V Praze dle společnosti Lime dlouhodobě roste využívání kol a koloběžek lokálními jezdci. Zvláště v kopcovitých částech města, kde do křivolakých uliček už třeba ani nezajíždí MHD, je tak mikromobilita vítanou alternativou k automobilové dopravě. „Pozorujeme, že značná část jízd českých uživatelů končí například na Žižkově nebo třeba v Dejvicích – typicky v místech, která jsou na kopci a v tzv. posledních mílích, kam už třeba nedosahuje MHD. Dává to smysl – bikesharing s přídavným pohonem tak plní funkci tam, kde ten ‚šlapací‘ naráží,“ říká Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko.
„Hezky to bylo vidět v Praze při nedávné opravě metra na lince C. Lidé, kteří cestou do práce nechtěli jet autem, měli dvě možnosti – buď zvolit přeplněný autobus, který logicky nestíhal pokrývat kapacitu metra, nebo se do kopce autonomně dovézt na elektrokole nebo koloběžce. Jízdy tak často končily u kancelářských budov, kam se lidé pohodlně dovezli za prací,“ dodává Petr.

Foto: Se souhlasem Lime
Do zeleného košíku se vejde i zelená pokojovka
A co lidé v košících kol vozí? Podle interní analýzy Lime to jsou nejčastěji batohy, tašky s objednávkami z rychlého občerstvení nebo nákupní tašky, občas se ale objeví i méně standardní náklad. „Lidé vezoucí neobvyklý náklad mají tendenci se vyfotit, sdílet svou jízdu na sociálních sítích a označit nás. V košíku kola už jsme tak viděli vzrostlou pokojovou rostlinu, dva pětikilové pytle rýže nebo třeba štěně, které si jízdu očividně užívalo. Jezdec už nám ale sdílel také IKEA tašku plnou pilin, krosnu až po okraj naplněnou bramborami nebo velký bongo buben. V principu v tom nevidíme problém – košíky kol i samotné koloběžky mají lidem ulehčovat každodenní fungování ve městě, stále ale platí, že na prvním místě je bezpečnost,“ komentuje Václav Petr.
Vezte cokoli, jen ne kohokoli
Lime dlouhodobě motivuje zákazníky k tomu, aby se při jízdě chovali ohleduplně, neohrožovali sebe ani nikoho jiného, a především dodržovali pravidla silničního provozu. „Naše jezdce se snažíme vzdělávat, a to v rámci informačních e-mailingových kampaní, při odemčení koloběžky nebo kola přímo v aplikaci i na akcích pořádaných ve spolupráci s městskými částmi nebo organizacemi zaměřujícími se na dopravu, kde si mohou bezpečnou jízdu vyzkoušet. Náklad, který je na koloběžce i kole zcela vyloučený, jsou další osoby. Naštěstí v kopci naráží koloběžka se dvěma jezdci na technické limity, a i proto se daří tento nešvar postupně odstraňovat – i díky tomu, jak koloběžky stále více využívají i jezdci v okrajových částech Prahy,“ dodává Václav Petr.
Zapomenuté věci většinou zmizí, občas se ale najdou kuriozity
V košících kol lidé nejčastěji „zapomínají“ odpadky nebo nedojedené jídlo. Pracovníci Lime, kteří pravidelně koloběžky a kola rovnají, přesouvají tam, kde je po nich větší poptávka, nebo servisují přímo na ulici, v košících ale občas najdou i něco, co tam majitel nenechal schválně – pokud už se to v mezičase nezalíbilo náhodnému kolemjdoucímu. Zapomenuté věci mohou jezdci zkusit najít přímo prostřednictvím aplikace nebo na Lime telefonní lince – ta slouží i Pražanům k hlášení jakýchkoli problémů s koloběžkami, aby je pracovníci Lime mohli co nejrychleji napravit.
10 nejzajímavějších kuriozit, které uživatelé na Lime převezli
- Plyšový had
- Dva pětikilové pytle rýže
- Štěňátko (živé a zdravé)
- Vzrostlá pokojová rostlina
- Pytel pilin
- Pytel morkových kostí
- Obraz
- Obří papírová kytice z poutě
- Dřevěný meč
- Pytel ledu
Zapomenuté věci v košíku (výběr)
- Krabička vánočních ozdob (v červenci)
- Krabička plná knoflíků různých velikostí
- Falešná pleš (plešatá paruka)
- Sada tří různých dálkových ovladačů
- Jedna nová bota v krabici
- Balení hřbitovních svíček
- Krabice s napůl snědenou pizzou
- Diář a balená káva
Zdroje: Tiskové materály Lime, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko Václav Petr
Související články