Velké prémiové sedany byly tlačeny směrem k pokročilé elektrifikaci, kdy se rozšířily plug-in hybridy a čistě elektrické vozy. Tento posun není jen reakcí na předpisy, ale také na změnu preferencí spotřebitelů směrem k udržitelnějším možnostem. Volba elektromobilu je dnes logickou volbou a Audi A6 Avant e-tron je dokonalým příkladem proč.
Lepší po všech stránkách
Když nasednete do německého sedanu, očekáváte, že budete hltat kilometry v maximálním pohodlí. S Audi A6 Avant e-tron to nejen dokážete, ale také to zvládnete lépe než s jakýmkoli spalovacím motorem.
Nebudu se pouštět do debaty o tom, zda raději „cítíte“ řadový šestiválec, nebo slyšíte řev motoru. To je čistě sentimentální a iracionální. A já jsem první, kdo si užívá manuální převodovku nebo se soustředí čistě na řízení.
Elektromobil kvalit Audi A6 Avant e-tron však tu čistě racionální část vylepšuje. Pro začátek, neslyšíte žádný hluk. Vůz působivě hladce klouže a zejména na dálnici je mimořádně pohodlný. Bez použití jakékoli trakce je radost řídit vůz lehkými doteky plynového pedálu, protože udržuje dobré tempo téměř bez ztráty rychlosti.

Zdroj: Youtube.com
Zásluhu na tom má motor vzadu, který v této verzi Performance dosahuje výkonu 381 koní. Jeho pohon zadních kol umožňuje lehkou přední nápravu a dynamičtější průjezd zatáčkami.
Velká část tajemství spočívá v platformě PPE, která je evolucí specifické platformy koncernu Volkswagen pro jeho elektrické supersporty Porsche Taycan a Audi e-tron GT. V rámci přechodu k budoucí platformě SSP, která bude více modulární a pojme větší počet vozidel, byla platforma PPE vyvinuta společně společnostmi Audi a Porsche.
Výsledek byl velkolepý. U vozů Porsche Macan, Audi Q6 e-tron a nyní Audi A6 Avant e-tron jsme dospěli ke stejnému závěru: jsou to lepší auta než spalovací motory. Alespoň z čistě racionálního hlediska.
Zážitek z jízdy
Cestování v tomto voze je radost. Nejen díky jeho jízdním vlastnostem, ale také díky vynikajícímu adaptivnímu tempomatu. Rychle rozpoznává boční čáry, při akceleraci se pohybuje plynule, přesně projíždí ostré zatáčky a neovlivní ho ani prudké brzdění nebo podřazování, když mu cestu zkříží auto.
Velkou nevýhodou je jeho udržování v jízdním pruhu, které se standardně aktivuje při každém zapnutí vozu. Když si myslí, že jsme vybočili ze svého prostoru, ztuhne volant a přilepí vůz na čáru, jako by to bylo autíčko Scalextric. Abyste se z tohoto „přivázání“ k čáře dostali, musíte silně zatlačit, což může mít za následek trhavý pohyb. Řešení: Vypněte ji pokaždé, když nasednete do auta.
Dynamicky se Audi A6 Avant e-tron pohybuje s lehkostí i na vedlejších silnicích, a to i přes svou délku 4,92 m a hmotnost 2 260 kg. Kila jsou cítit, ale ovládání karoserie a kontrola náklonů jsou velmi dobré, alespoň s testovaným vzduchovým odpružením, vždy s velmi neutrálními reakcemi.
Tyto dobré vlastnosti se přenášejí i do interiéru. Cestování a zdolávání kilometrů je velmi příjemné, protože vše kolem k tomu přímo vybízí. Náš vůz byl vybaven sedadly v paketu S-Line, i když jejich odvětrávání by mohlo být lepší.
Materiály jsou dobře zvolené a velmi dobře zpracované. V novém elektrickém sedanu Audi však téměř zmizela fyzická tlačítka. Omezují se na ovladač hlasitosti, ale i výstražné tlačítko funguje s haptickou zpětnou vazbou.
Podobně je uspořádán i volant. Tlačítka lze ovládat pohyby prstů nebo stisknutím podložky s tlačítky. Nezaznamenali jsme jediný fantomový dotyk, a to ani při manévrování. V tomto ohledu je to pro Audi dobře.
