Zatímco společnosti BYD a Tesla zkoumají potenciál vozidel na vodíkový pohon, je to společnost Hyperion, která se svým modelem Hyperion XP-1 učinila významný krok vpřed.
Toto kupé s vodíkovými palivovými články o výkonu 2 038 koní se může pochlubit působivým dojezdem 1 600 km. Jednou z nejpozoruhodnějších vlastností tohoto hyperautomobilu je doba jeho tankování, která trvá pouhých 3-5 minut. Model Hyperion XP-1, který byl původně představen v roce 2020, se zatím nezačal vyrábět v plném rozsahu, ale jeho příslib ve sféře vodíkových a elektrických vozidel je nepopiratelný.
Hyperion XP-1: Průkopník vodíkové technologie
Hyperion XP-1 není jen hyperautomobil; je to výpověď o budoucnosti vodíku v automobilovém průmyslu. Díky využití vodíkových palivových článků vyrábí XP-1 elektřinu podle potřeby a pohání čtyři elektromotory. Tento inovativní přístup jej odlišuje od bateriových elektromobilů (BEV) vyráběných společnostmi jako Tesla a BYD.
S výkonem přes 2 038 koní zrychlí XP-1 z 0 na 100 km/h za pouhých 2,25 sekundy, což dokazuje, že vodíková technologie neohrožuje výkon. Výkonnost vozidla dále zvyšuje rychlý proces doplňování paliva a působivý dojezd. Vodík je uložen ve třech nádržích z uhlíkových vláken, které zajišťují dojezd 1 600 km, a doplňování paliva je výrazně rychlejší než dobíjení BEV.
Podle Angela Kafantarise, generálního ředitele společnosti Hyperion, je cílem společnosti vyrábět automobily, které vyprávějí příběhy, a model XP-1 vypráví příběh o čistší a udržitelnější budoucnosti mobility.
Inženýrský skvost
Model XP-1 je důkazem inženýrské dokonalosti, neboť do tradičního uspořádání palivových článků začleňuje energetické systémy superkondenzátorů vyvinuté NASA. Tato inženýrská dovednost zajišťuje, že hyperautomobil zůstává lehký, což zvyšuje jeho výkon a účinnost.
Elektrické pohonné ústrojí modelu XP-1 pracuje tiše a produkuje nulové emise. Jeho futuristický design zahrnuje solární panely na pohyblivých aerodynamických křídlech a panely pohlcující vodu, které zvyšují produkci vodíku.
Hyperion posouvá hranice technologie za hranice tradičních struktur lithiových nebo lopatkových baterií a zkoumá vodíkové palivo jako zdroj energie pro vysoce výkonná vozidla budoucnosti.
Výzvy, kterým čelí vodíková vozidla
Navzdory slibným výsledkům XP-1 čelí vozidla na vodíkový pohon významným výzvám. Zatímco Toyota Mirai byla kdysi oslavována jako vozidlo, které změní pravidla hry, její prodeje byly zklamáním. Automobilky jako Porsche a Toyota pokračují ve zkoumání vodíkových technologií, ale jiné, například Ferrari, od svých vodíkových ambicí upustily.

Zdroj: Youtube.com
Ve vodíkovém odvětví je stále mnoho překážek, které je třeba překonat. Vozidlo Hyperion na vodíkový pohon by však mohlo inspirovat soukromé investice a ukázat potenciál vodíkové technologie.
Budoucnost mobility na vodíkový pohon
Ačkoli společnost Hyperion původně plánovala vyrobit 300 kusů, plná výroba zatím nebyla zahájena. K dispozici jsou některé prototypy, které však mají spíše bateriové a elektrické uspořádání než vodíkový pohon. Tyto prototypy nabízejí pohled na možnou budoucnost vodíkového pohonu.