Mezi způsoby, jak si zaručeně nechat zkazit dovolenou, stojí to, co se přihodilo podnikateli Radku Libovickému, poměrně dosti vysoko. „Bylo 22. srpna, byl jsem na dovolené a volá mi účetní, jestli vím, že nám na účet vůbec nechodí peníze z karet, z platebního terminálu. A tím to začalo,“ vzpomíná.
Celkem čtyři roky používala firma LiRa, zabývající se maloobchodním prodejem střeliva, zbraní a doplňků k nim, ve svém obchodu terminály pro platby kartami bez jakýchkoli komplikací a zádrhelů. Až do 18. července tohoto roku.
Ten den – jak zjistil až o více než měsíc později – majiteli Radku Libovickému přišel email z dosud neznámé adresy, s odesílatelem „support-odd“, který jeho pracovní emailová schránka vyhodnotila jako spam.
Zpráva přišla z Belgie od společnosti Worldline, nebyla nikým podepsaná a v angličtině sdělovala zhruba to, že „pokračování smlouvy by mohlo být škodlivé pro pověst společnosti“ a že poskytování služeb platebního terminálu okamžitě končí.
Mail oznamující okamžité ukončení provozu platebních terminálů
[caption id="attachment_142005" align="alignnone" width="627"]
Nikým nepodepsaný mail od společnosti Worldline oznamující okamžité ukončení služby. Faksimile: HlídacíPes.org[/caption]
Nic z toho ale Libovický ještě netušil. Zprávu ve spamu prostě neřešil. Další více než měsíc navíc terminály fungovaly jako obvykle. Peníze od zákazníků odcházely, jenže se hromadily na účtu poskytovatele, společnosti Worldline, a k právoplatnému majiteli už nedoputovaly. Celkem se takto nakupilo 780 tisíc korun.
Haló, je tam někdo?
Společnost Worldline je zavedenou evropskou značkou v oblasti bezhotovostních plateb, jako platební instituce je registrovaná v Belgii a je obchodována na burze v Paříži.
„Celý případ nám ukázal, jak jednostranně a bezohledně se mohou některé finanční instituce zachovat vůči podnikatelům. Je to varováním nejen pro nás, ale i pro další firmy, které se mohou ocitnout ve stejné situaci.“
To, že se děje něco neobvyklého, zjistil Libovický až 22. srpna, kdy jej na problém upozornil účetní. „Máme smlouvu s poskytovatelem KB SmartPay (jde o značku obchodní aliance Komerční banky a belgické společnosti Worldline, pozn. red.), volal jsem na jejich zákaznickou linku, kde ale nic nevěděli, že prý to zjistí a zavolají mi zpět,“ vypráví.
Další anabázi je nutné popsat telegraficky, byť vše bylo spíše nekonečně dlouhé a bez náznaku řešení na obzoru: Libovický po dva týdny každý den marně volal na zákaznickou linku, protože jiný kontakt na KB SmartPay (s reklamním podtitulem „Platby bez komplikací“) není dostupný.
Psal i řadu emailů, ovšem odpověď žádná. Bez reakce zůstala i zpráva zaslaná datovou schránkou s varováním, že vše bude předáno Finančnímu arbitrovi, ČNB a samozřejmě právníkům.
„Zabralo až to, když jsem ten poslední dopis přeložil do angličtiny a poslal do Belgie na Worldline, na adresu, odkud nám původní zpráva přišla, plus na jediný kontakt, který je tam k nalezení, na tiskovou mluvčí,“ shrnuje Libovický.
[caption id="attachment_142009" align="alignleft" width="405"]
Ze sortimentu pražské prodejny firmy LiRa IS s.r.o. Foto: Robert Břešťan / HlídacíPes.org[/caption]
Až pak přišla odpověď – mimochodem opět spadla do spamu – že finanční prostředky budou uvolněny. A tak se také konečně 8. září stalo.
Vypadlé finance musel podnikatel v mezičase nahradit rychlou půjčkou, protože potřeboval zaplatit dodavatelům i zaměstnancům. Právně to prý dále řešit nechce. Silně mu ale vadí přístup české KB SmartPay, s níž měl uzavřenou smlouvu na služby spojené s platebními terminály.
„Smlouvu jsme podepsali s nimi, v češtině a s výpovědní lhůtou dva měsíce. Přesto s námi věc vůbec neřešili a smlouvu nám dodnes oficiálně nevypověděli. Prostě nám to z Belgie vypnuli,“ shrnuje Libovický.
Následně si KB SmartPay jen bez předchozího upozornění poslala do jeho prodejny na Praze 5 kurýra PPL, aby platební terminály odvezl.
Podnikání v oboru prodeje zbraní
V mezičase firma řešila platby od zákazníků prostřednictvím QR kódů, což prý některé odradilo. Od 4. září má LiRa novou smlouvu na platební terminály se společnosti Global Payments.
