<p>Když usedáme do auta, většina z nás věří, že jsme chráněni moderními bezpečnostními systémy. Jenže právě jeden z nich, a to airbag, může být v některých případech spíš časovanou bombou než záchranou. V Česku stále jezdí desetitisíce vozů s airbagy japonské firmy Takata, které se v posledních letech staly symbolem největšího bezpečnostního skandálu automobilového průmyslu.</p><p>Problém je v tom, že airbagy Takata mohou při nehodě explodovat takovou silou, že kromě samotného nafouknutí vystřelí i kovové úlomky přímo do prostoru kabiny. Tyto střepiny už po celém světě zabily desítky lidí a stovky dalších vážně zranily. V Evropě se sice nebezpečí považovalo dlouho za okrajové, ale nedávná smrtelná nehoda ve Francii ukázala, že riziko je reálné i zde. </p><h2>Ministerstvo přiznalo, že v autech máme vražedné airbagy</h2><p>Ministerstvo dopravy proto nyní otevřeně přiznává, že problém se týká i Česka, a vyzývá řidiče k opatrnosti. Nejvíce ohrožené jsou vozy značek Toyota, Honda, Nissan, BMW, Škoda, ale i další. Airbagy Takata byly instalovány do desítek modelů v letech 2002 až 2018. Jen u Toyoty se v Česku problém dotýká více než 92 tisíc aut, přičemž zhruba 14 tisíc z nich stále čeká na výměnu vadného airbagu. </p><p>U Škody jde o téměř tři tisíce vozů, u BMW přes osm tisíc. Podobná situace je i u Hondy a Nissanu, kde svolávací akce běží už několik let, ale stále nejsou všechny vozy opraveny. Problém je zákeřný v tom, že se týká i relativně mladých aut a riziko roste s věkem a vystavením vysoké vlhkosti či teplotám. S každým dalším rokem se zvyšuje pravděpodobnost, že při nehodě airbag selže a místo ochrany způsobí tragédii. </p><p>Evropský portál Safety Gate opakovaně vydává varování a automobilky pravidelně svolávají vozy do servisů, kde je výměna zdarma a zabere zhruba hodinu. Bohužel, ne všichni majitelé na svolávací akce reagují. Někteří o riziku vůbec neví, jiní jej podceňují. </p><h3>Ministerstvo přiznalo vážný problém</h3><p>Přitom stačí jednoduchá kontrola, a to pomocí VIN kódu lze na stránkách výrobce nebo přímo u autorizovaného servisu zjistit, zda se problém týká i vašeho auta. Pokud ano, je důležité neotálet a co nejdříve navštívit servis. Ministerstvo dopravy nyní apeluje na všechny řidiče, aby si ověřili stav svého vozu. V některých evropských zemích už došlo k radikálním krokům. </p><p>Například ve Francii nesmí na silnice 1,7 milionu aut, dokud nebude airbag vyměněn. U nás zatím tak přísná opatření neplatí, ale tlak na rychlé řešení roste. Pokud patříte mezi řidiče, kteří vlastní vůz z rizikových let a značek, neberte varování na lehkou váhu. Airbag, který má chránit, se může v jediném okamžiku změnit v hrozbu. A to je riziko, které za to nestojí.</p>