Rakovina prsu se netýká pouze starších žen V České republice je každý rok rakovina prsu diagnostikována u téměř osmi tisíc žen , přičemž nejvyšší počet diagnostikovaných případů se objevuje ve věkové skupině 60 až 79 let. To ale neznamená, že žádné jiné věkové skupiny se netýká. „Rakovina prsu se netýká jen starších žen. V posledních letech přibývá i mladých pacientek, které si nemyslely, že by se jich toto onemocnění v jejich věku mohlo vůbec týkat. Ročně ho ale lékaři odhalí u přibližně 140 žen mladších než 34 let,” upozorňuje MUDr. Kateřina Šédová, zakladatelka neziskové organizace Loono.
Samovyšetření prsu každý měsíc zabere pár minut, ale může zachránit život Každá žena si může jednou měsíčně provést samovyšetření prsou. To zabere jen několik minut, ale může zachránit život . Nejlepší načasování pro samovyšetření prsou nastává po konci menstruace. Ve filmech a seriálech se často setkáváme s tím, že si hrdinka nahmatá nějakou bulku, pozornost by ale měla být věnována také odlišnému tvaru prsou, zarudnutím, výtokům z bradavky či jejich vtažení.
Jak na samovyšetření? Nejste si jistí, jak správně provést samovyšetření? Nejedná se o nic složitého. Postavte se před zrcadlo a věnujte svým prsům řádnou pozornost. Kromě pohledu zepředu nezapomínejte ani na pohled z boku a při této části kontroly zvedněte obě ruce nad hlavu, abyste dobře viděli celá prsa. Zdá se vám poprsí zcela v pořádku? Přejděte k pohmatové části vyšetření a s pomocí tří prstů obě prsa systematicky prohmatejte, a to včetně oblasti podpaží.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: PREVENCE, KTERÁ ZACHRAŇUJE ŽIVOTY, ANEB LOONO MÁ NOVOU APLIKACI
Foto: Pexels Cokoliv, co se vymyká tomu, jak vaše prsa běžně vypadají a lze považovat za neobvyklé, je dobré sdělit gynekologovi a raději začít hned řešit. Nemusí se samozřejmě jednat o nic vážného. Někdy se mohou objevit nezhoubné cysty, tukové uzlíky či zduřelé žlázky, přesto je ale lepší nic neignorovat a nepodceňovat.
A pokud si myslíte, že samovyšetření není nutné provádět v těhotenství a v době kojení, příběhy žen, které si během tohoto období nahmalaly v prsu bulku, vás vyvedou z omylu. Samovyšetření prsou zkrátka provádějte každý měsíc, bez ohledu na to, v jakém životním období se právě nacházíte.
Nezapomínejte na preventivní prohlídky Čím jsou ženy starší, tím větší pozornost by svým ňadrům měly věnovat. Od 30. do 35. roku života je doporučováno docházet na ultrazvukové vyšetření prsou každé dva až tři roky. Od 45. roku života pak mají ženy nárok na vyšetření mamografem, které hradí zdravotní pojišťovna. Žádanku na vyšetření vypisuje gynekolog nebo praktický lékař.
„Prevence je naše nejsilnější zbraň. Neodkládejte preventivní prohlídky, provádějte samovyšetření každý měsíc, jezte zdravě, hýbejte se a naslouchejte svému tělu. I pár minut měsíčně může zachránit životy,“ zdůrazňuje Kateřina Šédová
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „I KDYBYCHOM POMOHLI ZACHRÁNIT JEDINÝ ŽIVOT, MÁ TO SMYSL,“ ŘÍKÁ KATEŘINA VACKOVÁ Z LOONO
Foto: Pexels S rakovinou prsu se kvůli odhodlání Charlotte Hayley pojí růžová barva S rakovinou prsu je spojena růžová barva, mnoho lidí ale nejspíš netuší proč. National Breast Cancer Foundation uvádí, že na počátku byla žena jménem Charlotte Hayley. Ta začala v roce 1991 obcházet ulice New Yorku a rozdávala letáčky společně se stuhami v broskvové barvě, které si sama vyráběla ve své jídelně. Tím chtěla rozpoutat nějakou akci a prosadit, aby se více peněz a pozornosti soustředilo na prevenci a výzkumu rakoviny prsu.
Na letáčku stálo: „Roční rozpočet Národního onkologického institutu je 1,8 miliardy dolarů, pouze 5 procent jde na prevenci rakoviny. Pomozte nám probudit naše zákonodárce a Ameriku tím, že budete nosit tuto stužku.“
Charlotte Hayley se s rakovinou prsu ve svém okolí setkala hned několikrát. Byla diagnostikována u její babičky, sestry i dcery. V roce 1992 byla oslovena zástupci značky Estée Lauder a magazínu Self, kteří společně pracovali na novém čísle časopisu, jež mělo být zasvěceno ženám. Nabídku využít broskvovou stužku jako komerční symbol prevence rakoviny prsu se ale Charlotte nelíbil a nesouhlasila s ním.
