Letitý boj
Městská část Praha 1 se už od roku 2018 snaží regulovat nebo úplně zakázat provoz sdílených elektrických koloběžek v centru města. Dosavadní pokusy prostřednictvím memorand, pokut nebo technických opatření ale nepřinesly očekávaný výsledek. Zastupitelé proto na mimořádném jednání schválili vyhlášení místního referenda.
Praha 1 vyhlašuje referendum o koloběžkách
Samo o sobě sice referendum nebude závazné, umožní však občanům hlasitě vyjádřit hlasitě svůj názor. Výsledek by podle zastupitelů podpořil vyjednávání o právních úpravách, vyhláškách nebo smlouvách s cílem dosáhnout reálného omezení či zákazu provozu a parkování e-koloběžek ve veřejném prostoru.
„Konflikty s elektrokoloběžkami v historickém centru se opakují. Jde o problémy s parkováním, bezpečností i estetikou veřejného prostoru. Referendum nám poskytne mandát, abychom mohli jednat efektivně,“ uvedl radní Michal Müller (ODS).
Referendum se má konat v pátek 3. a v sobotu 4. října, tedy současně s volbami do Poslanecké sněmovny. Tento termín má snížit náklady, které by neměly přesáhnout půl milionu korun, a zároveň zajistit vyšší účast voličů. Součástí referenda budou i další otázky, například omezení hluku, dostupnost veřejných toalet nebo regulace krátkodobého ubytování.
Umělá inteligence pro lepší parkování
Zatímco Praha 1 hledá cestu k razantnějšímu omezení sdílených koloběžek, provozovatelé testují nové technologie. Společnost Lime například zkouší systém Captur, který pomocí umělé inteligence kontroluje, zda jezdec správně zaparkoval. Pokud koloběžka překáží, aplikace jezdcům nedovolí jízdu ukončit. Podle firmy dokáže systém snížit špatné parkování až o patnáct procent.
„Dlouhodobě usilujeme o to, aby naše kola a koloběžky sloužily lidem ve městě a zároveň nepřekážely těm, kdo je nevyužívají. Bereme za svůj závazek dělat maximum pro to, aby naši jezdci nedělali problémy ani když jedou, ani když parkují,“ řekl Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko.
„Aby náš jezdec mohl stroj vrátit, vždy ho musí napřed vyfotit. Systém Captur nám pomůže včas odhalit, že není správně zaparkováno. Především na to ale upozorní jezdce ve chvíli, kdy parkují, a kdy to ještě mohou napravit. Není třeba čekat, až fotku zkontroluje náš pracovník. Jezdci si navíc často jen neuvědomují, že nevhodně zaparkovaná koloběžka může překážet," dodal Petr.
Jednotná pravidla
Podle Petra je klíčem pro bezproblémové fungování bikesharingu v Praze i shoda na jednotných pravidlech, která budou platit pro všechny platformy a všechny dopravní prostředky, tedy kola, elektrokola i koloběžky. Právě nejednotnost pravidel, která se liší například v jednotlivých městských částech, podle něj může být dalším zdrojem problémů.
„Přesnou podobu smlouvy, která má stanovit jednak pevný řád, jednak jeho vymahatelnost vložit do rukou TSK Praha, projednávají jednotlivé bikesharingové platformy spolu s magistrátem a městskými částmi," doplnil.
Pražané versus koloběžky
Praha tak nyní stojí na rozcestí. Část občanů volá po přísné regulaci nebo zákazu, jiní vidí v koloběžkách ekologickou a praktickou alternativu k dopravě autem.