Radek Libovický si uvědomuje, že podniká v oboru, který je pro řadu bank a finančních institucí stále potenciálně problematický. „Však jsme také museli dokládat naše povolení a licence, daňová přiznání, procházeli jsme i teď u Global Payments kontrolou rizikovosti,“ říká Libovický s tím, že zjistit předmět činnosti firmy (podnikající mimo jiné na internetu pod srozumitelným názvem Prodej-zbraní.cz), je záležitost na pár kliknutí na internetu.
„Asi někomu v Belgii po čtyřech letech došlo, co děláme, a že se jim to nehodí,“ podotýká Libovický.
Faktem je, že na stránkách Worldline lze najít interní kodex z roku 2015, kde se explicitně zakazují služby pro firmy zabývající se prodejem střelných zbraní a munice, včetně maloobchodu.
Naopak ve všeobecných obchodních podmínkách KB SmartPay nic podobného není. V části o ukončení smlouvy ovšem srozumitelně stojí, že okamžité ukončení smlouvy ze strany KB SmartPay je možné jen v případech jako jsou nelegální aktivity.
Navíc Komerční banka si veřejně zakládá mimo jiné na tom, že je jednou z financujících bank společností obranného průmyslu jako je Czechoslovak Group, Colt CZ či Aero Vodochody.
Mluvčí Komerční banky Šárka Nevoralová nejprve po urgenci odpovědi přislíbila, nakonec ale žádná reakce nepřišla. Bez odpovědi zůstaly i otázky, jež HlídacíPes.org odeslal do belgické centrály Worldline tiskové mluvčí Hélène Carlander.
Radek Libovický si uvědomuje, že podniká v oboru, který je pro řadu bank a finančních institucí stále potenciálně problematický.
Otázky bez odpovědí
K tématu se nakonec za skupinu Worldline, respektive za společnost Worldline Czech Republic s.r.o./KB SmartPay, stručně vyjádřil jen jednatel Petr Vaněk.
„Skupina Worldline a její obchodní partneři, včetně společnosti Worldline Czech Republic s.r.o. / KB SmartPay, se zavazují dodržovat platné zákony, předpisy regulačních orgánů, legislativu EU a vlastní interní pravidla. V této souvislosti skupina Worldline pravidelně kontroluje své obchodní partnery, aby ověřila, zda jsou dodržovány všechny smluvní dohody,“ napsal, aniž se vyjádřil ke konkrétním dotazům redakce.
Dodal jen, že „vztahy mezi jednotlivými stranami jsou zakotveny v závazných smluvních dokumentech, v nichž jsou vázány ustanoveními o mlčenlivosti“.
Na žádost, aby alespoň v rámci své odpovědi vyloučil, či potvrdil, zda snad firma LiRa měla jednat v rozporu s „platnými zákony, předpisy regulačních orgánů či legislativou EU“, jak jeho odpověď implicitně naznačuje, už ale také nereagoval.
Otázky, na něž Komerční banka, Worldline ani KB SmartPay neodpověděly:
- Jak časté jsou případy, že mateřská společnost Worldline identifikuje reputační riziko a rozhodne o ukončení smlouvy takto zvenčí?
- Kolik podobných případů se stalo v posledních dvou letech v Česku?
- Firma LiRa prý poskytla při uzavření smlouvy před čtyřmi roky všechny doklady o licencích a předmětu činnosti, včetně prodeje zbraní (ostatně předmět činnosti je snadno dohledatelný z otevřených zdrojů). Proč se problém objevil až po čtyřech letech bezpečného provozu?
- Komerční banka veřejně podporuje financování velkých firem v obranném průmyslu, jako je Colt CZ nebo Aero Vodochody. Proč by měl vadit legální maloobchodní prodej zbraní a střeliva, který je v Česku regulován licencemi?
- Proč nebyl klient informován dříve o možném ukončení služeb ze strany KB SmartPay, s níž uzavřel smlouvu?
- Ve vašich obchodních podmínkách je okamžité ukončení možné jen při nelegálních aktivitách, jinak je výpovědní lhůta dva měsíce. Proč nebyla dvouměsíční výpovědní lhůta dodržena?
- Byly nějaké indicie o nelegální činnosti firmy LiRa?
Beru to jako varování...
„Vadí mi ten způsob jednání, či spíše nejednání. Kdyby prostě využili ty smluvní dva měsíce výpovědní lhůty, neměl bych s tím problém, ale co je tohle za přístup?“ zlobí se Radek Libovický.
[caption id="attachment_142004" align="alignnone" width="474"]
Ze smlouvy mezi firmou LiRa a KB SmartPay. Informace o výpovědní lhůtě. Faksimile: HlídacíPes.org[/caption]
Byť jen náznak podezření, že snad měl konat cokoli nekalého, se jej osobně dotýká. Jak říká, je zvyklý, že je pod důslednější kontrolou finančních institucí. Jak zdůrazňuje, ani ve vztahu ke Komerční bance, respektive KB SmartPay, o předmětu svého podnikání samozřejmě nic netajil.
„Celý případ nám ukázal, jak jednostranně a bezohledně se mohou některé finanční instituce zachovat vůči podnikatelům. Je to varováním nejen pro nás, ale i pro další firmy, které se mohou ocitnout ve stejné situaci,“ konstatuje.