„Museli jsme vyrobit vůz do 20 000 eur (486 820 korun) za méně než dva roky. Přešli jsme do režimu komanda.“ Těmito slovy shrnuje Paula Fabregatová, vedoucí projektu designu Renault pro segmenty A a B, šílenství, kterým bylo uvedení vozu Renault Twingo na trh. Jedná se o poslední velkou zakázku Luky de Meo, který byl generálním ředitelem Renaultu až do loňského července, kdy překvapivě odešel, aby se vrhl na trh s luxusem do skupiny Kering. Od jeho příchodu prošla značka skutečnou revolucí, která se soustředila na obnovení legendárních modelů společnosti přetvořených na elektromobily v rámci slavného plánu Renaulution.
Základní myšlenka tohoto modelu Twingo je velmi podobná myšlence uvedení na trh, které jsme již viděli: městský vůz jako Renault 5 a Renault 4, vytvořený s velkou péčí tak, aby zůstal věrný minulosti a zároveň nabídl alternativu, která si svým designem získá nerozhodnuté.

Zdroj: Youtube.com
Základní myšlenka byla stejná, způsob její realizace byl velmi odlišný. A přesto výsledek na první pohled (ještě před usednutím do vozu) odpovídá zadání.
Technické údaje Renaultu Twingo
| Renault Twingo |
| TYP KAROSERIE. | Pětimístné B-SUV |
| ROZMĚRY A HMOTNOST. | Délka 3,79 m, šířka 1,72 m, výška 1,49 m a rozvor 2,43 m. Hmotnost od 1 200 kg (další údaje nejsou uvedeny). |
| ZAVAZADLOVÝ PROSTOR. | 360 litrů |
| MAXIMÁLNÍ VÝKON. | 60 kW (82 k) |
| SPOTŘEBA WLTP. | Bude potvrzeno. |
| EKOLOGICKÝ ODZNAK. | Nulové emise |
| JÍZDNÍ ASISTENTI (ADAS). | Potvrzeno minimum požadované Evropskou unií. Nouzové brzdění vpředu a vzadu a udržování v jízdním pruhu. Až 24 volitelných jízdních asistentů ADAS. |
| OSTATNÍ. | Open R Link postavený na systému Android Automotive, kompatibilní s Android Auto a Apple CarPlay. Sedmipalcová obrazovka pro sdružený přístroj a desetipalcová obrazovka pro hlavní jednotku. |
| ELEKTRICKÝ HYBRID. | Č. |
| Plug-in hybrid. | Ne. |
| elektrický | Ano. 60 kW (82 k) verze s 27,5 kWh baterií.Standardně k dispozici pouze s nabíjením 6,3 kW. Nabíjení střídavým proudem o výkonu 11 kW a stejnosměrným proudem o výkonu 50 kW jako volitelná výbava. |
| Cena a uvedení na trh | Cena bude upřesněna.Zahájení prodeje: začátek roku 2026. |
Stejný duch v moderní době
Vstupujeme do kůlny. Čeká na nás Renault Twingo v bezvadném stavu. Se vší vůní devadesátých let. S tím žoviálním, dobromyslným duchem, který vychází z jeho barevného čalounění, jednoduchých tvarů a přístrojové desky „s třemi věcmi do počtu“. Tímto městským vozem s duší minivozu, který jako by do světa křičel, že je jedno, co na něj hodíte, je tu pro vás, abyste si s ním dělali, co chcete.
Protože Renault Twingo je nyní elektromobil s baterií o kapacitě 27,8 kWh. Je to otázka čisté regulace. Evropa se rozhodla udělat skok k elektromobilům. Vozy segmentu A se spalovacími motory, které jsou napěchovány asistenčními systémy, se amortizují jen velmi obtížně. A ztěžují situaci zbytku společnosti, pokud jde o průměrné emise. Dobrým nápadem není ani jejich částečná elektrifikace se složitými systémy, které produkt prodražují.
Renault se rozhodl, že pokud je budoucnost elektrická, má dvě možnosti. První byla bojovat čistě cenou, vyrábět co nejlevnější vůz. To nepřipadá v úvahu, protože Dacia zažívá rozkvět a čínské značky se silně prosazují. Druhou cestou bylo apelovat na nostalgii, na ty, kteří opravdu mají peníze a vzpomínají na časy Renaultu 5, 4 a nyní Twinga. Pokud se však chtěli odlišit, museli vytvořit produkt, který by si někdo skutečně chtěl koupit. A aby byl atraktivní, věnovala francouzská společnost těmto vozům co nejvíce lásky a péče… a zároveň se snažila udržet nízkou cenu.
