Jen bez peněz a s trochou nervů navíc, protože zboží mizelo rychleji, než jste stihli říct „Levi’s“. Dnes se tomu můžeme smát, ale Instagram, Pinterest a druhý život vintage obchodů dokazují jedno: po těchto produktech se opět šílí. Nostalgie má sílu a retro móda se vrací ve velkém. Pojďme se podívat, které kousky z Tuzexu dnes budí absolutní vášeň.
Rifle: tuzexový svatý grál
Rifle byly víc než jen kalhoty. V 80. letech to byl symbol svobody, rebélie a lehce drzého stylu. Kdo měl „rifle“, měl instantní cool faktor. Byly drahé a těžko se sháněly. Přesto každý snil o tom, že je jednou bude vlastnit.
Dnes je situace podobná, jen s moderním twistem. Vintage Levi’s, Wrangler nebo Lee se prodávají za tisíce korun. A „mom jeans“ jsou totálně zpátky na výsluní street stylu. Takže když příště někdo v metru nosí rifle, můžete si být jistí, že to není jen náhoda. Je to comeback klasiky.
Tenisky Adidas OG, Puma a spol.
Tuzex byl doslova jedinou branou k ikonickým „třem pruhům“ od Adidasu nebo elegantní retro Puma. Tyhle boty nebyly jen o módě. Byly o statusu. Kdo je měl, nebyl jen frajer, ale i malý kapitalista s duší rebela.
A teď se podívejte kolem sebe: Adidas i Puma recyklují své archivní modely, od Campus přes Gazelle až po legendární Samba. Street styl dnes miluje tyhle retro kousky stejně, jako je milovala generace našich rodičů. Jen si teď je kupujeme z e-shopů, nikoli s bony u pokladny.
Trička s logem: od Coca-Coly po Hard Rock Café
V Tuzexu bylo mít tričko s logem Coca-Coly nebo Hard Rock Café jako mít pas do západního světa. Bylo to exotické, cool a zároveň trochu snobské. Kdo jel k moři, ten si mohl dovolit takový luxus.
Dnes se logománie vrací s plnou parádou. Retro Coca-Cola merch, vintage Hard Rock trička nebo dokonce Levi’s s původními logy jsou opět trendy. A kdo ví? Možná se brzy objeví i limitované edice, po kterých půjdou všichni sběratelé retro srdcem.
Časopisy a hudební kazety
Bravo, Popcorn, LP desky zahraničních hvězd: Tuzex byl místem, kde se občas dal sehnat hudební poklad. Každý si mohl připadat jako znalec západní kultury. Navzdory tomu, že doma hrál jen Tatraplán.
Dnes vinyl zažívá renesanci, kazety mají své sběratele a skeny retro časopisů jsou dostupné online. Nostalgie funguje dokonale. Každý chce mít kousek minulosti, který připomene dobu, kdy bylo všechno vzácné a luxusní jen proto, že to nebylo běžně dostupné.
Parfémy a kosmetika z „kapitalistického Západu“
V Tuzexu se občas objevil Axe, Old Spice nebo ikonický Chanel No.5. Byly to vůně, které z obyčejného člověka udělaly hned někdejšího gentlemana nebo dámu z velkého světa.
Dnes se retro kosmetika vrací ve velkém. Re-edice legendárních parfémů, ikonické lahvičky a vintage kosmetické kousky jsou žádané víc než kdy dřív. A kdo by odolal vůni, která připomíná mladá léta a kouzlo dob, kdy se za každý kousek platilo… bony?

Elektronika snů: walkmany a digitálky
Sony Walkman nebo digitálky Casio: to byla tehdejší tech elita. Každý chtěl mít hudbu s sebou, a kdo měl digitálky, byl jak na vlastní galaxii.
Dnes jsou retro hodinky Casio must-have, digitálky znovu hrají roli stylového doplňku a Walkmany? Ty si dnes nosíme spíš jako cool vintage dekoraci nebo sběratelský kousek. Jedno je jisté: technologie s příběhem nikdy nevyjde z módy.
Věci s příběhem se nikdy neztratí
Co tehdy bylo symbolem luxusu a Západu, je dnes stylovou záležitostí. Nostalgie má obrovskou sílu. Ať už jde o Rifle, Adidas OG, retro trička nebo Casio hodinky, všechny tyto kousky dokazují jedno: věci s příběhem se nikdy neztratí. Jen si na svůj comeback musí pár dekád počkat.
Zdroje článku: tresbohemes.com, expats.cz, praguemorning.cz, progetto.cz, nespechej.cz