„V centru Plzně dnes probíhá demontáž tohoto obřího billboardu, který tady v sadech Pětatřicátníků léta hyzdil veřejné prostranství. Je to díky nově přijaté městské vyhlášce, která reguluje vizuální smog a odstraňuje nežádoucí reklamu. Díky tomu brzy zmizí také další billboardy, které tady zakrývají fasády historických domů,“ informoval prostřednictvím sociálních sítí Aleš Tolar (STAN), náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
Samotná vyhláška začne platit od 1. ledna příštího roku s tím, že regulace se bude vztahovat na městské památkové rezervace v centru a na nejfrekventovanější místa z pohledu chodců. Jedná se o takzvaný zlatý kříž, tedy ulice Americké, Klatovské a části sadů Pětatřicátníků.
„Zaměřili jsme se na tyto ulice a nejbližší oblast, která s nimi souvisí. Naopak omezení se nevztahuje na reklamní zařízení, jimiž jsou plakátovací desky, plakátovací válce, citylight vitrýny, citylight rotundy, lampostery a outbannery, dále na veřejné sbírky pořádané podle zvláštního předpisu, shromáždění, pouliční průvody a manifestace svolané podle zvláštního právního předpisu, sportovní, kulturní, vzdělávací a charitativní akce,“ upřesnila Irena Vostracká, ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně.
„Když si stoupnu na sady Pětatřicátníků a vidím dům, na němž jsou různé reklamy, které zastiňují druhou největší synagogu v rámci Evropy, tak to mi vadí. Když si stoupnu k pomníku Díky, Ameriko! a předčítám proslov při Slavnostech svobody a koukám se na reklamu na auta nebo půjčky, tak si myslím, že je naprosto nemístná věc,“ upozornil už dříve primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO).
Dlouhodobě nejpalčivějším problémem je už zmíněné okolí synagogy, kde tam kromě velkoformátových reklam na domech září i velké LED obrazovky. Jedna z nich se před dvěma roky podstatně zvětšila. Od stavebního úřadu centrální městské části má majitel vydané povolení s platností do konce ledna roku 2026. Pak by tedy měla zmizet. Jiné reklamní plochy tam ale mohou ještě nějakou dobu strašit.
„Některá zařízení jsou nově povolená, takže ta schválení budou nějakou dobu dobíhat a lidé to kompletní vyčištění neuvidí hned, ale až to povolení doběhne a až ho budou chtít obnovit, tak už ho nedostanou,“ ujistil technický náměstek Pavel Bosák (Piráti). Na problematiku nevkusných reklam ve veřejném prostoru dlouhodobě upozorňuje iniciativa Vizuální smog v Plzni. Její zástupce Václav Cinádr (STAN) kvituje, že se konečně začalo něco dít.
„Vnímám, že takto je to navrženo správně. Vychází to podle vzoru Ostravy a dalších měst. Můžeme se bavit o tom, jestli to území je dostatečně velké, třeba já bych v tom byl mnohem ambicióznější. Ale beru to jako takovou první vlaštovku. Rozdíl před a po bude tak markantní, že pochopí úplně každý, že tohle je ta správná cesta,“ sdělil Drbně už dříve Cinádr.
Omezením vizuálního smogu se věnovala i předchozí koalice. Před pěti lety vznikl manuál, povinný byl ale jen pro město a jeho organizace, ne pro soukromý sektor. Přesto mohli podnikatelé využít dotaci na přeměnu značení svého podniku.