Tak se zrodil Renault Twingo, jehož cena bude, vzhledem k absenci definitivních cen, začínat na necelých 20 000 eur (486 820 korun) před dotacemi. Návrh je jednoduchý: převzít ducha modularity a praktičnosti a vytvořit městský vůz s aspirací na MPV. Problémem, a ne nepodstatným, je, že Twingo je nyní vázáno na město s baterií, která je podle cyklu WLTP dimenzována na 260 kilometrů, což ve městě pravděpodobně překročí, ale mimo město nás omezuje na jízdy mezi 150 a maximálně 200 kilometry.
Pro klíč se Renault neváhal vydat tam, kde jsou nejoblíbenější levné elektromobily a vozy navržené v rekordním čase. Renault Twingo je prvním významným produktem, který vzešel z designového a výzkumného centra společnosti v Šanghaji. Navrženo v Číně, vyrobeno v Evropě. Protože vůz se bude vyrábět na slovinské půdě. Konkrétně v závodě Novo Mesto, ale se sítí čínských dodavatelů kolem něj, aby se zajistilo omezení nákladů. Baterie jsou totiž LFP podepsané společností CATL. Neplatí tedy žádná cla, ale zajišťují, že mohou do Evropy přivést čínské know-how.
A protože tento kontext není stejný jako v roce 1992, kdy bylo Twingo poprvé uvedeno na silnice. Aby byl takový vůz atraktivní, Renault opět vytahuje všechny trumfy. Učinil tak úpravou platformy Renaultu Captur, její miniaturizací a osazením přední nápravou Renaultu 5. Díky tomu by měl Renault Twingo získat větší obal, více se podobat velkému vozu.
Zvenčí je toto designové cvičení mimořádné. Řekl bych, že je dokonalé. Hra se světlomety, které jsou odlehčeny tím, že se mezi denními LED světly a lištou se třemi čtyřúhelníkovými prostory pro noční svícení nebo blinkry objevuje plech, je znamenitá. Tím spíše, vezmeme-li v úvahu, že v zájmu úspory nákladů jsou vzadu zrcadlově obrácené. Vpředu rámují jakýsi úsměv s černým pruhem, který snižuje vizuální hmotnost celku, a vzadu si pohrávají s přídomkem připomínajícím uši čelovky s korejskými či japonskými reminiscencemi.
„Je to design ve službách funkčnosti,“ potvrzuje Fabregat. Zadní část, jak nám sdělil tým designérů, bylo obtížné dotvořit. Světelné klastry nejsou připevněny k horní části karoserie, což vytváří objem, ale brání aerodynamice. „Měli jsme problém, protože jsme ztráceli hodně účinnosti. Začali jsme si v aerodynamickém tunelu hrát s malými kousky lepenky, až jsme zjistili, že toto trojúhelníkové řešení problém vyřeší,“ říká designér Renaultu. Opět zábavné a odvážné řešení, ale se stále přítomnou myšlenkou poskytnout řešení skutečného problému.
Uvnitř jsou tato řešení méně nápaditá, ale stejně nápaditá. Původní model přenesl barvy z exteriéru do interiéru. Zde byl učiněn pokus o zklidnění interiéru, ale například byl zachován kus dveří, který zachovává barvu exteriéru. Je zbaven plastů a jednoduše ponechán odkrytý jako součást karoserie, která je od počátku lakovaná. Na tento díl nejsou vynakládány žádné finanční prostředky a zároveň je zachován původní design a jeho estetika.

Zdroj: Youtube.com
Duch modularity je zachován díky posuvným lavicovým sedadlům. Umístěný v přední části vozu Renault Twingo se zvětší na 360 litrů měřeno po střechu. Velká část z toho je uložena ve dvojité podlaze zavazadlového prostoru.
Vnitřní prostor pro cestující na zadních sedadlech je překvapivě prostorný. Při této první testovací jízdě jsem dokonce zjistil, že zadní sedadla jsou prostornější než v 5, což je jedna z jeho hlavních nevýhod. Oběť je však přinášena vpředu, kde jsem měl dojem, že se řidič může cítit trochu stísněně, když stojí příliš blízko velmi svislého okna, aby získal vnitřní prostor.
Zbytek prvků odpovídá a jsou to tvrdé plasty, ale hra barev a tvarů snižuje pocit „lacinosti“. Pokud je design proveden pečlivě, mohou se tytéž plasty z jednoznačně nedostatečných stát ucházejícími. Zde se dostávají do druhé kategorie.