V současné době se široce diskutuje o tom, jak umělá inteligence (AI) mění trh práce, nahrazuje některé profese a v mnoha odvětvích vyvolává nejistotu. Nedávná studie naznačuje, že až 47 % pracovních míst v USA by mohlo být v příštích desetiletích ohroženo automatizací. O čem se však často nemluví, je vznik nových pracovních příležitostí vyplývajících z chyb a omezení AI.
Dnes prozkoumáme výpovědi lidí, kteří našli zdroj příjmů v opravování chyb systémů AI. Někteří z těchto odborníků si dokonce účtují další poplatky za identifikaci příčiny problému, než přistoupí k jeho opravě.
Tento fenomén není nový. Několik společností, které původně propustily zaměstnance kvůli zavedení řešení AI, muselo zaměstnance znovu přijmout, protože technologie nesplnila očekávání nebo požadavky podniku.
AI přináší dodatečné příjmy
„Umělá inteligence mi přináší dodatečné příjmy,“ uvedla Sarah Skiddová pro BBC. Pracuje jako manažerka produktového marketingu a píše pro technologické společnosti a startupy.

Zdroj: Youtube.com
V květnu ji oslovila obsahová agentura s žádostí, aby urychleně zkontrolovala kopii webových stránek vytvořených pomocí generativní umělé inteligence pro klienta z oblasti pohostinství. Umělou inteligenci použili, aby ušetřili peníze, ale způsobila problémy. Svůj vlastní příběh vyprávěla na síti LinkedIn.
Sama Sarah říká, že když si kopii prošla, viděla, že „to byl typ kopie, který obvykle vidíte u kopií s umělou inteligencí: velmi základní; nebyla zajímavá“. Byla požádána, aby to celé přepsala: přepisováním textu strávila asi 20 hodin a účtovala si 100 dolarů za hodinu (2 112 korun za hodinu). Říká, že nemusela dělat drobné změny, ale přepsala celý dokument.
Říká, že se prozatím nebojí umělé inteligence, jako je ChatGPT, protože ta je, co se týče psaní textů, velmi jednoduchá. Zná mnoho spisovatelů, jejichž hlavní náplní práce je nyní korektura textů vytvořených umělou inteligencí. Zároveň však není proti AI a věří, že může být vynikajícím prostředkem: „Můj manžel a syn jsou dyslektici a psaní je pro ně velmi obtížné; cokoli, co někomu pomůže psát, může změnit život,“ říká.
Spisovatelka Sarah Tasliková na síti LinkedIn sdělila Skiddové, že jedna společnost chtěla experimentovat a napsala 50 článků s AI. Najali si ji, aby je zkontrolovala, a trvalo jí celé dva měsíce, než je přepsala. Jiný člověk ve stejném příspěvku komentuje, že ho ve stejný den kontaktovala společnost, aby opravil logo vytvořené touto technologií.
Kód ChatGPT zanechává webové stránky zranitelné vůči hackerům
Sophie Warnerová je spolumajitelkou digitální marketingové agentury Create Designs v Hampshire ve Velké Británii. V posledních šesti až osmi měsících zaznamenala nárůst žádostí o pomoc od klientů, kteří se obrátili na umělou inteligenci kvůli rychlé nápravě, ale narazili na problémy. Říká:
„Dříve nám zákazníci psali, když měli problémy se svými webovými stránkami nebo chtěli implementovat novou funkci. Nyní se obracejí nejprve na ChatGPT.“
Warner říká, že to vedlo k tomu, že zákazníci přidávali na své webové stránky kód navržený společností ChatGPT a výsledek byl problematický: způsobilo to pády webových stránek a zákazníci byli zranitelní vůči hackerům.
Poukazuje na případ jednoho zákazníka, který se místo ruční aktualizace své stránky s událostmi, která by podle ní trvala 15 minut, obrátil na ChatGPT, aby mu poskytl jednodušší pokyny. Chyba je nakonec stála asi 9 000 korun a jejich obchod byl tři dny mimo provoz.
Odbornice navíc podotýká, že často musí problém nejen vyřešit, ale také zjistit, odkud se vzal. Proto si dokonce účtují příplatek za zjištění, co se pokazilo , aby vyřešili příčinu problému: Proces opravy těchto chyb trvá mnohem déle, než kdyby se od začátku radili s odborníky.
Vytváření lidštějšího obsahu
Kashish Barot upravuje obsah s umělou inteligencí tak, aby vypadal lidštěji. Copywriter Kashish Barot z Indie říká, že pro americké klienty upravuje obsah psaný umělou inteligencí, aby vypadal lidštěji.

Zdroj: Youtube.com
Barot říká, že jeho klienti používají aplikaci ChatGPT společnosti OpenAI, a vysvětluje, že „dobrá editace, stejně jako psaní, vyžaduje čas, protože musíte přemýšlet a ne vybírat jako AI, která také dobře nerozumí nuancím, protože vybírá data.
Důvody pro omezení AI
Profesor Feng Li, proděkan pro výzkum a inovace na Bayes School of Business, říká, že některé společnosti jsou příliš optimistické ohledně potenciálu současných nástrojů AI. Upozorňuje, že AI má také mnoho případů, kdy může halucinovat, generovat irelevantní, vymyšlený nebo nekonzistentní obsah:
„Lidský dohled je nezbytný. Viděli jsme, jak společnosti generují nekvalitní webový obsah nebo implementují chybný kód, který poškozuje kritické systémy. Ačkoli se zdá, že jde o rychlou a levnou možnost, umělá inteligence málokdy bere v úvahu jedinečnou identitu značky, cílovou demografii a design zaměřený na konverze. Výsledkem je, že většina výstupů působí genericky a může poškodit pověst nebo efektivitu značky.“
AI sice mění mnoho odvětví, ale zároveň vytváří nové příležitosti pro ty, kteří dokáží napravit její chyby. Lidský dohled zůstává klíčový pro zajištění efektivity a bezpečnosti řešení AI.