Tuto frázi opakovali i samotní hasiči při interních průzkumech. Odmítnutí bylo paušální vzhledem k citlivosti otázky: změna spolehlivých dieselových vozů za technologii, s níž mnozí z nich nepřišli do styku. Nejčastěji se údajně opakovaly pochybnosti o době nakládky, spolehlivosti vozů a dokonce i o bezpečnosti při zásahu. Zdá se, že všechny tyto obavy zmizely. A pro ty, které se nezměnily, existuje záchranná síť.
Problémem není ani autonomie
O rok později se zdá, že jsou všichni se změnou spokojeni. Hasičská stanice nyní využívá baterii o kapacitě 66 kWh, motory o výkonu 490 koní a, malá vychytávka, prodlužovač dojezdu, který se startuje řadovým šestiválcem, jenž generuje dalších 301 koní.
Co se týče technické kapacity, má nádrž na vodu o objemu 2 000 litrů a dalších 125 litrů protipožární pěny a navzdory tomu, že je elektrická, brodivost půl metru. Jinými slovy, po technické stránce není mezi elektrickým a tradičním dieselovým vozem žádný podstatný rozdíl.
Řekli jsme, že trik je v dieselovém generátoru. Skutečnost je taková, že jde o elektrický nákladní automobil s prodlouženým dojezdem, což mu poskytuje bezpečnostní síť. Tento typ vozidla je navržen tak, aby byl po většinu času používán jako elektrické vozidlo, a spalovací motor je pouze nouzovým řešením. Často se jedná o motory, které se používají jako elektrický generátor, vyrábějící elektřinu do baterie, která napájí motory.
Toto řešení je v Číně rozšířené a značky jako Hyundai nebo Mazda mají vozy, které tuto technologii aplikují. V případě elektrického hasičského vozu není řešením ani tak dostupná autonomie pro překonávání krátkých vzdáleností ve městě, ale spíše možnost „přeskočit“ náklad vozu v případě potřeby několika zásahů v krátkém časovém úseku.

Zdroj: Youtube.com
Pokud jde o zásahy, podle jejich údajů pouze 3 % z nich vyžadují spuštění dieselového motoru, aby se dodala energie pro vodní čerpadlo. Vodní čerpadlo samozřejmě potřebuje čerpat energii z vozidla, ale teprve po půlhodině je baterie vyčerpána a je třeba nastartovat dieselový motor. „Ve více než 97 % provozů to není nutné,“ zdůrazňují.
Další výhody elektrických nákladních vozidel
Po překonání této první velké překážky se zdá, že hasičský tým je z nového vozidla nadšený. Poukazují na to, že bez hluku motoru mohou lépe komunikovat mezi sebou, a to jak mluvit přímo mezi sebou, tak rozumět tomu, co se říká přes vysílačku. Německá univerzita ve svém článku zdůrazňuje, že jde o jednoznačné zlepšení uvnitř vozidla, ale i pro ty, kteří pracují mimo vozidlo:
„Umožňuje nám to mnohem lepší vzájemnou komunikaci, což je skvělé. Bez problémů také rozumíte rádiu a svým kolegům, takže se už nemusíte na nic ptát – což je velký přínos pro bezpečnost a pohodlí. Naše zkušenosti ukazují, že elektromobilita se hasičům osvědčuje. Doufám, že mnoho dalších hasičských sborů bude tento příklad následovat. V každém případě je o ni velký zájem: pravidelně dostáváme dotazy na naše zkušenosti.“
Dalším krokem prý bude instalace solárních panelů pro nabíjení vozů. To umožní nejen ekonomičtější a udržitelnější nabíjení, ale také přispěje k dalšímu snížení uhlíkové stopy hasičského sboru. Integrace solární energie je v oblasti elektromobilů rostoucím trendem, protože poskytuje obnovitelný zdroj energie a může zlepšit celkovou energetickou účinnost systému. Podle nejnovějších studií může být kombinace elektrických vozidel se solární energií účinným řešením pro snížení emisí skleníkových plynů a podporu udržitelnější dopravy.