Jak se dívka vlastně Kumárí stane? Jedná se rituál s velmi přísným výběrovým řízením. Dívky musejí pocházet z komunity Newar, konkrétně z kasty Šákjů, kteří se považují za potomky samotného Buddhy, a nesmějí mít ani jednu jizvu. Musejí mít všechny zuby, pravidelné a bez mezer a splňovat přesně 32 znaků dokonalosti, popsaných v posvátných textech. Ale samozřejmě že nestačí jen tyto fyzické znaky. Během tohoto rituálu jsou uzavřeny do temné místnosti, kterou naplňuje bubnování, temné masky démonů a různých krvavých obětin. Tento rituál má ukázat, která z dívek je klidná a nebojí se. Právě tato dívka je pak zvolena za převtělení živoucí bohyně Taleju, nebo jinak známá jako nepálská manifestace bohyně Durgy.
Poženání, nebo neštěstí Možná se zdá, že být zrozením bohyně musí být úžasné, ale ve skutečnosti to změní vybrané dívce celý život. Musí opustit rodinu, školu i zájmy a koníčky, které dosud měla. Přijde tak doslova o všechny radosti. Za zdmi starobylého chrámu Kumárí Ghár na náměstí Durbar v Káthmándú sice budou chránit její bezpečí a také rituální čistotu, ale Kumárí od té chvíle, kdy je zvolena, nesmí krvácet, nesmí se dotknout země a nesmí projevit jakoukoliv slabost. Mezi její denní aktivity patří jen rituály, přijímání oddaných a účast na významných náboženských událostech, jako je Indra Jatra, kdy ji na zdobeném trůnu nesou ulicemi města a lidí k ní přicházejí s prosbou o požehnání. Jinak je zcela odříznuta od okolí.
Foto: canva.com/jitucha Foto: canva.com/Doctor_J Z bohyně znovu obyčejnou dívkou Několik let tak bohyně zná pouze zdi chrámu. Většinou v momentě, kdy se u ní objeví první menstruace, tak její role končí a ona se stává znovu obyčejnou dívkou. Přechod z uctívané bytosti v obyčejnou, školou povinnou dívku je poměrně náročný. To samé při znovu se začleňování do společnosti. Kromě toho se věří, že bývalé Kumárí přinášejí smůlu budoucím manželům a mají problémy se vdát. Mnoho z těchto bývalých bohyň tak bojuje proti těmto pověrám a snaží se o osvětu.
https://www.youtube.com/watch?v=A7gLC4l5Nmo&t=5s
Třetí oko Kumárí, spojení s Taleju a ostatní Kumárí Proč má Kumárí na čele nakreslené třetí oko? Jako symbol božské moudrosti a duchovní vševědoucnosti. Vyjadřuje schopnost Kumari vidět za hranice běžného světa a chránit ostatní před zlými silami. Jedná se také o symbol jejího spojení právě s bohyní Taleju, ochránkyní královské moci a patronkou dynastií.
Jak jsem již zmínila, právě Royal Kumari (česky Královská Kumárí) je tou nejznámější Kumárí v Nepálu. Kumárí ale existuje více a žijí i v dalších městech, jako je Patan, Bhaktapur, Sankhu a Bungamati. Jejich výběr se může lehce lišit, ale jejich význam zůstává pořád stejný. Lidé se k nim obracejí s prosbou o požehnání a věří, že její pohled jim přinese štěstí, zdraví a ochranu. Tyto ostatní Kumárí však oproti té královské nejsou až tolik v centru pozornosti.
Pokrokový Nepál debatuje Tato tradice ukazuje, že Nepál je stále stát s hluboce zakořeněným smyslem pro historii, kde se prolíná minulost a historie s přítomností, víra s mýty a hinduismus s buddhismem. V dnešní době už se vedou debaty, v nichž se problémy, spojené s navrácením do obyčejného života, řeší. Došlo totiž k vyslovení obav, že současná situace živoucích bohyní ohrožuje jejich práva coby dětí, a to konkrétně jejich právo na vzdělání, sociální interakci a normální výchovu.
Ačkoliv se obecně věří, že být Kumárí pomohlo spoustě dívkám k lepším životním podmínkám, lepšímu vzdělání a nebo lepším pracovním pozicím, jejich znovu začleňování bylo velmi složité, protože historicky měly minimální přístup ke vzdělání a jejich sociální kontakt byl omezen na minimum. Díky tomu se tak obecně většina z nich už nikdy nedokázala plně přizpůsobit.
V současnosti se podařilo reformátorům dosáhnout toho, aby současné Kumárí mohly navštěvovat školu a nebo mít alespoň soukromé učitele, kteří jim pomohou udržet s vrstevníky alespoň v této rovině krok. Aktuální Royal Kumari of Kathmandu je Trishna Shakya, zvolena v roce 2017.
Zdroj: hikingbees , medium , kathmandupost , himalayandream