí je „Eolpobi“, která se připravuje z ledu, iontového nápoje Pocari Sweat a energetického nápoje Vita 500.
https://youtu.be/pyaGPxJgqm0?si=ZHvZ_EXiSYyVaECz
Všechny tyto nápoje obvykle kombinují kofein, elektrolyty a vitamíny – tedy ingredience spojované s mentální bdělostí a fyzickou regenerací. Na začátku roku 2000, kdy byly komerční energetické nápoje v Jižní Koreji stále poměrně vzácné, si studenti připravující se na přijímací zkoušky na vysokou školu začali míchat vlastní směsi. Tyto „boong-boong drinks“ – slangový výraz pro domácí energetické mixy – vycházely z jednoduché logiky: když káva nestačí, proč nesmíchat nápoje s vysokým obsahem kofeinu s vitaminovými boostery nebo práškovými doplňky, aby vzniklo něco funkčnějšího? A hlavně dostupnějšího...
Trend nebo začátek problému? Na YouTube koluje mnoho videí s návody na „anti-únavové drinky“ nebo jednoduše „nápoje proti únavě“, které získávají miliony zhlédnutí. Odborníci však upozorňují na jejich možné vedlejší účinky a rizika spojená s návykovosti. Pořád se jedná o koňskou dávku kofeinu a cukru. Ačkoliv mnoho mladých lidí tvrdí, že jim tyto epické mixy pomáhají zvládnout studijní maratony, dobrý záměr se snadno může změnit v problém. Jednoduše řečeno, nic se nemá přehánět.
Trend energetických nápojů ať už po domácku vyrobených nebo těch komerčních však není problém jen Jižní Koreje. Stačí se rozhlédnout kolem sebe. Pro mladé lidi se stal energetický drink módním doplňkem, symbolem sociálního statusu nebo prostředkem, který je spojuje s kamarády a influencery. Nebo prostě jen způsob, jak se odlišit.
Co se však Jižní Koreje týče, je tento trend spíše zrcadlem celé generace, které už prostě docházejí baterky. Přesto se však snaží zůstat vzhůru a být o kus napřed než zbytek světa.
Zdroje: chosun, irozhlas, autorský text