Stavební technika by se měla na průtah do Litovle vrátit v pondělí 18. srpna, uzavírka se týká části silnice II/449 od mostu za autobusovým nádražím dále ve směru na Uničov až k mostu přes hlavní rameno řeky Moravy před odbočkou k supermarketu Tesco. Průtah využívá i přes deset tisíc vozidel denně, která míří i na Uničovsko či Šternbersko. Komunikace II. třídy spadá do správy Olomouckého kraje. Hejtmanství se v rámci reklamačního řízení dohodlo se zhotovitelskou firmou na nápravě.
„Jde o část Unčovice – Litovel úsek B, kde dojde k mimosoudnímu vyrovnání, tím pádem bude úsek o délce přibližně 260 metrů dán do stavu, který bude odpovídat příslušné projektové dokumentaci,“ sdělil před časem hejtmanův náměstek Bohuslav Hudec (ANO).
„Kraji nezbylo nic jiného, než žádat reklamační opravu. Někteří lidé si klepou na čelo, že se silnice zase předělává, když je nová. Na první pohled jí nic není. Ale nemusela by vydržet, za pár let by se mohly objevit problémy a už by bylo na reklamaci pozdě. Když se podle inspekčních sond ukázalo, že nebyla silnice postavena tak, jak měla být,“ komentoval starosta Litovle Viktor Kohout (SNK).
Přechodná úprava provozu je stanovená do 5. října, podle starosty se ale předpokládá rychlejší realizace za přibližně čtyři týdny. „Pokud vše proběhne v pořádku a nebude třeba týden v kuse liják, tak by mělo být do 12. září hotovo,“ poznamenal Kohout.
Ten zároveň upozornil, že stavební práce přinesou velké komplikace občanům a firmám dotčených stavbou, zejména na ulicích Dukelská, Javoříčská a Komárov. Pro opravu bude platit úplná uzavírka, kyvadlový provoz by podle zástupců firmy i úřadu způsobil ještě výraznější komplikace a kolony a také výrazně prodloužil dobu trvání stavebního zásahu.
Uzavřená část odřízne v závěru léta i příjezdovou trasu k biotopu či oblíbenému vodáckému kempu. „Problém je pro místní obyvatele a podnikatele. Byla docela rozsáhlá jednání, aby jedna ze dvou křižovatek byla vždy aspoň nějak otevřená. Jsme se stavební společností dohodnuti, že bude maximálně nápomocná tak, aby vše fungovalo a co nejméně danou lokalitu a okolí omezila. Je ale nutná velká tolerance. Stavební společnost potřebuje podmínky pro provádění opravy. Když bude přes stavbu pouštět provoz, tak to bude omezovat práce a tedy i rychlost opravy,“ dodal starosta. Hlavní objízdná trasa vede přes Chomoutov a Pňovice, nákladní automobily nemohou podle vyznačení úpravy provozu projíždět například přes Náklo, kde jsou u mostů zákazové značky kvůli hmotnosti těžkých aut.
V listopadu 2023 otřásl nejen Olomouckým krajem zásah detektivů NCOZ na řadě míst v regionu, provedené razie a zatýkání byly důležitou fází vyšetřování kauzy označované jako Autostráda. Krajské dopravní zakázky podle kriminalistů nezákonným způsobem ovlivňovala zločinecká skupina složená z politiků, úředníků, podnikatelů či pracovníků stavebních firem. Ukázalo se, že členové spolupracujícího uskupení nezískávali hlavní finanční prospěch z ovlivňování cen zakázek ve výběrových řízeních, ale prostřednictvím nedodržení postupů a použití materiálů při výstavbě. Policie nejprve obvinila třináct lidí, mezi nimi i krajského náměstka a bývalého člena ODS Michal Záchu či tehdejšího ředitele Správy silnic Olomouckého kraje Davida Štěpánka. Někteří z obviněných se k nezákonnému jednání doznali. Později policisté ještě počet stíhaných osob rozšířili o dalších pět lidí a jednu firmu v souvislosti s podezřením z korupce a manipulace zakázek v Kostelci na Hané.
„Dalo hodně úsilí, aby se průtah městem, tedy několik kilometrů, opravil. Opravily se i tři mosty, a to vše stálo asi 230 milionů Kč. Bohužel nikdo z nás netušil, že se pár jedinců zapojilo do korupční aféry, kvůli které byla investice, respektive některé úseky, provedeny odlišně od projektu a tedy nekvalitně. Ti lidé už nepracují ani ve stavební firmě, ani u investora. Toto už ale nevrátíme a nadávat pracovníkům, kteří jejich pochybení nyní napravují, by nebylo fér. Kdo chce, pochopí, kdo nechce, bude nadávat,“ přemítá Viktor Kohout.
Zástupci Litovle zároveň při uzavírce usilovali i o opravu navazujícího krátkého úseku průtahu u výjezdu z parkoviště prodejny Tesco, kde jsou ve vozovce vyjeté hluboké koleje. „Tlačili jsme na to, bylo by nejlepší, kdyby se to stihlo současně. Ale máme informace, že se musí udělat rozsáhlejší diagnostika a příprava. Nejednalo by se pouze o opravu povrchu, ale i hlubších konstrukčních vrstev, a to už je na delší zásah, který se naplánuje v budoucnu,“ sdělil litovelský starosta.