Elektromobil, který není elektrický. Nebo alespoň není vůbec elektrický. Ve Španělsku nejsme příliš zvyklí vídat elektromobily s prodlouženým dojezdem, což je návrh, který má za určitých podmínek velký smysl a který chtějí v Číně využít.
Co je to EREV
Obecně řečeno, jedná se o vůz navržený a určený k použití jako elektromobil v každodenním životě. Na rozdíl od plug-in hybridu, kde vůz funguje jako běžný hybrid, když se vybije baterie, je záměrem u EREV mít stále pocit, že používáme elektromobil. Jde tedy o něco jako elektromobil s „nouzovým“ spalovacím motorem.
Ačkoli jsme byli svědky občasného vpádu na trh, asi největší důraz na tento systém klade společnost Mazda. Přestože se Mazdě 6e daří v prodejích a v Evropě by mohla být tvrdým soupeřem Tesly Model 3, japonská společnost několikrát zdůraznila, že není zcela jasné, že by budoucnost měla být plně elektrická.
Mazda Iconic SP, zatím pouze prototyp, byla dalším krokem k této myšlence elektromobilu s prodlouženým dojezdem. Je určen pro plně elektrický provoz, ale s malým rotačním motorem, který umožňuje tahat, když je potřeba jezdit na benzín. Například když chceme o víkendu vyrazit na výlet a absolvovat horský průsmyk.

Zdroj: Youtube.com
Ačkoli se tato myšlenka nesetkala s velkým úspěchem, již se jí zabývali u Mazdy MX-30, elektromobilu s velmi omezeným dojezdem (něco přes 200 km na dálnici), ke kterému přidali rotační motor, který dobíjí baterii, když je prázdná. Motor tedy funguje jako generátor elektřiny, ale je stále oddělen od kol, takže pocit z jízdy je stejný jako u elektromobilu. V tomto případě funguje jako sériový hybrid.
Mazda má jasno
Když Mazda zdůrazňovala nevýhody elektromobilu, kladla důraz na dvě věci:
- Velké baterie jsou dražší: v návaznosti na filozofii Toyoty 1-6-90 Mazda upřesňuje, že baterie, která má zajistit dojezd v řádu stovek kilometrů, ji nutí zdražit více, než by si přála.
- Větší baterie jsou těžší: a to je v rozporu s jejich filozofií lehkého, nikoli výkonného sportovního vozu. Proto raději zkoumají kombinaci dvou motorů (tepelného a elektrického) pro případné uvedení nového sportovního vozu na trh, a proto se rozhodují pro velmi kompaktní a lehký rotační motor.
Kromě toho v mnoha regionech ještě není plně rozvinutá infrastruktura pro rychlé nabíjení, takže vozy EREV jsou schůdnější variantou pro ty, kteří chtějí elektromobil, ale mají obavy z dojezdu a dostupnosti nabíjecích stanic.
Mazda není v této myšlence sama. Jak jsme již řekli, v Evropě jsme se již setkali s případy, jako je Mazda MX-30, ale svého času to zkoušelo i BMW s vozem BMW i3 REX, který nepochybně předběhl svou dobu. Ve Španělsku si můžete koupit také Leapmotor C10 REEV, čínský vůz distribuovaný společností Stellantis, který touto zvláštní technologií disponuje.
V Číně jsou tyto vozy velmi rozšířené. Jedná se o vozidla, která spadají do kategorie NEV (pod kterou v zemi spadají plug-in hybridy a elektromobily). Mají mnoho možností a dokonce se proslýchá, že příští Xiaomi bude vybaveno touto konstrukcí. Výhodou jsou, jak jsme již řekli, menší baterie (nižší cena) a elektrický pocit.
Nebo se posunout na další úroveň
Posledním krokem pro EREV je ale to, aby to byl, ano nebo ano, elektromobil pro 99 % situací a aby spalovací motor poskytoval podporu opravdu jen v nouzových situacích. Právě to představí čínská společnost IM Motors v srpnu příštího roku.
Jejich návrh počítá s vozem s baterií o kapacitě 66 kWh, což je stejná nebo větší kapacita než u mnoha elektromobilů, které se již prodávají jako každodenní výbava (Renault Scenic se prodává s baterií o kapacitě 60 kWh a Peugeot E-3008 jej těsně překonává s kapacitou 73 kWh). Je to vůz, kterému se říká „super prodloužený dojezd“, protože bez zásahu elektromotoru by již dosahoval dojezdu 450 km (podle čínského homologačního cyklu).
Se všemi výhodami elektromobilu
Nejde totiž jen o to, že vůz bude fungovat téměř výhradně jako elektromobil, respektive že pocitově bude elektrický, i když ho bude tlačit spalovací motor, baterie bude schopna pracovat s napětím 800 V, takže se počítá s extrémně vysokým dobíjením.

Zdroj: Youtube.com
Dobíjecí výkon zatím nebyl zveřejněn, ale baterie s napětím 800 V mohou přesáhnout 250 kW, což jsou výkony, které jsou v Česku vzácné a jsou k dispozici na několika málo místech, ale v Číně jsou více než běžné.
Ve skutečnosti bude IM Motors společností, která bude nabízet elektromobil s prodlouženým dojezdem s baterií s nejvyšší kapacitou na trhu, ale již před několika měsíci CATL předložil stejnou konstrukci s ultrarychlým nabíjením 4C, tj. dokáže kapacitu baterie znásobit čtyřikrát. V případě IM Motors bude muset nabíjet výkonem více než 264 kW, aby se vyrovnal nabíjení varianty CATL.