Teenageři se shlukují na chodbě a oživují atmosféru svým povídáním během přestávky ve finské škole, kde je od začátku školního roku v srpnu zakázáno používat mobilní telefony.
Ve škole Kungsvägens skola, která slouží žákům ve věku 13 až 15 let ve městě Sipoo severovýchodně od Helsinek, učitelé ráno telefony shromažďují a do konce školního dne je ukládají do uzamčené místnosti. Přechod na školu bez mobilních telefonů „předčil očekávání“, říká ředitelka školy Maria Tallbergová.
„Samozřejmě si zpočátku trochu stěžovali, zejména proto, že je nemohou používat o přestávkách, ale chápou proč,“ říká Tallbergová agentuře AFP. „Mnozí nám také řekli, že si neuvědomovali, jak jsou na svých telefonech závislí,“ dodává.
Zákon zakazující používánítelefonů během vyučování vstoupil v platnost 1. srpna v celém Finsku, zemi proslulé kvalitou svého vzdělávacího systému. Několik obcí a škol se však rozhodlo rozšířit zákaz i na přestávky.
Tento krok přichází v době, kdy mnoho zemí vyjadřuje obavy z dopadu používání chytrých telefonů na duševní a fyzické zdraví mladých lidí a také na učení a vzdělávání. Několik zpráv, včetně zprávy UNESCO z roku 2023, varuje před rizikem, že mobilní telefony zhoršují učení. Podobná omezení již přijalo několik zemí, včetně Jižní Koreje, Itálie, Nizozemska a Francie.
Hodiny jsou nyní klidnější a žáci jsou méně rozptylováni, potvrzuje Annika Railila, učitelka chemie ve škole Kungsvägens skola. „Dříve jsme jim museli téměř v každé hodině připomínat, že jejich telefony musí zůstat v batohu a že je nemohou používat během vyučování,“ vysvětluje.

Zdroj: Youtube.com
Podle ní se také studenti o přestávkách více socializují. „Konečně můžeme vidět jejich pohledy a tváře, což je mnohem příjemnější než pozdravit někoho, kdo se dívá do obrazovky. Atmosféra se stala „úplně jinou“, říká patnáctiletá Kie Lindforsová. „Teď si víc povídám s ostatními a ve škole máme třídu s deskovými hrami a dalšími věcmi. O přestávce si tam chodíme hrát, je to velká zábava,“ říká. Její spolužačka Lotta Knapasová si naopak myslí, že je „trochu absurdní“, že jim telefony berou celý den. Škola se stala „hlučnější“, stěžuje si.
Finský ministr školství Anders Adlercreutz agentuře AFP vysvětlil, že tento zákon byl přijat po poklesu studijních výsledků.
„Ve Finsku, stejně jako v mnoha jiných zemích, jsme zaznamenali zhoršení čtenářských a matematických dovedností (…) a odstranění rušivých vlivů ve třídě pomáhá,“ vysvětlil ministr.
Adlercreutz však trvá na tom, že to neznamená, že by se školy měly k digitálnímu světu obracet zády.
„Je důležité, aby děti měly papírové knihy, ale je také důležité, aby rozvíjely digitální dovednosti,“ říká.
V rychle se měnícím světě je možná úlohou školy také učit pomalosti: být prostorem, kde se člověk musí přinutit číst delší texty, soustředit se na jednu věc a vytrvale pracovat na dlouhodobém cíli,“ dodává.
Zákaz mobilních telefonů ve finských školách má za cíl nejen zlepšit studijní výsledky, ale také řešit obavy o duševní zdraví žáků. Podle studie Helsinské univerzity může nadměrné používání mobilních zařízení souviset s problémy s úzkostí a depresemi u dospívajících. Školy doufají, že omezením používání mobilních telefonů vytvoří pro studenty zdravější a vyrovnanější prostředí.
Kromě toho toto opatření podporuje základní sociální dovednosti, které mohly být závislostí na technologiích ovlivněny. Žáci mají nyní více příležitostí k osobnímu kontaktu, rozvíjejí empatii a zlepšují své dovednosti v oblasti mezilidské komunikace.

Zdroj: Youtube.com
V mezinárodním měřítku získává na popularitě trend omezovat používání mobilních telefonů ve školách. Například ve Francii byl podobný zákon zaveden v roce 2018 a od té doby studie prokázaly zlepšení pozornosti a chování žáků. Toto opatření je považováno za krok k vytvoření soustředěnějšího a produktivnějšího prostředí pro výuku.
Zákaz mobilních telefonů ve finských školách je snahou o opětovné zaměření na učení a osobní rozvoj žáků. Ačkoli se někteří mohou této změně bránit, potenciální přínosy z hlediska soustředění, sociální interakce a celkové pohody jsou významné a mohly by inspirovat další země k následování finského příkladu.