Váš mobilní prohlížeč o vás ví víc než kterýkoli jiný, ale ne všechny jsou stejné. Nová studie odhaluje, které z nich shromažďují nejvíce údajů.
To, že je náš prohlížeč s velkou pravděpodobností aplikací, které sdělujeme nejvíce osobních tajemství, je fakt. Vyhledávání, pochybnosti, umístění, finanční údaje… nekonečné množství dat, která by měla být v bezpečí bez ohledu na rozdíly mezi nimi. Ne všichni však s těmito informacemi zacházejí se stejnou úctou: nová studie společnosti Surfshark zabývající se kybernetickou bezpečností se zaměřila na to, kolik dat shromažďují nejoblíbenější prohlížeče. Výsledky jsou velice zajímavé.
Nejoblíbenější = nejcitlivější
Šampion byl zřejmý. Není jím nikdo jiný než Google Chrome: podle analýzy společnosti není pochyb o tom, že Chrome je prohlížečem, který je nejnáročnější na data. Shromažďuje celkem 20 různých typů dat, což je třikrát více než průměr všech ostatních prohlížečů.

Zdroj: Youtube.com
Nejvíce znepokojující je, že si jako jediný troufá na nejcitlivější kategorie, včetně:
- Finanční informace: shromažďuje platební údaje, čísla karet nebo bankovních účtů.
- Kontakty: jako jediný shromažďuje informace z adresáře telefonu.
- Jako by to nestačilo, shromažďuje také údaje o poloze, historii vyhledávání, historii prohlížení, identifikátory, údaje o používání a další.
Pronásledovatelé
Na druhém místě mezi nejlepšími sběrači je vyhledávač Bing, řešený odděleně od prohlížeče společnosti Microsoft. Bing shromažďuje 12 typů údajů, pozoruhodné je, že jako jediný na seznamu zná naši přesnou polohu, nikoli jen přibližnou.
Zpráva také vyzdvihuje prohlížeče Opera, Edge a Pi Browser, a to kvůli praktikám, jako je shromažďování údajů používaných pro reklamu třetích stran nebo sledování uživatelů.
Zlatá střední cesta
Naštěstí existují i další, které nacházejí dokonalou rovnováhu mezi funkčností a soukromím. Studie řadí Firefox (devět typů shromažďovaných údajů) a DuckDuckGo (s osmi) do střední kategorie. Oba se vyhýbají shromažďování vysoce citlivých informací, takže jsou to právě oni, kdo nabízí solidní prohlížení bez tak vysoké daně za ochranu soukromí.
Strážci soukromí
Na opačném konci spektra zpráva korunuje dva jasné vítěze pro uživatele, kteří si nejvíce uvědomují, že jim jde o ochranu dat. Na jedné straně stojí Brave, který vyniká svým minimalismem a shromažďuje pouze dva typy necitlivých údajů (identifikátory a údaje o používání). Na straně druhé Tor Browser, absolutní šampion, který se od ostatních odlišuje tím, že neshromažďuje absolutně žádná uživatelská data a na Android přišel před lety.
Paradox
Jednou ze zajímavostí studie je závěr, ke kterému tým Surfshark dospěl: nejpopulárnější prohlížeče (které tvoří 90 % mobilního trhu) jsou zároveň těmi, které shromažďují nejvíce dat. Znamená to, že existuje nesoulad mezi rostoucím zájmem o soukromí a nástroji, které každodenně používáme? Může to tak být.