Jan Kadlec (SPD)

Definovat vysokou nehodovost v našem městě je na diplomovou práci specialisty v oboru. Pokusím se pojmenovat část toho, co tento stav způsobuje.
Faktem je, že i přes otevření dálničního obchvatu dochází pravidelně k zácpám a kolonám. Stačí malá oprava, odvoz odpadu nebo jen vykládka nákladu a provoz se zastaví. Klasická je i snaha projet viadukt s vysokým vozidlem. Průjezdnost městem je nedobrá, a tím stoupá i nervozita řidičů. Situaci nepřispívá ani doba uzávěrek při opravách, jako lze vidět například v Rudolfovské ulici. Výsledkem je frustrovaný řidič, jedoucí na žlutou i červenou. Nepozornost, neohleduplnost a nahromaděná agrese způsobuje v dopravě velké škody.
Z mého pohledu jsou dvě záležitosti, které by přinesly relativně rychlou pomoc. První z nich jsou semafory. Máme jich tolik, že snad usilujeme o zápis do Guinessovy knihy rekordů. Snížením jejich počtu ve frekventovaných místech, jako například u Koh-i-nooru, a v každém případě zajistit tzv. zelenou vlnu. Kamera na každém rohu, a přitom nejde centrálně usměrnit dopravu? Za druhé, nekompromisní pokuty za jízdu na červenou. Místo nachytávání za rychlost na Zavadilce kontrolovat křižovatky, zejména Lidická – Mánesova a Husova – Na Dlouhé louce tj. místa s nejvyšší nehodovostí.
Ivo Moravec (HOPB)

Bezpečnost na budějovických silnicích je problém, který si zaslouží detailní pohled. Jedno číslo samo o sobě nic nevypoví. Od 1. ledna do 30. června 2025 bylo v Českých Budějovicích evidováno 360 dopravních nehod.Naštěstí bez smrtelných následků – 12 nehod skončilo těžkým zraněním (z toho 6 chodců) a 82 lehkým zraněním. Většina těchto nehod se stala na hlavních dopravních tazích bez zklidnění provozu. Naopak ve zklidněných zónách 30 se vážné nehody vyskytují jen výjimečně. Zraněnými byli nejčastěji cyklisté (22), koloběžkáři (6), motorkáři (11) a chodci (9). Z 22 nehod cyklistů s lehkým zraněním jich 11 zavinili řidiči motorových vozidel, jen čtyři byly samonehody. U 12 nehod se zraněním chodce byl viníkem pouze ve dvou případech samotný chodec. To vyvrací mýtus, že si chodci za zranění mohou sami – ve většině případů jde o selhání řidiče. Srážky mezi vozidly bez zranění se většinou nekoncentrují do konkrétních míst, a proto neukazují jasná riziková místa. Zásadní je dlouhodobé sledování trendů a jejich promítnutí do plánování rekonstrukcí ulic.
Budějovice by se měly řídit principy Vize 0 – tedy nula mrtvých a těžce zraněných na silnicích. To znamená zklidňovat dopravu, zpřehledňovat křižovatky a zvyšovat bezpečnost přechodů, například u Perly, U Trojice či u Piana. Zastaralé komunikace, jako je například Pražská třída v Nemanicích, je potřeba modernizovat podle současných bezpečnostních standardů. Pro cyklisty je klíčové budování cyklostezek, cyklopruhů a zón 30 – ty se jednoznačně osvědčily, například na Novohradské ulici.
Šimon Heller (KDU-ČSL)

České Budějovice mají bohužel nejvíce zahuštěnou dopravu ze všech krajských měst. Jednoduše řečeno zde na malé rozloze žije hodně obyvatel. S tím bohužel mnoho neuděláme. Nicméně nejvíce a nejzávažnější nehody často způsobují mladí řidiči. Prostor pro podporu prevence začíná už na základních školách nebo prací městské policie. Dalším důležitým krokem je řešení konkrétních nebezpečných míst ve městě. Jako město České Budějovice nezměníme celostátní vyhlášky a zákony, ale můžeme těmito konkrétními kroky zlepšovat bezpečnost na našich silnicích.
Pavla Heyduková (Piráti)

