Jestli něco na mnichovském autosalonu IAA uvidíme, pak to budou vozy SUV. Je to logické, vezmeme-li v úvahu význam tohoto typu vozidel na trhu, ale novinka vychází z motorizace. Velký evropský autosalon se stal přehlídkovým molem pro elektromobily budoucnosti a značky jako Volkswagen, Mercedes nebo Leapmotor jsou toho příkladem. Existuje však jedna značka, která nechce pouze představit další elektromobil: chce nově definovat způsob nabíjení automobilů díky indukčnímu nabíjení.
Od zítřka až do 14. září bude Porsche opět vystavovat svůj nový model Porsche Cayenne Electric a je zajímavé, že v tiskové zprávě společnosti jsou podrobně popsány pouze dvě vlastnosti: „Elektricky fosforescenční“ lak a něco, co společnost nazvala „Porsche Wireless Charge“. Jak název napovídá, jedná se o bezdrátovou nabíjecí platformu, podobně jako MagSafe, ale pro automobil. Se všemi dobrými i špatnými vlastnostmi, které k tomu patří.
Porsche Wireless Charge
V první řadě je na místě uvést, bezdrátové nabíjení automobilů není nic nového. BMW svůj systém představilo před několika lety pro BMW 530e, v roce 2011 jsme již zmínili, že německá společnost tuto technologii vyvíjí společně se Siemensem a svá řešení začaly vyrábět i značky třetích stran.
V podstatě se jedná o plošiny, které umístíme na zem a na které zaparkujeme automobil. Podle toho, kde je umístěna indukční cívka, která přenáší energii z nabíječky do baterie vozu, stačí, abychom cívku srovnali s nabíječkou, a vůz se začne nabíjet. Pro orientaci vám informace o umístění plošiny poskytne obrazovka infotainmentu.
Novinkou je výkon. Zatímco BMW používalo systém s nabíjecím výkonem až 3,2 kW, Porsche nyní tvrdí, že jako první na trh uvede nabíjecí systém o výkonu 11 kW. „Indukční nabíjení se uplatňuje u chytrých telefonů nebo elektrických zubních kartáčků,“ uvádí společnost. A způsob, jakým jejich systém funguje, je doslova stejný jako u mobilních telefonů, které používáme každý den, ale ve velkém.
Podlahová deska nemusí být připojena k nástěnné skříňce nebo řídicí jednotce a má vysílací cívku, která přenáší energii prostřednictvím magnetického pole do přijímací cívky automobilu. Činí tak prostřednictvím vzduchu a právě cívka vozidla tuto energii přeměňuje na stejnosměrný proud, který lze následně ukládat do baterií. Tato cívka je umístěna mezi předními koly a je údajně chráněna před kameny a atmosférickými vlivy.
Má značné rozměry 1,17 metru na délku, 78 centimetrů na šířku a šest centimetrů na výšku a značka tvrdí, že jej lze zapojit do garáže – samozřejmě – i do venkovního prostoru. Váží 50 kilogramů a Cayenne Electric bude prvním modelem „volitelně dostupným s předinstalovanou funkcí Porsche Wireless Charge a štítkem Porsche Wireless“.
Zajímavým detailem je, že deska má detektor pohybu a automaticky přeruší nabíjení, pokud se mezi vozidlo a destičku dostane živá bytost.
Nabíjení automobilu ve stylu smartphonu má své nevýhody
Na stole musí být jedna důležitá otázka. Pokud máte mobilní telefon s bezdrátovým nabíjením, jistě jste si všimli, že se při nabíjení zahřívá mnohem více než při nabíjení kabelem a bezdrátové nabíjení je obecně méně výkonné. Je to proto, že zatímco kabelové nabíjení dosahuje velmi vysoké účinnosti přenosu energie, bezdrátové nabíjení nikoli.
Při něm dochází ke ztrátě energie ve formě tepla, a právě to brání dosažení tak vysokého výkonu, zahřívá telefon a navíc potřebuje ke svému provozu více energie. Aby se tato ztráta energie minimalizovala, když se Cayenne nabíjí, automaticky se sníží jeho profil tak, aby byl co nejblíže desce. Porsche tvrdí, že účinnost přenosu je až 90 %, takže pouze 10 % se ztrácí ve formě tepla. Toto teplo by mimochodem nemělo mít přímý vliv na baterii, protože nabíjecí cívka není tak blízko baterií jako v mobilu.

Zdroj: Youtube.com
I když je toto „ale“ na stole, je jasné, že systémy bezdrátového nabíjení nabízejí zisk pohodlí. V domácnostech se s tím již setkáváme u mobilních telefonů a zubních kartáčků, ale v automobilu může být klíčové usnadnění instalace nabíjecího místa v domácnosti. A nejen v domácnosti: představte si velkou profesionální flotilu elektromobilů, které se nabíjejí ve svém prostoru, aniž by bylo nutné instalovat nabíjecí místo pro každý nebo každý další vůz. Dokonce i bezdrátové nabíjecí body na veřejných komunikacích.
Budoucnost bezdrátového nabíjení
Bezdrátové nabíjení elektromobilů by mohlo změnit nejen způsob nabíjení našich automobilů, ale také městskou infrastrukturu. S rozvojem této technologie si lze představit budoucnost, kdy budou ulice a parkoviště vybaveny bezdrátovými nabíjecími systémy, které umožní nabíjení vozidel při parkování nebo dokonce za jízdy. To by mohlo výrazně snížit potřebu klasických dobíjecích stanic a zatraktivnit přechod na elektromobily pro spotřebitele.
Bezdrátové nabíjení by navíc mohlo být integrováno s technologiemi obnovitelných zdrojů energie, jako jsou solární panely, a vytvořit tak udržitelnější a účinnější systém nabíjení. Rozsáhlé zavedení této technologie však bude vyžadovat značné investice a úzkou spolupráci mezi výrobci automobilů, poskytovateli technologií a vládami.
Závěrem lze říci, že ačkoli bezdrátové nabíjení představuje technickou výzvu a výzvu v oblasti účinnosti, jeho potenciál pro revoluci ve způsobu nabíjení vozidel je nepopiratelný. Se společnostmi, jako je Porsche, které stojí v čele, vypadá budoucnost bezdrátového nabíjení slibně a mohla by sehrát klíčovou roli při masovém zavádění elektromobilů.