Nakonec se zrodila světle růžová stužka, která se nejprve rozdávala pouze u prodejců kosmetiky Estée Lauder, ale záhy se z ní stal celosvětový symbol prevence rakoviny prsu. Z psychologického hlediska je světle růžová barva vnímána jako uklidňují, ženská, harmonická a pojí se také s empatií, něhou a láskou .
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „NEJČASTĚJŠÍ MÝTUS JE PŘESVĚDČENÍ, ŽE VŠE, CO SE PRODÁVÁ, JE BEZPEČNÉ PRO NAŠE ZDRAVÍ,” ŘÍKÁ PAVLÍNA PAVLIŠTOVÁ, KTERÁ SE PŘED LETY ROZHODLA ŽÍT NON TOXIC
Foto: Pexels Říjen je rakovině prsu věnován už od roku 1985 V USA je již od roku 1985 říjen považován za National Breast Cancer Awareness Month (Národní měsíc povědomí o rakovině prsu). Cílem je zvýšit povědomí veřejnosti o existenci rakoviny prsu, která byla ve 20. století stále tabuizovaným tématem. Do celého světa se začala kampaň šířit od 90. let
Právě říjen byl zvolen z velice praktických důvodů. Na podzim se po odpočinkovém létě vracejí děti do škol a dospělí do svých zaměstnání, a stejně jako se jedná o začátek školy a práce, je vhodný čas myslet na prevenci. Veřejnost má prostor a čas věnovat pozornost osvětovým kampaním a myslet na své zdraví.
Letos se navíc 13. října již popatnácté slaví Mezinárodní den bez podprsenky. Jeho cílem je podpořit ženy, aby nezapomínaly na své zdraví a nezanedbávaly pravidelné kontroly. Zároveň se jedná o důležitou připomínku toho, že pro každou ženu by mělo být přirozené mít možnost rozhodovat o svém těle. „V poslední době můžeme sledovat trend braless fashion – ženy odkládají podprsenky, aby se cítily svobodněji a přirozeněji. Podobně jako ve starověku, kdy byla nahota běžná a tělo bylo považováno za chrám, dnes mnohé ženy vnímají nenošení prádla jako návrat k přirozenosti,” říká k braless trendu Adam Rožánek z internetového obchodu Trenýrkárna.cz.
Růžově svítí sociální sítě i známé metropole Zajímá vás více informací o Růžovém říjnu a chcete dát ostatním ženám najevo svou podporu? Na sociálních sítích stačí vyhledat #ruzovyrijen či #pinkoctober a pustit se do čtení příběhů, statistik i programů, kterých se můžete zúčastnit. V obchodech můžete věnovat pozornost balení některých produktů. Pokud na nich narazíte na symbol růžové stužky, znamená to, že určitá část z jejich prodeje poputuje na podporu výzkumu a léčby rakoviny prsu.
S příchodem října se zbarvují do růžova nejen profily na sociálních sítích, ale také některé památky. Příkladem té nejznámější je Eiffelovka. Každý rok se 1. října rozsvítí růžovou barvou, čímž upozorní na to, že začíná měsíc zaměřený na zdraví prsou.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: ŽENY ODHAZUJÍ PODPRSENKY, BOŘÍ MÝTY A VYZNÁVAJÍ BRALESS TREND. PODPORUJÍ TO I NĚKTERÉ CELEBRITY
Paříž není jedinou světovou metropolí, která se v říjnu zbarví do růžové. Více než 70 zemí světa je zapojeno do celosvětové kampaně The Estée Lauder Companies’ Breast Cancer Campaign a do růžové se v září a říjnu zbarvuje také Empire State Building v New Yorku, Opera v Sydney či Koloseum v Římě. Metropole tím podporují povědomí o rakovině prsu a zároveň vyjadřují svou solidaritu a podporu pacientkám a jejich rodinám.
Říjen se zkrátka nese v růžových barvách a připomíná nám, že zdraví je tím nejdůležitějším, co máme, a proto o něj musíme pečovat. Noste hrdě růžové stužky a dávejte tím najevo svou podporu ostatním ženám a zároveň se nezapomeňte objednat na preventivní vyšetření a dobře si prohlédnout a prohmatat svá prsa.
Zdroje: Tiskové materiály, National Breast Cancer Foundation, The Estée Lauder Companies