Statistiky ukazují, že České Budějovice patří mezi nejnebezpečnější krajská města v Česku, pokud jde o poměr dopravních nehod a nehod se zraněním. Je proto nutné provést analýzu rizikových lokalit a urychleně přijmout účinná opatření. Jedním z klíčových problémů je bezpečnost “rizikových skupin” jako jsou cyklisté a chodci. Podporujeme vznik samostatných cyklopruhů a zavedení plošného snížení rychlosti v ulicích, kde jsou školská zařízení.
Klíčové je také zavedení preferenčních pruhů pro MHD. Pokud trolejbusy stojí ve stejné zácpě jako auta, lidé ztrácejí motivaci veřejnou dopravu využívat. MHD musí být rychlejší a pohodlnější alternativou, doplněnou o spolehlivé regionální spoje, které sníží počet aut vjíždějících do města.
Neméně důležité je důsledně vymáhat pravidla – rychlost, parkování či zákazy odbočení. Samostatnou kapitolou je dopravní situace na náměstí Přemysla Otakara II., které se stalo spíše frekventovaným kruhovým objezdem než chloubou města. Po nedávné nehodě se seniorkou je nejvyšší čas zklidnit dopravu a vrátit náměstí důstojný charakter veřejného prostoru.
Petr Maroš (ODS)
Statistika, ze které naše město nevychází nejlépe, mě vůbec netěší. Příčiny je možné hledat ve 3 oblastech – organizaci dopravy, bezpečnostních prvcích a samotném chování účastníků silničního provozu. Když se podívám na ty první dvě oblasti společně, snažíme se vždy hledat rovnováhu mezi množstvím instalovaných prvků a plynulostí provozu. Typickým příkladem jsou u nás velmi diskutované semafory pro pěší přecházení. Pořád máme v Budějcích ještě dost míst, kam by se daly umístit, ale chceme a snažíme se to dělat s rozvahou. Dalším krokem, kterému se hodně věnujeme, je oddělení účastníků provozu od sebe. To znamená, musíme budovat co nejvíce stezek pro cyklisty a pěší, aby se nám co nejméně potkávali s auty. To je samozřejmě složitější v centru nebo širším centru, ale na periferiích města nám stezky přibývají a další přibývat budou. Co se týká chování účastníků silničního provozu, tam je jednoznačným nástrojem prevence. I z toho důvodu jsme mnohem více zpřístupnili dopravní hřiště, protože chceme, aby Budějčáci už od nejútlejšího věku věděli, jak se po našich ulicích pohybovat.
Viktor Lavička (ANO)

Doprava v Českých Budějovicích má mnoho aspektů, které jsou odlišné od jiných srovnatelných krajských měst. Jsme na poloviční plošné výměře, než např. Hradec Králové a tím je doprava v centrální části koncentrovanější. Nemáme přirozené obchvaty, aby se po nich lidé dostali do různých částí města bez toho, aby nemuseli projíždět centrem. A v neposlední řadě jsme cílem mnoha lidí z okolních obcí a satelitů, kteří do města putují za prací či službami. Když toto vše spojíte se zvyšující se nervozitou, snad i agresí některých účastníků provozu, dává to třaskavý mix, který způsobuje každoroční vysoký počet nehod. Možné kroky pro zlepšení vidím ve výstavbě nových komunikací a propojek, které odvedou či rozmělní část dopravy z dnes přetížených dopravních tepen, jako je Strakonická, Litvínovická, Rudolfovská, atd. Podobný efekt mělo například otevření dálničního obchvatu D3. Jako důležitý prvek vidím také oddělení některých typů dopravy (automobilová, cyklistická, veřejná, aj.) a vytvoření pro ně speciální koridory, kde by se nepotkávaly. Pro České Budějovice by také mohl být přínosný nový krajský Integrovaný dopravní systém, který by mohl část obyvatel z okolí mohl motivovat přesednout z aut do autobusů či vlaků. Na závěr lze ale konstatovat, že nejlepší prevencí nehod je se k sobě chovat slušně a ohleduplně.
Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Alice Stierandová (Nezávislá), Martin Maršík (Jihočeši 2012) a Tomáš Bouzek (TOP 09) na otázku redakce neodpověděli.