Jednání s lidmi může být náročné. Platí to pro živou konverzaci, stejně jako pro sociální sítě. Člověk se může urazit velmi snadno a někdy k tomu ani nemusí mít důvod. Stačí jen špatně pochopit slova míněná na jeho adresu, nebo se v horším případě dostat do konfliktu s manipulativním člověkem, který trpí duševními potížemi. My známe 5 jednoduchých triků, jak se nenechat urazit.
K sociálním sítím přistupujte s rezervou. Jejich součástí totiž mohou být uměle vytvořené profily, které cílí na negativní a kontroverzní směřování diskuze a často využívají urážky.
Kdy může dojít k nezvládnuté komunikaci Možností, jak může konverzace sklouznout k nepříjemnému vyústění, je celá řada. Situace se může snadno zvrtnout, aniž by to diskutující třeba sami chtěli. Velká část konfliktů vzniká zbytečně a pramení především z nepochopení toho, co druhý člověk řekl nebo si myslel. Pak se dostavuje silná emoční reakce, na základě které vznikne konflikt a dále ho živí.
Příklady, kdy může vzniknout konflikt:
Čtěte také : Nejnebezpečnější potravina na světě si ročně vyžádá 200 obětí, jí ji půl miliardy lidí
Když si člověk vezme slova příliš osobně: někdo naráží na vzhled, rodinu, pracovní výkon, politické smýšlení, což se může stát kdykoliv a nemusí jít o cílenou urážku. Při psané komunikaci: úskalím komunikace přes textové zprávy, jsou jednoduché věty, ze kterých není poznat tón diskutujícího. A obzvlášť v současné době, kdy se za každou větou používá smajlík, může pár slov nadělat velkou paseku. Během cílené a opakované manipulace: zejména u lidí s narcistickými sklony a hraniční poruchou osobnosti může jít o úmyslně posunuté hranice v komunikaci, která má za cíl druhého člověka vyprovokovat a buď jej zdiskreditovat, nebo v něm vyvolat pocit viny. Při únavě a stresu: člověk se špatně vyspí, je pod tlakem, nedaří se mu základní věci, to vše jsou stavidla popudlivosti i u jednotlivce, který problém s komunikací nikdy neměl. Při neočekávané situaci: někdy se stává, že musíme nutně reagovat na chování okolí, které se nám nelíbí a ještě k tomu se opakuje, což je typické u řidičů, ale i ve veřejném prostoru. Urazit nás mohou rodinní příslušníci, přátelé, kolegové v práci, ale i lidé na ulici. Zdroj: Shutterstock 5 tipů, jak se nenechat urazit Zaměřme se na situace, kdy nás chce někdo cíleně vyprovokovat a urazit. Díky následujícím tipům vytáhnete z rukávu trumfující karty, po kterých si dotyčný uvědomí, že mu s vámi pšenka nepokvete a dá vám pokoj. Možná i jednou provždy.
Nejlepší obrana je humor nebo ignorace Velká část psychologů radí, že nejlepším řešením pro urážku je zapojit humor, ale i ignoraci. Když dotyčnému ukážete, že jeho urážky chápete jako neotřelý smysl pro humor, zůstanete neprůstřelní. Ovšem všechno má své meze. Pokud je člověk, který vás chce urazit, podrážděný a vy využijete humor v nesprávnou chvíli, podobně jako ignoraci, může to pro něj být důvod k vytvoření konfliktu.
Vytáhněte červenou vlajku V angličtině se této metodě říká: „Hey, flag on the play.“ Znamená to, že pokud se vám nelíbí řeči druhé osoby, jednoduše proneste větu, která nastaví jasné hranice. Například něco ve stylu: „Tohle už je trochu přes čáru,“ „Tohle znělo trochu osobně.“ Tím dáte zcela jasně najevo, že se musí dotyčný krotit, jinak si v další části konverzace ponese nějaké následky. Osoba tak bude vědět, že i vy umíte změnit pravidla hry a v takovou chvíli na to máte právo.