Informace jsou rozděleny mezi dva displeje. Přístrojová deska (11,9 palce) má jen dva displeje, ale můžete si pohrát s prostorem mezi dvěma bočními voliči, které poskytují všechny očekávané informace. Ten vlevo s údaji o jízdě a ten vpravo s navigací nebo ovládáním mobilního telefonu pro volání či výběr skladby.
Informační a zábavní systém (14,5 palce) reaguje mimořádně rychle. Obrazovka je velmi kvalitní a rozlišení je velmi dobré. Reaguje rychle a menu se snadno ovládá. Klíčový je přitom dotykový panel pro klimatizaci umístěný ve spodní části. Po každém dotyku následuje jemné „cvaknutí“, které napodobuje zvuk fyzického knoflíku, který je velmi citlivý.
Problémem je, že za jízdy je ovládání vždy složitější a obrazovka je tak velká, že volant zastínil tlačítko recirkulace vzduchu, takže bylo obtížné najít akci za jízdy poprvé. To jsou drobné detaily, které ukazují důsledky přenesení fyzického ovládání do digitálního prostředí.
Audi klade důraz na detail
Další dva detaily, které jsou dobrým nápadem, ale nejsou dobře provedeny, jsou digitální zrcátka a třetí obrazovka pro řidiče. V prvním případě proto, že pocitu hloubky, který zrcátko poskytuje, kamery nedosahují. Také v případě parkování není rekreace dobrá a vyvolává pocit, že je zde méně místa, než ve skutečnosti je. Až do té míry, že jsem ve velmi stísněných prostorech parkoval tak, že jsem staromódně vystrčil hlavu z okna.
Zajímavý je displej spolujezdce (10,9 palce). Umožňuje připojení druhého mobilního telefonu nebo náhlavní soupravy a lze na něj stahovat streamovací aplikace. Náš přístroj však měl problém s přehříváním obrazovky, což po delším používání znepříjemňovalo její používání. Za normálních podmínek může být zajímavý, pokud například nabíjíme.
Dojezdové schopnosti vozu
Nabíjení však bude krátké. Pokud se Audi A6 Avant e-tron vyrovná nejlepším spalovacím sedanům, je to proto, že díky dobíjení a době mezi jednotlivými dobíjeními můžete bez mrknutí oka hltat kilometry.
Baterie má kapacitu 100 kWh brutto (94,6 kWh využitelných) a pracuje na bázi 800voltové technologie. To znamená, že za optimálních podmínek dokáže vůz nabíjet výkonem 270 kW. Audi slibuje, že s tímto nabíjecím výkonem se baterie nabije z 10 na 80 % za pouhých 18 minut. Jeho spotřeba na naší běžné cestě byla přesně 19 kWh/100 km. S tím se můžeme zaručeně přiblížit k 500 kilometrům na dálnici. Při této zastávce si můžeme být jisti, že do další zastávky za něco málo přes čtvrt hodiny budeme mít v kapse opět zhruba 400 kilometrů.
Zdá se logické, že při cestě dlouhé 600-700 kilometrů si můžeme dovolit zastavit na 18 minut, abychom vůz nabili. Vlastně se mi zdá, že je to vhodné, ať už jedeme spalovacím autem, nebo elektromobilem.
Závěrečné hodnocení
Audi A6 Avant e-tron je vůz, který se dokonale vyrovná nejen nejlepším rodinným sedanům pro pohodlné cestování. Rozhodně je překonává.

Zdroj: Youtube.com
Protože když se nahromadí stovky kilometrů, potěšení z jízdy bez vibrací a hluku se projeví ještě více. Především je to patrné na tom, že do cíle dorazíte mnohem odpočatější. A ano, i já mám rád velký spalovací motor, ale pokud jde o komfort, Audi už s tímto vozem přišlo s nabídkou, která překonává jeho nejlepší motory.
V interiéru je třeba vypilovat některé detaily, jako je vyhřívání vnitřní obrazovky nebo (opět) absence fyzických ovládacích prvků. Audi A6 Avant e-tron je však nabídkou, která si získá ty, kteří dosud váhali, za co utratit své peníze.
A je to hodně peněz, ale s kapacitou nabíjení tohoto Audi a gigantickou baterií, jakou má, mě nenapadá žádný důvod, proč nedat přednost elektrické jednotce před spalovací.