Donuťte dotyčného věc zopakovat nebo ho zaskočte otázkou Tato metoda vyžaduje dobrou sebekontrolu a určitý cit pro herectví. Cílem totiž není to, abyste si vytvořili důvod pro váš vlastní výpad nebo nepřiměřenou reakci. Dotyčný si musí uvědomit, že řekl něco, co se druhému člověku nelíbí, a to tím způsobem, že svá slova bude muset neplánovaně zopakovat, nebo se postaráte o úplné otočení situace.
Čtěte také : Tato vajíčka v Lidlu ani Kauflandu v září nekoupíte. Američané si nechápavě klepou na čelo
Využít lze fráze:
„Řekni to prosím ještě jednou, asi jsem ti špatně rozuměl, nebo jsem si to špatně vyložil…“ „Díky, ale nepřijímám nevyžádanou zpětnou vazbu.“ „Cítíš se dobře?“ „Jsi v pohodě, nebo se něco děje?“ Staňte se nezajímavým Říká se tomu „Gray rock,“ tedy šedý kámen. Zbavte se jakýchkoliv emocí. I zde je nutné určité herectví, respektive se naučte hrát bezemocionální šedou a nudnou bytost, po které se slova druhé osoby jen svezou. Přestane o vás mít zájem. Tato technika platí především proti narcistům.
Staňte se emočním balvanem a manipulátor o vás ztratí zájem. Zdroj: Shutterstock Nastavte hranice jednoduchými větami Někdy je lepší diskuzi nerozvádět. I u této formy je nutná sebekontrola a umění nenechat se vyprovokovat za žádnou cenu. Když se vám způsob komunikace nelíbí, volte velmi krátké odpovědi typu: „Díky za názor,“ nebo: „Dobře, rozumím.“ Díky tomu se nenecháte vozit na vlně, kterou pro vás druhá osoba připravila. Zůstaňte nohama pevně na břehu. Tato rada se může hodit i pro komunikaci s manipulativním člověkem. Vaše odpověď je totiž příliš krátká a příliš neurčitá. Připravte se ale na to, že manipulativní člověk se těmito frázemi nenechá odbýt.
Pár dalších tipů Na závěr vám dáme radu ohledně komunikace přes sociální sítě, textové zprávy a jak se bránit proti manipulativním lidem.
Pokud v SMS , messengeru nebo jiné aplikaci nechápete odpověď dotyčného , případně vám přijde, že jeho reakce nebyla ta, kterou jste očekávali, nebojte se zeptat , jak zprávu myslel. Není nic horšího, než si dělat předběžné závěry ve vlastní hlavě. Zkuste se také oprostit od toho, že vám na zprávu někdo neodepíše hned .
V případě diskuzí na sociálních sítích se nenechte strhnout. Není to snadné, obzvláště, když se nějaké téma ubírá směrem, který vás nemile překvapuje a máte extrémní potřebu se proti tomu vymezit. Sociální sítě pracují s emocemi a anonymitou. V podstatě se tím jejich algoritmy živí. Nehledě na to, že existuje ohromné množství umělých profilů (tzv. boti), které mají především u politických témat za úkol negativně rozdmýchat diskusi , nabalit na sebe reakce a sociální bublinu podobně smýšlejících uživatelů. Je to jen jednoduchá matematika.
Poslední tip se týká narcistů a osob s jinou hraniční poruchou . Jde o duševní nemoci, které se nejčastěji projeví kvůli prožitému a neléčenému traumatu z dětství a dospívání . Můžeme vám vypsat několik stránek tipů, jak s takovým člověkem jednat, ale vždy je lepší se poradit s odborníkem , pokud máte například někoho takového v rodině. I psychologové a terapeuti přiznávají, že sami mají problém s takovými pacienty komunikovat , natož osoba, která není odborně proškolená. Základem je, abyste nikdy nepřebírali zodpovědnost za emoce manipulátora. Také nedávejte najevo vlastní emoce a pokud hrozí, že situaci emočně nezvládnete, jednoduše konverzaci ukončete s tím, že se o něčem nechcete bavit nebo je vám to nepříjemné.
Zdroje: psychologytoday , idnes , forbes , vogue